شهرستان ها

گناوه در عزای امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریخت

گناوه- مراسم عزاداری شب و روز عاشورای حسینی با حضور پرشور اقشار مختلف مردم مومن شهرستان گناوه در نقاط مختلف این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سراسر کشور و در شب و روز عاشورا گناوه عزادار امام حسین (ع) و یاران باوفایش است و مردم مؤمن و دریادل سیاه پوش در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران وفادارش همراه با عرشیان و فرشیان در سوگ شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.
به همین مناسبت آئین‌های سوگواری و عزاداری، سینه زنی سنتی، زنجیرزنی، سنج و دمام، در اماکن مقدس، حسینیه‌ها، تکایا و مساجد با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در حال برگزاری است.

فضای مجازی نیز با توجه به شرایط کرونایی مملو از مطالب و بسته‌های فرهنگی و نوحه‌های سنتی و آئین‌های عزاداری از سال‌های گذشته به مناسبت این ایام بود و از کانال‌ها و گروه‌ها و صفحات مجازی بهره برده شد.

اقامه نماز ظهر عاشورا، سخنرانی علما، روحانیون و وعاظ در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا و اماکن مقدس، برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی، پخت غذاهای نذری و پخش بین عزاداران، اجرای تعزیه و آئین‌های ویژه سنتی و برنامه‌های متنوع مناسب از دیگر برنامه‌ها در حال اجرا است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%86%d8%a7%d9%88%d9%87'>گناوه</a> در عزای امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریخت

حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این آئین‌ها در کنار بزرگان و موسفیدان از نکات مهم این عزاداری‌ها است و همه عاشقان و دلدادگان خاندان اهل بیت (ع) و سوگواران شهیدان کربلا در حال اقامه عزای سید و سالار شهیدان در روز دهم محرم هستند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%86%d8%a7%d9%88%d9%87'>گناوه</a> در عزای امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریخت

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در مراسم روز عاشورا در حسینیه معتمدی گناوه با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش با بیان روایتی از امام باقر و امام صادق (ع) درباره امام حسین (ع) اظهار داشت: خداوند متعال ویژگی‌های و عنایات فراوان به وجود مقدس امام حسین (ع) داشته و دارد که در این روایت چهار ویژگی حضرت بیان شده است که شاید برای هیچ معصومی عنایت نشده است و این ویژگی‌های چهارگانه فقط مختص وجود مبارک امام حسین (ع) است.

امام جمعه گناوه افزود: اولین ویژگی اینکه نسل امامت و ائمه معصومین را از امام حسین (ع) قرار داده است و نه امام معصوم (ع) و آخرین ذخیره الهی حضرت امام زمان (عج) را از نسل امام حسین قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه روز عاشورا امام زمان عزادار است گفت: از مرحوم علامه امینی نقل شده که در روز و شب عاشورا برای سلامتی امام زمان (عج) صدقه بدهید زیرا حضرت عزادار و گریان است.

وی گفت: خداوند شفای همه دردها و امراض را در خاک و تربت امام حسین (ع) قرار داده و این ویژگی را به هیچ امام و پیامبری عنایت نکرده است و این ویژگی فقط مختص امام حسین (ع) است.

امام جمعه گناوه بیان کرد: یکی از جاهایی که دعای بندگان مستجاب می‌شود تحت قبه و حرم امام حسین (ع) است و این سومین ویژگی که خداوند به ایشان عنایت فرموده است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%86%d8%a7%d9%88%d9%87'>گناوه</a> در عزای امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریخت

وی گفت: خداوند برخی از ایام را از عمر انسان محسوب نمی‌کند و یکی از این ایام روزهایی است که انسان به زیارت امام حسین (ع) مشرف شود و خداوند ایامی را که زائر امام حسین (ع) است از عمر انسان محسوب نمی‌کند و این نیز ویژگی دیگر برای امام حسین (ع) در این روایت است.

وی با اشاره به اینکه شب عاشورا یکی از شب‌های فراموش نشدنی تاریخ اسلام است اضافه کرد: امام حسین (ع) درباره یاران باوفای خود فرمودند: یاران و اصحابی بهتر و باوفاتر از یاران خود سراغ ندارم و این مدال افتخار را به یاران خود داد.

امام جمعه گناوه تصریح کرد: امام حسین در روز عاشورا بر بالین همه شهدا حاضر شد و برای همه دعا کرد و این سعادت بزرگی است که عمر انسان به دعای امام حسین (ع) ختم شود و هیچ سعادتی بالاتر از این نیست.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%86%d8%a7%d9%88%d9%87'>گناوه</a> در عزای امام حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریخت

وی بیان کرد: امام حسین (ع) در ظهر عاشورا نماز خوف اقامه کردند که سه ویژگی داشت که یکی از آنها نماز خواندن به وقت و موقع بود لذا باید به اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت اهمیت دهیم.

حجت الاسلام رکنی حسینی گفت: به جماعت خواندن و نماز خواندن در برابر تیر دشمنان و علناً نماز خواندن در حالی که عده‌ای از یاران سپر نماز ایشان شدند دو ویژگی دیگر نماز امام (ع) در ظهر عاشورا بود.

تجمع بزرگ عاشوراییان نیز از آئین‌های ویژه در میان مردم گناوه است که بعد از ظهر روز عاشورا با حضور هیئت‌ها مذهبی، دسته‌های عزاداری و مردم در جوار امامزاده سلیمان بن علی (ع) برگزار می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا