سینمای ایران و جهان

جشنواره فجر چهلم در ایستگاه پایانی/نقاش‌زاده: فشارها را نپذیرفتیم

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره، در برج میلاد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه جمعه ۲۲ بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد.

آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر رأس ساعت ۱۸:۵۰ با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

این مراسم قرار بود در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌ها برگزار شود، اما حضور برخی مهمانان متفرقه در مراسم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی بازیگران و عوامل فیلم‌ها از نکات قابل توجه است.

در ابتدای این مراسم پس از پخش کلیپی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، محمد سلوکی مجری این مراسم روی صحنه آمد و بیان کرد: تبریک من را بپذیرید چون با وجود هزاران مشکل، همچنان چراغ سینمای ایران را نگه داشته‌اید، ایام الله دهه فجر و این شب مبارک، شب میلاد امام جواد (ع) را هم تبریک می‌گویم.

نقاش‌زاده: فشارهای خارج از چارچوب را نپذیرفتیم

در ادامه و پس از پخش گزارشی تصویری از آنچه در این چند روز برگزاری جشنواره فجر گذشت، مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد روی صحنه آمد و عنوان کرد: حضور همه هنرمندان، مهمانان و… را گرامی می‌دارم، از اینکه با حضور خود این مجلس را گرم کردید ممنونم. ایام فجر و یاد و خاطره زنان و مردان افتخارآفرین را گرامی می‌دارم. خجسته باد یاد سردار قاسم سلیمانی.

وی ادامه داد: سینمای ایران در دو سال گذشته از ویروس کرونا آسیب دید و عزیزانی را از دست داد که یاد و خاطره همه از دست‌رفتگان را هم گرامی می‌دارم. با همه محدودیت‌هایی که به این واسطه ایجاد شد، سینماگران شریف ایران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند، که از آنها ممنونم. سینمای ایران الان در چهلمین جشنواره به درخت تناوری تبدیل شده است. درختی که شاخه‌های جوان و پرباری هم دارد.

نقاش‌زاده در ادامه گفت: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشه‌ورز و شریف ایران است. در این دوره من و همکارانم به قدر وسع کوشیدم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم و گام‌هایی را برداریم تا برنامه‌ریزی روشنی داشته باشیم، برای همه کسانی که با جشنواره سر و کار دارند؛ از آیین نامه گرفته تا دیگر رویه‌ها. این رویه‌هایی است که فرصت‌هایی را برای آینده‌نگری به ما می‌دهند. برای ارتقای جشنواره، نیازمند آینده‌نگری هستیم. بر قانون هم تاکید داشتیم و از اول تلاش کردیم بر آیین‌نامه تمرکز داشته باشیم. فشارهای خارج از چارچوب را در کمال احترام نپذیرفتم.

دبیر جشنواره چهلم تأکید کرد: در راستای عدالت فرهنگی نمایش فیلم‌ها را در سراسر کشور داشتیم. سختی‌های زیادی هم در مسیر ما بود، دشواری‌های توام با وضعیت کرونا. در مقابل سختی‌ها تهدیدها و ناامیدی‌ها، همکارانم تلاش کردند کار را درست انجام بدهند، ما باید مسایل و مشکلات را بازشناسی کنیم چه در سینما و چه در جشنواره و راه حلی اصولی برای آن‌ها پیدا کنیم. مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات را حل نمی‌کند. گاه باید برای اصلاح رویه‌ها رنج‌هایی را تحمل کنیم. باید با نواقص رو به رو و برای رفع آنها تلاش کنیم. من سعی کردم به قدر وسع این کار را انجام دهم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد، باید با هم مهربان‌تر باشیم و قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم. حیف است مهر را در دل نپروریم.

در ادامه ویدیویی از درگذشتگان سینمای ایران در طول یک سال گذشته پخش شد.

معرفی برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران

در بخش اول اهدای جوایز این مراسم نامزدها و داوران بخش تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند.

در بخش بهترین عکس سیمرغ بلورین به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور» اهدا شد.

در بخش بهترین پوستر هیات داوران هیچ پوستری را شایسته سیمرغ ندانست اما دیپلم افتخار این بخش به احسان برابادی برای فیلم سینمایی «پیرمردها نمی‌میرند» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به امید میرزایی برای ساخت آنونس دو فیلم «صحنه زنی» و «تک تیرانداز» رسید.

بهترین فیلم کوتاه؛ ارفاق

در بخش بعدی اهدای جوایز سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.

در ادامه دانش اقباشاوی از اعضای هیات داوران بخش فیلم کوتاه گفت: جا دارد از همراهی آقای احمدرضا معتمدی تشکر کنم. فیلم‌های خوب و بانمک و تاثیرگذار بسازید، این جایزه مهم نیست. فیلم‌های کوتاه امسال خیلی خوب بودند.

رضا نجاتی کارگردان فیلم «ارفاق» هم پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: امیدوارم هیجان بگذارد صحبت کنم. این جایزه را به خانواده‌ام که همه چیز من هستند، تقدیم می‌کنم، از همه عواملم تشکر می‌کنم. در مسیر کوتاهی که تا پشت تریبون آمدم، تک تک سال‌هایی که کار کردم یادم آمد، از بچگی به این فکر می‌کردم که اگر پشت این تریبون آمدم چه بگویم، ولی الان همه‌اش یادم رفت. در حال آماده شدن برای ساخت اولین فیلم بلندم هستم اما با خودم عهد بسته‌ام در هر فیلمی که می‌سازم از چشم و گوش مخاطبان حراست کنم که چه می‌خواهم بگویم.

بهترین مستند؛ احتضار

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر به حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای مستند «احتضار» اهدا شد.

بزرگداشت احمدرضا معتمدی

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی آیین بزرگداشت احمدرضا معتمدی کارگردان باسابقه سینمای ایران برگزار شد.

علی نصیریان، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر و مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد در این بخش روی صحنه آمدند.

این گزارش تکمیل می‌شود…

کد خبر ۵۴۲۲۶۵۳

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا