حوادث

جزئیات ماجرای مرگ جواد روحی / از نقض حکم اعدام تا آخرین ملاقات در زندان

رکنا: همزمان با مرگ جواد روحی در زندان نوشهر، دادستان این شهر از تشکیل پرونده قضایی برای تعیین علت مرگ وی و روشن شدن ابهامات در این پرونده خبر داد.

به گزارش میزان و براساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر ، جواد روحی یکی از زندانیانی که با حکم قانونی در این زندان به سر می‌برد ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد اما با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت کرد.

پس از مرگ وی بلافاصله پرونده قضایی تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شد. محمدرضا ابراهیمی، دادستان نوشهر به همراه بازپرس، با حضور در زندان از هم‌بندیان متوفی در مورد وی سؤال کرده‌اند.

همچنین مقرر شده است دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های وی مستندسازی شود. جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم‎شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه‎گیری اقدام شده است.

علت زندانی بودن جواد روحی

در پی فوت جواد روحی در زندان، ادعای دروغ و عجیبی در فضای مجازی مطرح شد که این فرد سال گذشته در جریان اغتشاشات به جرم رقصیدن در خیابان بازداشت و محاکمه شده است و سپس با همین عنوان اتهامی به اعدام محکوم شده است.

این درحالی است که بررسی پرونده روحی نشان می‌دهد براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ساری، اتهامات متهم دایر است بر: افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تأسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش.
 وی در حمله به اماکن دولتی، نظامی، بانک‌ها و شهرداری حضور داشته و به اتفاق چند نفر وارد مقر راهنمایی‌ورانندگی در مرکز شهر شده و لوازم موجود در آن را به بیرون پرتاب و سپس به این موضوع که مقر را تخریب و به آتش کشیده، اقرار کرده است. همچنین در جلسه دادگاه درمورد به آتش کشیدن قرآن کریم اقرار صریح داشته است. متهم جواد روحی در دادگاه اولیه به اتهام افساد فی الارض و محاربه به اعدام محکوم شد، اما پس از فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور، رأی دادگاه نقض و پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع شد.

آخرین ملاقات با خانواده

به گفته دادستان نوشهر مرحوم جواد روحی از امکان ملاقات حضوری با خانواده و تماس تلفنی در طول مدت محکومیت برخوردار بوده و این امکان به صورت مستمر برای او فراهم بوده است و کمتر از ۲۴ ساعت قبل از اینکه تشنج کند و از دنیا برود هم با پدر و مادرش به صورت حضوری در زندان نوشهر ملاقات کرده است.
وی در همین روز با عموی خود نیز ملاقات کابینی داشته است.امکان ملاقات با بستگان درجه یک روحی مطابق با قانون انجام می‌شده است.
دادستان نوشهر درباره پرونده فوت جواد روحی، گفت: پیکر متوفی به پزشکی قانونی ارجاع و معاینه پزشکی صورت پذیرفته است که با وصول نظریه پزشکی قانونی و تحقیقات تکمیلی، نتیجه متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ملاقات با مسئولان زندان

مسئولان زندان نوشهر در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۲ از زندان این شهرستان بازدید و با زندانیان دیدار و گفت‌و‌گوی چهره به چهره داشتند، در این بازدید مرحوم جواد روحی نیز حضور داشت و با رئیس زندان نوشهر گفت‌و‌گو کرده بود.وی در این ملاقات هیچ شکایتی از وضعیت سلامت خود نداشته است.

تکذیب دفن شبانه جسد

پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرد که برخلاف اظهار نظرهای رسانه‌های معاند به هیچ عنوان پیکر مرحوم روحی شبانه و مخفیانه دفن نشده است.
این اطلاعیه می‌افزاید علت فوت مرحوم روحی در دست بررسی است.
همچنین ادعا شده است که پدر و مادر جواد روحی بازداشت شده‌اند که براساس پیگیری‌های خبرگزاری میزان، ادعا‌های مطرح شده در مورد بازداشت پدر و مادر جواد روحی صحت ندارد.
 جسد جواد روحی بعد از کالبدشکافی و انجام آزمایش‌های سم شناسی و آسیب شناسی برای مشخص شدن علت تامه فوت توسط سازمان پزشکی قانونی، تحویل خانواده وی داده شده و در روستای خانوادگی آنها در شهرستان آمل دفن شده است.

توضیحات بهداری زندان نوشهر

 پس از مرگ جواد روحی، بهداری زندان گزارشی ارائه و اعلام کرد: جواد روحی به علت اعتیاد، سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که البته در ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده است.

در این گزارش آمده است: روز چهارشنبه هشت شهریور ۱۴۰۲ مددجو جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرده بی‌حال است. پس از گرفتن علائم حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد.
همچنین در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست، وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه‌ کرد.با توجه به سابقه مراجعه مددجو به بهداری، معاینه وی و انجام اقدامات پزشکی و درمانی در مورد او به هم‌بندی‌هایش‌ توصیه شد در صورت‌ بروز هرگونه مشکلی مجدداً مسئولان پزشکی و درمانی را در جریان ‌بگذارند.
ساعت سه و ۳۰ دقیقه بامداد ۹ شهریور در تماس مجدد با بهداری عنوان می‌شود حال روحی بد شده که این‌بار در مراجعه به خوابگاه مشاهده می‌شود مددجو تشنج کرده است.

اقدامات تخصصی پزشکی و درمانی روی روحی انجام و در حین انجام اقدامات با اورژانس برای انتقال مددجو به بیمارستان هماهنگی صورت می‌گیرد.
با حضور عوامل اورژانس در زندان، مددجو به ماشین ‌منتقل شده و هماهنگی لازم با سوپروایزر بیمارستان نوشهر انجام می‌شود که متأسفانه با وجود رسیدن بیمار به بیمارستان و انجام اقدامات پزشکی معمول وی‌ جانش را از دست می‌دهد.
جواد روحی قبل از بازداشت، چندین نوبت با سابقه تشنج در بیمارستان بستری شده است. در اولین مورد جواد روحی در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۵ به علت کاهش سطح هوشیاری به دنبال تشنج در بیمارستان بستری می‌شود.
در نمونه‌ای دیگر در تاریخ ۱۰ آبان سال ۹۶ وی با سابقه تشنج در بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان آمل‌ بستری می‌شود. سابقه بعدی روحی در تشنج و بستری در مرکز درمانی به سال ۹۹ برمی‌گردد.

جواد روحی در ۲۲ بهمن سال ۹۹ در پی مسمومیت با ترامادول و در پی آن ‌تشنج، در بیمارستان بستری شده است.
در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ جواد روحی برای درمان بیماری به بیمارستان مراجعه‌ می‌کند و در سوابق بیماری و دارویی اعلام شده از سوی خود و خانواده‌اش عنوان شده وی سابقه تشنج داشته است. همچنین مرحوم‌ روحی‌ در سابقه پزشکی و شرح حال خود در بیمارستان اقدام‌ به‌ خودکشی را عنوان کرده است.

انتشار تصاویر قدیمی در بیمارستان

در پی فوت جواد روحی، رسانه‌های معاند تصویری از وی در بیمارستان منتشر کرده‌اند که حواشی‌ای به همراه داشته است. براساس این گزارش عکس مربوط به بیمارستان ۱۷ شهریور آمل است و تاریخ بستری ۱۴۰۰/۶/۶ و در واقع قبل از زمان بازداشت و محکومیت وی است. بیماری وی که به این دلیل بستری شده مصرف شیشه و کراک و زخم در اندام بدن بوده است.

منبع رکنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا