سینمای ایران و جهان

بیان مساله‌ای تاریخی در قالب یک بازی امروزی/تئاتر تشنه نوآوری است

کارگردان «قهوه قجری» با مهر مطرح کرد؛

فاطمه جودکی کارگردان نمایش «قهوه قجری» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد در این اجرا تلاش کرده است تاریخ گذشته ایران را به یک بازی پرطرفدار امروزی پیوند بزند و نوآورانه عمل کند.

فاطیما جودکی کارگردان نمایش «مافیای قجری» که این روزها در عمارت ارغوان روی صحنه است با اشاره به اینکه در این اثر از بازی مافیا برای بیان مساله تاریخی مد نظر استفاده شده است، به خبرنگار مهر گفت: قطعا استفاده از یک بازی جدید در زمان گذشته سخت است اما تئاتر ما تشنه نوآوری است. به شخصه دست و پنجه نرم کردن با موضوعات اجتماعی، تاریخی و در عین حال به روز، چه در اجرا و چه به لحاظ ادبی را دغدغه خود می‌دانم و بر این باورم که مسیر این شکل اجراها هر چند صعب‌العبور اما به لحاظ فرم و محتوا ارزشمند است.

وی درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: از چند بُعد می‌توان به «مافیای قجری» نگاه کرد اما ساده ترین وجه آن گره خوردن مسالهه‌ای تاریخی و کلاسیک به فرمی امروزی و مدرن است و فکر می‌کنم این تلفیق برای مخاطب خوش فکر، جاذبه ایجاد می‌کند.

جودکی عنوان کرد: متون خارجی به هیچ عنوان دغدغه جامعه امروز ایران نیست و من نیز از این جامعه جدا نیستم؛ البته رسیدن به این تفکر نیازمند توجه است. براین باورم دست گذاشتن بر متون خارجی، ابتدایی ترین شکل انتخاب است در حالی که بهتر است سعی کنیم عمیق‌تر به ریشه‌های خودمان بپردازیم.

بیان مساله‌ای تاریخی در قالب یک بازی امروزی/تئاتر تشنه نوآوری است

وی افزود: در این نمایش در دل یک اتفاق ادبی غیر از شیوه‌های مرسوم به ادبیات دیگری رسیدیم که در آن از شیوه‌های بینامتنیت و آشنایی زدایی استفاده کرده و در دل اجرا، از تلفیق مدرنیته و کلاسیک به یک ترکیب بندی ویژه دست یافتیم.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: جامعه ما در وهله‌ اول نیازمند جامعه شناسان هنر است و با پرورش نخبگان در این زمینه، شاید روزی این بی شمار مصائبِ تئاتری حل شود. مشکلات تئاتر در کشور ما، یکی دو مورد نیست و از قضا ریشه‌ای است و چون این هنر بسیار علمی است پس ما به شدت نیازمند حضور کارشناسان جامعه شناختی در این حیطه هستیم.

جودکی در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: حمایت در هر شکلش از هنر به‌خصوص هنر تئاتر، یک تکلیف است و باید این نیاز در مخاطبان حس شود و گسترش یابد. بر این باورم که تماشای امری والا چون تئاتر، باید تبدیل به فرهنگ شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بازی از آنجا آغاز می‌شود که مافیای قجری تصمیم خود را عملی کرده و شهر در تب و تاب است. سادگی شهر! … هر کدام در پی حذف دیگری … یا یک طرف یا بی‌طرف. برنده‌ بازی کیست؟ «اولین بازی مافیا و شهروند به زبان تئاتری در دوران قاجار»! …

نمایش «مافیای قجری» به نویسندگی نیکو جودکی و تهیه کنندگی و کارگردانی فاطیما جودکی هرشب راس ساعت ۲۱:۱۵ در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه می‌رود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا