حوادث

انواع پلاک خودروها کدامند/ پلاک ملی چه ویژگی دارد

پلاک باید در محل مشخص خودرو طوری نصب گردد که پلیس و شهروندان بتوانند آن‌ را به راحتی ببینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص بررسی انواع پلاک ملی خودروها در ایران توضیح داد و گفت: پلاک یک قطعه فلزی در ابعاد و اندازه‌های مشخص است که هر خودرو در قسمت جلو و پشت وسیله نقلیه و در محل مشخص شده باید نصب داشته باشد. این پلاک باید کاملاً خوانا و بدون پوشش بوده تا پلیس و دیگر شهروندان بتوانند آن‌را به راحتی ببینند.

وی افزود: انواع پلاک‌هایی که در سطح کشور وجود دارند شامل، پلاک‌های خودروهای انتظامی فراجا، پلاک خودروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاک‌های خودروهای تشریفات که برای مهمانان و تشریفات بکارگیری می‌شود و پلاک‌های خودروهای دولتی که با رنگ قرمز و نوشتار سفید تردد می‌کنند وجود دارد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: همچنین پلاک خودروهای ادوات کشاورزی، صنعتی و عمرانی باحرفک” مشخص شده‌اند، خودروهای تاکسی که روزانه آنها را مشاهده می‌کنیم و با حرف “ت” مشخص شده‌اند و خودروهای سیاسی با پلاک دیپلماتیک، پلاک سرویس، پلاک گذر موقت و پلاک فرماندهی که مختص ستاد کل نیروهای مسلح و پلاک خودروهای وزارت دفاع که با رنگ پس زمینه آبی و نوشتار سفید و پلاک خودروهای ارتش هم وجود دارند که تمامی اینها جز پلاک‌های ملی محسوب می‌شوند.

سرهنگ کشیر افزود: در گذشته این پلاک‌ها به صورت‌های مختلفی بوده‌اند که البته الان به صورت یک شکل و ملی بر روی خودروهای مختلف و در محل خود نصب می‌شوند.

وی گفت: تاریخ پلاک به دوران صدارت وثوق الدوله در سال ۱۲۹۸ ه. ش باز می‌گردد که این پلاک‌ها در آن دوره در ابتدا بر روی گاری و درشکه نصب و در سال ۱۳۰۵ که خودرو وارد ایران شد بر روی خودرو نصب شدند.

سرهنگ کشیر بیان داشت: البته پلاک ملی برای موتورسیکلت هم وجود دارد که بر روی انواع موتورسیکلت‌ها نصب می‌شوند و به صورت پلاک‌های شخصی و دولتی (با پس زمینه قرمز) مشخص است. همچنین پلاک موتورسیکلت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انظامی و ارتش (بارنگ خاکی) نیز وجود دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا