بین الملل

وزیر خارجه سوریه خواستار هماهنگی با ترکیه در مناطق زلزله زده شد

وزیر خارجه سوریه خواستار تعامل و هماهنگی های بشردوستانه با ترکیه بدر مناطق زلزله زده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «فیصل مقداد»، وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که هماهنگی تلاش‌های بشردوستانه بین آنکارا و دمشق در زمینه زمین لرزه‌های قدرتمندی که هر دو کشور را لرزاند، ضروری است.

مقداد در جمع خبرنگاران گفت: «هنوز هیچ هماهنگی بین سوریه و ترکیه، حتی در سطح بشردوستانه وجود ندارد- هرچند که این هماهنگی ضروری و لازم است.»

مقداد همچنین گفت که تحریم‌ها علیه سوریه «فاجعه را بدتر کرد» زیرا این کشور نمی‌تواند کمک‌های بشردوستانه دریافت کند.

وزیرخارجه سوریه در این ارتباط گفت: «بسیاری از کشورها به سوریه کمک ارسال کرده‌اند و ما از همه رهبرانی که با ما تماس گرفتند، تسلیت گفتند و اراده خود را برای کمک به ما ابراز کردند، تشکر می‌کنیم… شرایط بسیار سخت است و صرف نظر از میزان کمک‌های ارسال شده به سوریه، کمک‌های اروپا نیازی به درخواست و بروکراسی ندارد، زیرا کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم نیست. کمک‌های بشردوستانه مطابق قوانین بین‌المللی مشمول تحریم نمی‌شوند، بنابراین بهانه‌ای برای کمک نکردن وجود ندارد.»

این در حالی است که پیشتر «کیریاکوس میتسوتاکیس»، نخست وزیر یونان روز سه شنبه گفته بود که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به دمشق را «پیچیده تر» کرده است. میتسوتاکیس به سی‌ان‌ان گفت: «می‌خواهم بر این تأکید کنم که موضوع ژئوپلیتیک نیست. این به نوعی به رسمیت شناختن هیچ رژیمی نیست. این درباره نجات افرادی است که در شرایط وحشتناکی به کمک ما نیاز دارند.» نخست‌وزیر یونان ابراز تردید کرد که کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده و مردم برسد، زیرا هیچ «تعامل رسمی» در سوریه وجود ندارد. بنابراین، او تاکید کرد که کمک‌های بشردوستانه از طریق سازمان ملل یا اتحادیه اروپا به سوریه ارائه شود. او گفت: «هیچ کشوری به تنهایی توانایی انجام چنین ترتیباتی را ندارد. به همین دلیل فکر می‌کنم مهم است که این مذاکرات از طریق سازمان ملل یا از طریق اتحادیه اروپا با جذب منابع انجام شود.»

روز دوشنبه، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر همراه با چندین پس لرزه قوی و به دنبال آن زمین لرزه‌ای دیگر بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران خانه را واژگون کرد و بیش از ۷۰۰۰ نفر را در هر دو کشور کشت.

شبکه تلویزیونی سوئدی SVT روز سه شنبه گزارش داد که استکهلم حدود ۲.۸ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضطراری به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر برای کمک به سوریه و ترکیه برای غلبه بر عواقب زلزله ارسال خواهد کرد.

همچنین ساکنان جمهوری چک بیش از ۱.۱ میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده‌اند و این پول را به سازمان‌های خیریه برای کمک به ترکیه و سوریه زلزله زده ارسال کرده‌اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا