حوادث

کاهش جرایم جنایی و افزایش سرقت های خرد در پایتخت + جزییات

حوادث رکنا: رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت گفت: در سرقت خرد آمار کمی بالا رفته، اما در بحث جرایم سازمان یافته شاهد کاهش هستیم، پلیس تهران آمادگی دارد تا با همراهی واحد‌های آموزشی، با فرستادن کارشناسان مجرب همکاری‌های لازم را داشته باشد.

به گزارش رکنا، سرهنگ بابک نمک شناس رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در خصوص اطلاع رسانی‌های آموزشی پلیس پایخت گفت: پلیس تهران سعی دارد تا آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهد. از همین رو بر آن است که با رویکردی آموزشی و همچنین با اطلاع رسانی موضوعات مختلف از ظرفیت فضای مجازی ، جراید، رسانه ملی خبرگزاری‌ها و … در این راستا استفاده کند.

وی اضافه کرد: ادارات پلیس تخصصی از جمله پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری که بیشتر درگیر مساله سرقت هستند و به واسطه تحقیقات میدانی که پرونده‌های مختلف انجام داده اند مستندات مربوط به وقوع سرقت را در اختیار ما قرارداده اند و ما با استفاده از این مستندات، فیلم‌هایی کوتاه با حجم کم تهیه و تولید می‌کنیم و در اختیار رسانه‌های خبری قرار می‌دهیم تا آنان با انتشار در سایت‌ها و کانال‌های اطلاع رسانی و البته آموزش خودشان مردم را آگاه سازند.

نمک شناس با اشاره به رویکرد آموزشی فیلم‌ها عنوان کرد: پلیس در نظر داشته که حجم فیلم‌ها پایین باشد تا شهروندان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند مردم در این فیلم‌های کوتاه صحنه‌های سرقت را می‌بینند و سعی می‌کنند تا در خصوص اموال خود احتیاط بیشتری داشته باشند و به نوعی می‌شود گفت که تقریبا مدل جدیدی در ارائه موضوعات آموزشی است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت تصریح کرد: علاوه بر مستندات آموزشی، انتشار تصاویر مستند در خصوص توفیقات پلیس در برخورد با حرایم نیز روشی دیگر در ارائه عملکرد پلیس به مردم می‌باشد؛ مردم با دیدن هر چند یک فیلم کوتاه متوجه فعالیت‌های ما در سطح شهر خواهند شد به خصوص فعالیت‌های پلیس‌های تخصصی از جمله پلیس فتا که درگیر پرونده‌هایی است که جرایم نوین در آن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا این آموزش‌ها را از طریق رسانه ملی نیز منتشر کنیم تا مردم آگاه شوند، اما متاسفانه برخی از شهروندان فکر می‌کنند که این اتفاقات تنها برای همسایه رخ می‌دهد و خودشان درگیر همچین مسائلی نمی‌شوند که باید بگوییم همه ما در یک قطاریم و هر چه در شهر می‌گذرد برای تک تک ما قابل رخ دادن است.

وی با بیان اینکه پلیس پذیرای همکاری دانشگاه‌ها در رویکرد‌های مختلف علمی، آموزشی و تحقیقاتی است تاکید کرد: بستر جرم برای همه اقشار وجود دارد و نمی‌توان گفت که برای گروه سنی دانشجویان اتفاق نخواهد افتاد، اما گروه سنی دانشجویان مخاطبی است که از فضای مجازی استفاده می‌کند که شاید تمامی آن‌ها آموزش لازم را برای حضور در این فضا ندیده باشند؛ البته این موضوع زمانی حساسیت ییشتری دارد که ما شاهد حضور مستمر و رها شده افرادی در گروه‌های سنی کمتر حتی در گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ در فضای مجازی هستیم. پلیس تهران در صدد است که در موضوعات مواد مخدر، سرقت و … برای این دسته افراد فعالیت‌های بیشتری داشته باشند و از همین جا اعلام می‌کنم پلیس تهران آمادگی دارد تا با همراهی واحد‌های آموزشی، با فرستادن کارشناسان مجرب همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی افزود: پلیس تهران آموزش‌های جلوگیری از وقوع جرم را برای همه اقشار جامعه و همچنین اصناف مختلف در نظر دارد؛ نگاه ما به این رویکرد آموزشی و اعلام آمادگی برای همکاری با واحد‌های آموزشی، اصناف و … بر این اصل قرار دارد که با هوشمند سازی شهروندان در برخورد با آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی قطعا شاهد کاهش وقوع جرم در جامعه و به تبع آن کاهش تعداد پرونده‌ها در مراجع انتظامی و قضایی خواهیم بود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا احساس عمومی مردم این است که آمار سرقت بالا رفته؟ گفت: در بحث سرقت خرد آمار کمی بالا رفته، اما در بحث جرایم سازمان یافته شاهد کاهش هستیم. اشاره به این نکته لازم است که تعریف بین باند جرایم سازمان یافته فرق دارد.

وی اضافه کرد: در سرقت‌ها و جرایم مرتبط با جرایم جنایی شاهد کاهش هستیم به طوری که به عنوان مثال از ابتدای سال تاکنون تعداد سرقت‌های مسلحانه در تهران به کمتر از تعداد انگشتان دست رسیده است که سریعا کشف شدند. آخرین نمونه آن مربوط به زورگیری گوشی‌های تلفن همراه با استفاده از سلاح گرم بود که اعضای این گروه از سارقین در کمتر زمان شناسایی و دستگیر شدند.

نمک شناس درباره علت افزایش سرقت‌های خرد تصریح کرد: در بحث وقوع جرم مثلثی وجود دارد که یکی قربانی یکی محیط جرم ودیگری مجرم است. در این مثلث فرض ما بر این است که مجرم و محیط جرم ضلع‌های ثابت هستند و ضلع سوم قربانی است که همان شهروندان می‌باشند؛ که برای این ضلع سوم بحث اطلاع رسانی و آموزش که انجام می‌دهیم تا بلکه وقوع جرم کاهش پیدا کند.

وی افزود: شهروندی که نحوه حمل کردن کیف دستی اش و نگهداری از گوشی تلفن همراهش را رعایت می‌کند یعنی با پلیس در مراقبت از اموالش همکاری می‌کرده پس ما به این صورت می‌توانیم سرقت را کاهش دهیم.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس با اشاره به گرانی برخی اموال قیمتی خاطرنشان کرد: در بحث محیط شهری که جرم در آن انجام می‌شود باید به همه زاویه‌ها توجه کرد به عنوان مثال با افزایش ناگهانی قیمت در برخی اموال مثل گوشی و طلا و … که یک دفعه بالا رفت یا قیمت خودرو باعث جذابیت سرقت برای مجرم شد پس در اینجا محیط شهری برای جرم محیاتر شد.

نمک شناس با بیان اینکه در بحث ایمنی خودروسازی ضعف داریم اضافه کرد: ۹۰ درصد سرقت خودرو‌ها از طریق شناسایی ضعف‌های ایمنی خودرو کاسته می‌شود مثلا کامپیوتر خودرو در دسترس سارق بود و کافی بود که کاپوت ماشین را بزند بالا و سرقت را انجام دهد اگر اشتباه نکنم در نسل جدید ۲۰۶ جای کامپیوتر عوض شد و صورت مساله پاک شد و امنیت درب خودرو موضع دیگر بود که صبحت شده که در دیرتر و سخت‌تر باز شود که بعضی از خودروساز‌ها رعایت کردند، اما سارق همیشه یک راه میانبری برای سرقت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جدای آن در بحث سرقت خودرو یکی از توصیه‌هایی که ما انجام می‌دهیم این است که از سوئیچ مخفی استفاده کنید، چون سارق محل سوئیچ را نمی‌داند و این باعث تاخیر و یا مانع از سرقت می‌شود یا بحث استفاده از جی پی اس در خودرو‌ها است تکنولوژی ایجاد شده که اگر این برنامه بر روی خودرو و گوشی همراه شما نصب شده باشد شما می‌توانید خودرو را از راه دور خاموش کنید که متاسفانه خیلی هم کم این کار صورت گرفته است مثل خودرو‌هایی که چند ده میلیون تومان قیمت دارند اگر این جی پی اس که فکر نمی‌کنم بیش از یک میلیون تومان هزینه داشته باشد نصب شود سریع پیدا می‌شود و شما می‌توانید خودرو را در هر جایی که در حال حرکت باشد متوقف، اما سوال اینجاست که چند نفر از شهروندان ما از این موضوع اطلاع دارند و برای ماشین ۲۵۰ میلیون تومانی شان این هزینه را کرده اند.

نمکشناس بیان کرد: پلیس پیشنهاد‌های زیادی به خودروسازان می‌دهد و به کرات مطرح می‌کند و به عنوان یک رویکرد آموزشی نیز مطرح شده که خاصل آن شده است خیلی از شرکت‌ها هم اعلام آمادگی کردند که برای ما نصب کنید، اما شما فکر کنید که چند درصد از مردم از این قضیه اطلاع دارند و آگاه هستند و و حتی مایلند از آن استفاده کنند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ درپایان با اشاره به اینکه به روز‌های آخر سال نزدیک می‌شویم گفت: دیده شدن برخی آسیب‌های اجتماعی زیبنده شهر تهران نیست و معضلاتی که مردم در سطح شهر تهران درگیر هستند اصلا خوشحال کننده نبوده انشاالله در طرح سالم سازی محیط شهر تهران بزرگ شاهد یک تغییر و دگرگونی خوبی خواهیم بود این موضوع سالم سازی مختص به یک روز و یک ماه نیست، اما پلیس مجموعه اقداماتی را با همکاری سایر دستگاه پیش بینی کرده تا انشاالله همزمان با فرارسیدن ایام عید، چهره‌ای مناسب از محیط شهری به شهروندان عزیز تقدیم گردد.

منبع رکنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا