اقتصاد

چگونه می‌توان نیمی از آلایندگی نفتی و گازی جهان را بدون هزینه از بین برد


متان یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های هوا در کره زمین است که می‌توان به سادگی جلوی انتشار آن را گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از سی بی اس، در حالی که اقتصاد جهانی تلاش می‌کند تا در پساکرونا کمر راست کند، تقاضا برای نفت و گاز در جهان رو به افزایش است و در عین حال شاهد افزایش آلایندگی هوا به متان خواهیم بود.

این گاز ۸۰ برابر دی اکسید کربن امکان جذب دما داشته و در افزایش گرمای زمین هم تاثیر دارد. 

صنایع مربوط به تولید نفت و گاز یکی از اصلی‌ترین مراکز آلوده کردن هوا به متان هستند و تنها طی سال گذشته ۷۰ تن آلاینده متان در هوای زمین ایجاد شده است که معادل دی اکسید کربن تولید شده توسط کل کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. 

خبر خوب آنکه می‌توان با کمترین هزینه از ورود ۴۰ درصد این آلاینده به جو زمین جلوگیری کرد. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا با اعلام این خبر گفت: پایین آوردن میزان آلایندگی متان یکی از کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه‌ها برای دولت‌هاست تا بتوانند به اهداف خود در زمینه جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن کره زمین برسند. 

گاز طبیعی از طریق حفاری و یا استفاده از تکنیک شکست هیدرولیک تولید می‌شود، از آنجا که گاز طبیعی نامرئی است و بویی هم ندارد، تشخیص نشتی در لوله‌ها و تاسیسات یکی از اصلی‌ترین چالش‌هاست و ممکن است این نشتی در هر نقطه‌ای از تاسیسات از اولین نقطه ورود آن به سطح زمین گرفته تا آخرین مراحل استخراج آن رخ دهد. 

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید: یکی از جاهایی که ممکن است شاهد بیشترین نشتی گاز طبیعی باشیم، در تجهیزات قدیمی است. بسیاری از پمپ‌ها، سوپاپ‌ها و کمپرسورها در تجهیزات حفاری گازی در هنگام فعالیت گاز متان نشت می‌دهند و هر چقدر عمر آنها افزایش می‌یابد میزان این نشتی شدیدتر می‌شود، به خصوص آنکه شاهد تعمیر شدن دیر به دیر آنها باشیم.

آژانس اطلاعات انرژی آمریکا به شرکت‌ها توصیه کرده که قطعات تجهیزات خود را زود به زود عوض کنند و برخی تجهیزات را که از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند را با مدل برقی جابجا کنند؛ چراکه این مدل‌ها آلایندگی کمتری دارند. 

تشخیص زودهنگام نشتی از طریق استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و یا دوربین‌های اینفرارد یا مادون قرمز از جمله دیگر راه‌هایی است که می‌تواند جلوی آلایندگی متان را بگیرد.

این سازمان از شرکت‌ها خواسته تا از آزادسازی مستقیم گاز به جو زمین در هنگام تعمیر خطوط لوله و یا آزاد کردن آن برای رسیدن به نفت خودداری کنند.

کریستف مک گلاد، مدیر بخش تامین انرژی آژانس بین المللی انرژی می‌گوید: بخش قابل توجهی از گاز طبیعی را متان تشکیل داده و در بسیاری از موارد شما می‌توانید از نشت متان جلوگیری کرده و آن را بفروشید و سود بیشتر به دست آورید.

با اجرای تمام این اقدامات شرکت‌ها نه تنها گاز بیشتری برای فروش خواهند داشت، بلکه از آلوده شدن بیشتر جو کره زمین به متان که در گرم‌تر شدن این کره خاکی تاثیر زیادی دارد، جلوگیری می‌شود.  پایین آمدن قیمت حامل‌های انرژی به لطف در دسترس قرار گرفتن فناوری شکست هیدرولیک یکی از دلایلی است که باعث شده تا شرکت‌های نفتی آمریکایی خیلی به پایین آوردن نشتی متان در تاسیسات خود علاقه‌ای نداشته باشند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میزان آلاینده متان آزادشده در طول تولید نفت و گاز بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا پیش از ین انتظار می‌رفت. 

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طی سال گذشته گاز متانی که فقط به شکل آلاینده در میدان پرمیان، در غرب تگزاس آزاد شده، برای مصرف سالانه ۷ میلیون خانوار کافی بوده است. 

آلایندگی متان باعث شده تا از سال ۲۰۱۰ و پس از ۱۰ سال ثبات در وجود آلاینده متان در جو کره زمین شاهد افزایش مداوم این گاز آلاینده هستیم. 

رابرت هاوارد، می‌گوید: تحقیقات من نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مشکل گرم شدن کره زمین مربوط به فعالیت شرکت‌های نفتی و گازی است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر باعث شده تا کره زمین ۱٫۱ درجه سلسیوس گرم‌تر شود که بنا به گفته هاوارد یک چهارم این افزایش دما مربوط به آلاینده متان بوده است. 

هاوارد می‌گوید: باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا جلوی گرم‌تر شدن کره زمین را بگیریم چراکه ممکن است در چند سال آینده شاهد خسارات جدی در این زمینه باشیم که هم فاجعه‌بار و هم غیرقابل بازگشت باشند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا