بین الملل

اعتصاب صدها هزار نفری کارگران معترض در فرانسه


صدها هزار معترض فرانسوی روز سه‌شنبه سومین موج بزرگ اعتصاب سراسری را علیه برنامه‌ اصلاحات بازنشستگی دولت فرانسه به اجرا گذاشتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اتحادیه‌های تجاری فرانسه روز سه‌شنبه سومین موج بزرگ اعتصاب و تظاهرات را علیه برنامه دولت برای طولانی‌تر کردن زمان کار فرانسوی‌ها پیش از بازنشستگی اجرا کردند؛ اعتصابی که طبق برآورد دولت پاریس بیش از ۷۵۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

به نوشته پایگاه شبکه «فرانس ۲۴»، روز سه‌شنبه هفتم فوریه (۱۸ بهمن) سومین اعتصاب بزرگ کارمندان و کارگران معترض فرانسوی علیه لایحه اصلاحات بازنشستگی جنجالی دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در سال جاری میلادی اجرا شد. این اعتصاب یک روز بعد از شروع جلسات بحث و مناظره در پارلمان فرانسه درباره این لایحه برگزار شد.

رسانه‌های فرانسوی نوشتند، اتحادیه‌ها برای اعتصاب کارمندان حوزه‌های مختلف و ریختن مردم در سطحی گسترده به خیابان‌های فرانسه فراخوان دادند که در نتیجه مجددا خدمات در چندین بخش اعم از حمل‌ونقل عمومی و توزیع محصولات پالایشگاه‌ها در سراسر فرانسه مختل شد.

در اولین روز اعتصاب بزرگ فرانسوی ها در سال ۲۰۲۳ که در اواسط ماه ژانویه اتفاق افتاد، طبق برآوردها بیش از یک میلیون نفر در خیابان‌ها تظاهرات کردند.

ماکرون ادعا کرد تغییرات پیشنهادی دولتش در نظام بازنشستگی برای اصلاح این نظام رو به زوال ضروری است اما اتحادیه ها معتقدند با راه های دیگر از جمله افزایش مالیات ثروتمندان می توان مشکلات مربوط به نظام بازنشستگی را حل کرد.

یک روز پیش از این اعتصاب سراسری کارمندان چند صنف فرانسه، پارلمان این کشور بحث درباره قوانین اصلاح نظام بازنشستگی را شروع کرد؛ این جلسات یک آزمون برای توانایی ماکرون در زمینه اعمال تغییرات بدون برخورداری از یک اکثریت موثر در پارلمان محسوب می‌َشود.

طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، بیش از ۷۵۰ هزار نفر در اعتراضات در سراسر فرانسه شرکت کردند که از این میان ۵۷۰۰۰ تن در پاریس تظاهرات کردند. با این وجود، اتحادیه تجاری بزرگ «سی.جی.تی» اعلام کرد، طبق برآورد سازمان‌دهندگان این اعتصاب‌ها، تعداد شرکت‌کنندگان حدود دو میلیون نفر بوده است.

در شهر «رن» در شمال غرب فرانسه، بین معترضان و نیروهای پلیس درگیری صورت گرفت  و طبق اعلام پلیس ۱۳ تن بازداشت شدند. به گفته شاهدان عینی، تظاهرات شهر پاریس نیز مطابق روال دورهای قبلی این اعتصاب‌ها، با نزاع و درگیری همراه شد.

به نوشته پایگاه فرانس ۲۴ سطح شرکت در سومین اعتصاب بزرگ سال ۲۰۲۳ فرانسوی‌ها کمتر از روز دوم که یک هفته قبل اتفاق افتاد،‌ بود.

اتحادیه سی.جی.تی تعداد شرکت کنندگان در دومین اعتصاب بزرگ ۲۰۲۳ که روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) برگزار شد را ۲.۸ میلیون نفر اعلام کرد.

طبق اعلام این اتحادیه در اعتراضات روز سه‌شنبه در پاریس حدود ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردند و در روز های اول و دوم اعتصابهای ۲۰۲۳ به ترتیب حدود ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار نفر در اعتراضات پاریس حضور پیدا کردند.
شهر‌های نانت، پاریس، رن و چند شهر دیگر شاهد درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان بودند.

پلیس شهر پاریس از دستگیری ۱۷ تن در اعتراضات این شهر همراه با آتش زدن سطل آشغالها و شکستن شیشه‌های فروشگاه‌ها خبر داد.

«فیلیپ مارتینز»، رئیس اتحادیه تجاری بزرگ سی.جی.تی فرانسه گفت، به رغم کمتر شدن تعداد تظاهرکننده‌ها، همچنان مبارزه آنها ادامه داشته و هشدار داد در صورت عدم لغو برنامه اصلاحات بازنشستگی دولت پاریس، اعتصابهای «گسترده متعدد و پی‌درپی» اجرا خواهند شد.

روز شنبه آینده قرار است روز بعدی اعتصاب بزرگ کارگران فرانسوی در سال ۲۰۲۳ باشد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا