حوادث

صفر تا صد حمله تروریستی داعش ها به مجلس ایران / 7 سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد + فیلم

حوادث رکنا: در هفدهم خرداد ماه سال 96 تعدادی از هموطنان در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و مرقد انان خمینی شهید و زخمی شدند.

به گزارش رکنا، وقوع ۲ حادثه تروریستی در حرم مطهر امام خمینی و مجلس شورای اسلامی، در هفدهمین روز خرداد ۹۶ به حادثه تروریستی تهران معروف شد.

این دو حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، اولین عملیات تروریستی داعش در تهران بود. تیم‌های تروریستی در دو گروه جداگانه، حرم امام خمینی و مجلس شورای اسلامی را نشانه گرفته بودند.

حادثه تروریستی مجلس

اولین حرکت تروریستی ساعت 10:30 دقیقه در مجلس کلید خورد. چهار فرد مسلح از در شرقی یا همان در مراجعه کنندگان مردمی مجلس، با رگبار بستن نیروهای حفاظتی راه خود را برای ورود به مجلس باز کردند.

تروریست‌ها پس از عبور از گیت، وراد حیاط مجلس شدند که به ساختمان دفاتر نماینده‌ها منتهی می‌شود. این ساختمان به دو مسیر، لابی اصلی مجلس و راه پله ورودی دفاتر نمایندگان راه دارد. با اقدام به موقع یکی از نیروهای حفاظتی و بستن در آهنی، امکان ورود به لابی و صحن علنی مجلس از مهاجمان گرفته شد. با بسته شدن این در، تروریست‌ها مجبور شدند تا مسیر خود را به دفاتر نمایندگان تغییر بدهند.

در این میان، با وجود شنیده شدن صدای تیراندازی، نمایندگان جلسه علنی را تعطیل نکردند و حتی علی لاریجانی که در صحن مجلس حاضر نبود، دقایقی بعد از شروع درگیری‌ها به مجلس بازگشت و اداره جلسه را برعهده گرفت.

سرانجام حادثه تروریستی مجلس حوالی ساعت 15 به پایان رسید. براساس اطلاعیه وزارت کشور «یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با مأموران به هلاکت می‌رسند.»

حادثه تروریستی حرم امام خمینی

همزمان با گروه تروریستی اول، تیم دوم با فاصله چند دقیقه‌ای یعنی حوالی ساعت 10:40 دقیقه، دست به عملیات زد. این تیم تروریستی از 2 نفر که مجهز به اسلحه و جلیقه انفجاری بودند، تشکیل شده بود.

نکته مهم در این تیم عملیاتی گم کردن مسیر بود. براساس گفته سرهنگ بهمنیاری سرکلانتر جنوب غرب تهران « دو تروریست پس از عبور از زیرگذر بزرگراه به‌سمت ورودی شماره 7حرم مطهر حرکت کردند و یکی از آنها از در اصلی و دیگری از در مجاور وارد رینگ 400متر شدند. آنها برای گمراه کردن مأموران امنیتی و انتظامی اقدام به انفجار یک بمب صوتی کردند و نفر دوم با تیراندازی به یک نگهبان که کنار در اصلی و داخل اتاقک نگهبانی قرار داشت، او  را مجروح کرد.پس از ورود تروریست‌ها به رینگ 400آنها با این تصور که ورودی درمانگاه به داخل ضریح حضرت امام راه دارد به‌سمت درمانگاه حمله‌ور شدند و در طول حرکت در مسیر در ورودی تا درمانگاه نیز شعارهای تروریستی خود را با صدای بلند تکرار می‌کردند. در آن زمان کارگران و خدمه در حال جابه‌جایی زائران بودند و یکی از خدمه به‌نام شهید سبزعلی مقابل در ورودی درمانگاه با ضرب گلوله تروریست‌ها به شهادت رسید.»

سرانجام حادثه تروریستی زودتر از مجلس یعنی حوالی ساعت 12 با کشته شدن 2 تروریست- یکی با منفجر کردن جلیقه انتحاری و دیگری با ضرب گلوله نیروهای امنیتی- تمام شد.

مجروحان حادثه

17 نفر در این حادثه شهید و حدود 56 نفر نیز بر اثر ضربه گلوله مهاجمان مصدوم شدند.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%ad%d9%85%d9%84%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa%db%8c'>حمله تروریستی</a>

تروریست‌ها چه کسانی بودند؟

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  بر این اساس تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ ۵ نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته اند.

عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری گردیده بودند.

منبع رکنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا