حوادث

شلیک برای توقف متهم مامور پلیس را به دادگاه کشاند / به خاطر تیراندازی پایم را از دست داده ام!

حوادث رکنا: مامور پلیس که در جریان شلیک به یک متهم، موجب قطع پای وی شده برای سومین بار پای میز محاکمه ایستاد.

به گزارش رکنا، رسیدگی به این پرونده از فروردین ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد. به ماموران پلیس خبر رسید یک مرد مست در خیابانی در جنوب تهران شروع به عربده‌کشی کرده است.

با اعلام این خبر ماموران در محل حاضر شدند. اما مرد جوان به‌ نام سینا با مشاهده ماموران خودزنی کرد تا بتواند فرار کند. ماموران او را به آرامش دعوت کردند اما در ادامه با شلیک چند تیر هوایی سعی کردند مرد جوان را خلع‌سلاح کنند. وقتی موفق به این کار نشدند، یکی از ماموران به نام امیر چهار گلوله مقابل پای متهم شلیک کرد که یکی از آنها به پای مرد جوان اصابت کرد و وی به بیمارستان منتقل شد.

او پس از ترخیص از بیمارستان از مامور پلیس شکایت کرد. به این ترتیب امیر در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

نخستین دادگاه

در جلسه رسیدگی به این پرونده، سینا شاکی به تشریح شکایتش پرداخت و خواستار دریافت دیه و مجازات مامور پلیس شد.

 مامور جوان نیز گفت: سینا با چاقو قصد داشت به سمت ما حمله کند. به همین خاطر  با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح شلیک کردم تا او را متوقف کنم.

در پایان قضات وارد شور شده و با توجه به فیلمی که از صحنه درگیری به‌دست‌ آمده‌ب ود، متوجه شدند شاکی در صحنه درگیری خودزنی کرده و گلوله‌ها از فاصله دو متری به وی شلیک شده است. به‌همین‌ خاطر مامور پلیس را به پرداخت دیه و شش ماه حبس محکوم کردند.

اعتراض به حکم صادره

 پس از صدور حکم، سینا  بار دیگر به دادگاه مراجعه کرد و گفت: به‌خاطر سرایت عوارض اصابت گلوله به پایم، پزشکان مجبور به قطع پا شدند. به‌همین‌ خاطر خواستار محاکمه مامور پلیس به اتهام نقص عضو هستم.

به این ترتیب مامور پلیس برای دومین بار پای میز محاکمه ایستاد.

دومین دادگاه

در این جلسه شاکی گفت: به‌خاطر صدماتی که به پایم وارد شد، ۱۱ بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم اما نتیجه نداد و پزشکان به ناچار پایم را قطع کردند. به‌همین‌خاطر برای متهم اشد مجازات را می‌خواهم.

 در ادامه وکیل متهم به دفاع پرداخت و  گفت: پزشکی‌قانونی به‌طور دقیق اعلام نکرده قطع پا به‌خاطر عوارض اصابت گلوله است یا روند درمان و قصور پزشکی باعث آن شده است. به‌همین‌خاطر درخواست دارم پزشکی‌ قانونی به‌صراحت مشخص کند چه عاملی باعث قطع پای شاکی شده است.

با این درخواست  پرونده را به کمیسیون پزشکی‌قانونی فرستاده شد.

در حالی که کارشناسان پزشکی قانونی اعلام کرده بودند سرایت جراحت ناشی از گلوله موجب قطع پای سینا شده و قصور پزشکی صورت نگرفته است سینا برای سومین بار پای میز محاکمه ایستاد.

سومین دادگاه

در این جلسه شاکی روبه روی قضات ایستاد و گفت: پایم قطع شده و دیگر توان کار کردن ندارم. من تقاضای قصاص داشتم. ولی حالا چون قصاص ممکن نیست دیه می خواهم. 11بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم و هزینه های زیادی متحمل شدم. حالا هم هر چندوقت یکبار ناچار به تعویض پروتز پا هستم. من علاوه بر دیه ، هزینه های درمانی را هم می خواهم.

وقتی امیر در جایگاه ویژه ایستاد گفت: من 5 ساله و به صورت پیمانی در استخدام پلیس بودم. اما بعد از این ماجرا از کار بی کار شدم و 4 سال و سه ماه است که دیگر با پلیس همکاری ندارم. چون برای سازمان ثابت شد من با به کارگیری قانون سلاح، دست به شلیک زده ام و قصوری مرتکب نشده ام دیه را پرداخت کرد.

وی ادامه داد: من با اختیار خودم وارد درگیری نشدم. گشت اول درخواست کمک کرد و من به عنوان نیروی امدادی در محل حاضرشدم.من اشتباهی مرتکب نشده ام .من آشنایی با اطلاحات پزشکی قانونی ندارم و نمی دانم شاکی چه موقعی دوباره به پزشکی قانونی مراجعه کرده است و اینجا در جریان نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته ام.

با پایان دفاعیات متهم، قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.

منبع رکنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا