دانش و فناوری

کشف جدید مریخ‌نورد کنجکاوی در سیاره سرخ: شهاب‌سنگی به نام کاکائو!

ناسا می‌گوید مریخ نورد کنجکاوی، شهاب‌سنگی در سطح مریخ شناسایی کرده است که «کاکائو» نام دارد و از آهن و نیکل ساخته شده است.

مریخ نورد کنجکاوی درحال عبور از مریخ با این شهاب‌سنگ برخورد می‌کند. «کاکائو» حدود ۳۰.۴۸ سانتی‌متر عرض دارد و دوربین Mastcam کنجکاوی با مشاهده آن، ۱۹ عکس می‌گیرد و تصاویر را برای دانشمندان ناسا به زمین می‌فرستد.

مریخ

شهاب‌سنگی به نام کاکائو در سطح مریخ رؤیت شد

شهاب‌سنگ مربوطه با نام مستعار کاکائو از آهن و نیکل تشکیل شده است و شکل ظاهری آن نیز تصویری از مواد تشکیل‌دهنده آن ارائه می‌دهد. گفتنی است کاکائو برای اولین‌بار در تاریخ ۲۷ ژانویه در مریخ توسط کنجکاوی مشاهده شد. روز بعد، کنجکاوی برای تصویربرداری بهتر از این شهاب‌سنگ، موقعیت خود را تغییر داد.

این اولین شهاب‌سنگی نیست که کنجکاوی اطلاعاتی از آن را به زمین می‌فرستد. در سال ۲۰۱۴، مریخ‌نورد کنجکاوی یک شهاب‌سنگ آهنی (معروف به لبنان) را شناسایی کرد که قطر آن حدود ۱۹۸.۱۲ سانتی‌متر بود و در سال ۲۰۱۶ نیز با یک شهاب‌سنگ به اندازه یک توپ گلف به نام Egg Rock در Mount Sharp برخورد کرد.

مریخ

شهاب‌سنگ‌های آهنی مرتباً روی زمین ظاهر می‌شوند و درطول تاریخ بشر توانسته‌اند افکار عمومی را به خود جلب کنند. امپراتورهایی از ژاپن و فرعون سلاح‌هایی داشتند که از شهاب‌سنگ‌های آهنی ساخته شده بودند.

تیم مریخ‌نورد در توییتر با انتشار توییتی اعلام کرد که راهی برای تعیین زمان تشکیل این شهاب‌سنگ‌ها وجود ندارد. هرچند به نظر می‌رسد سنگی که به تازگی کشف‌شده، از میلیون‌ها سال قبل در مریخ بوده است.

کنجکاوی در آگوست ۲۰۱۲ به مریخ رسید و از آن زمان قسمت‌های مختلفی از این سیاره را کاوش کرده است. باید دید در ادامه کنجکاوی چه دستاوردی برای ساکنین زمین به همراه خواهد داشت.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا