بین الملل

ترکیه| نگرانی ساکنان دیاربکر از زلزله سوم


وبگاه ترکیه‌ای نوشت، برخی مردم در شهر «دیاربکر» شب را بدون هیچ چادری در پارک‌ها یا خیابان‌ها با آتش زدن هیزم و زیر پتو سپری کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌های ترکیه به وضعیت نامناسب مردم در شهرهای زلزله زده این کشور از جمله «دیار بکر» پرداختند و نوشتند که مردم در  دیاربکر از ترس زلزله سوم شب را در مساجد، مدارس، خیابان‌ها و یا در خودروها  سپری کردند و برخی نیز بدون چادر در بیرون با هیزم خود را گرم کردند.

وبگاه «بیانت» روز سه شنبه به حال و روز مردم این شهر در اولین ساعات پس از زلزله اشاره کرد و نوشت، مردم دیاربکر، یکی از شهرهای آسیب دیده از زلزله، شب را در ترس زلزله سوم گذراند. زمین لرزه‌های ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری باعث تخریب ۱۰ استان شد و دیاربکر از جمله آنهاست. مردم دیاربکر از ترس زلزله سوم شب را در چادرها، مساجد، مدارس، تالارهای عروسی، در خیابان‌ها و یا در خودروهای خود سپری کردند.

به نوشته این وبگاه، با آنکه چادرهایی در پارک‌های مختلف و مرکز شهر برای مردمی که خانه هایشان در زلزله آسیب دیده بود برپا شد اما بازهم مردم شب را بدون هیچ چادری در پارک‌ها یا خیابان‌ها با آتش زدن هیزم و زیر پتو سپری کردند.

 

«سلیمان اصلان» که در یک چادر در پارک اقامت داشت، گفت که ۲۵ نفر در یک چادر اقامت داشتند، زیرا چادر به اندازه کافی وجود نداشت. «نعیمه آکار»  از دیگر ساکنان دیاربکر نیز  گفت که در گذشته نیز زلزله را تجربه کرده بود، اما به بدی این زلزله نبود. ویگفت: «این زلزله ما را کشته است.»

این گزارش حاکیست، فقط نانوایی‌ها در شب باز بودند و مردم در یافتن غذا مشکل داشتند و تلاش‌های نجات در ساختمان‌هایی که به طور کامل فرو ریختند ادامه یافت. شهر دوشنبه شب خیلی ساکت و  وضعیت خیلی نگران کننده بود.

وبگاه  انگلیسی «آی نیوز» نیز نوشت، مردم در خودروها می‌خوابند و از بازگشت به خانه‌هایی که  ترک خورده یا آسیب دیده‌اند اجتناب می‌کنند. در پی زمین‌لرزه‌های فاجعه‌باری که روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند، اینک دارو کم شده است.

 

 

 

این وبگاه نوشت، شمار کشته‌ها به سرعت در حال افزایش است، زیرا تلاش‌های امدادی و نجات به دلیل هوای سرد زمستانی که مانع از رسیدن به موقع خدمات امدادی می‌شود، با مشکل مواجه شده است. یک امدادگر محلی در توصیف وضعیت حاکم گفت که افراد آسیب پذیر از جمله افراد دارای معلولیت از بدترین آسیب‌ها در این اوضاع هستند .افرادی که زیر آوار می‌مانند، به ویژه آنهایی که از نظر جسمی ناتوان هستند، امکان کمتری برای خروج از آنجا دارند.

به گفته این امدادگر، بسیاری از مردم سعی می‌کنند از شهرهای خود فرار کنند و به دنبال مکان‌های امن‌تری تری برای زندگی باشند.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان است. آخرین زمین لرزه ۷.۸ ریشتری این کشور در سال ۱۹۳۹ به وقوع پیوست که در آن ۳۳ هزار نفر در استان «ارزنجان» واقع در شرق ترکیه جان خود را از دست دادند. از طرف دیگر، منطقه دوزجه ترکیه در سال ۱۹۹۹ دچار زلزله ۷.۴ ریشتری شد که در آن بیش از ۱۷ هزار نفر کشته شدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، مروز سه‌شنبه از افزایش شمار جانباختگان زلزله این کشور خبر داد. اردوغان در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد، اعلام کرد: «شمار کشته‌شدگان زلزله ترکیه به ۳۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان به ۲۲۱۶۸ نفر رسیده است.»

پلیس ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که چهار نفر را به دلیل پست‌های «تحریک آمیز» در شبکه‌های اجتماعی پس از زمین ‌لرزه ۷.۸ ریشتری در جنوب ترکیه بازداشت کرده است.  پلیس ترکیه اعلام کرده که این چهار نفر پست‌هایی تحریک‌آمیز با هدف ایجاد ترس و وحشت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بودند که با تحقیقات پلیس دستگیر شدند.  پلیس ترکیه در بیانیه خود افزود که تحقیقات گسترده‌تری در مورد حساب‌های شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا