سینمای ایران و جهان

«مردم» باور ندارند که مسئولان متدین هستند و راه «فرهنگ و هنر» را درست می‌روند/ ابتذال باتلاقی است که اگر سینمای یک کشور در آن فرو رود باید مرتباً حریم های جدیدی را بشکند و خطوط قرمز بیشتری را زیر پا بگذارد

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما در خصوص هجمه تولیدات سینمایی و تلویزیونی به ازدواج و قباحت زدایی از هم باشی و عشق های مثلثی هشدار داد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «باغ سید» و «پرواز در نهایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: با توجه به اینکه سینما و هر عرصه فرهنگی و هنری متأثر از جامعه اجتماعی همان ملک و سامان است، به دلیل مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و معیشتی و عدم فهم مسائل فرهنگی بالاخص از سوی سیاست گذاران کلان که همه چیز را در قید و بند سیاست و گروه و باند و جناح می بینند شکاف بزرگ فرهنگی بین مردم متدین و مردم عام جامعه با مسئولان کمتر تدین دار جامعه به وجود آمده است.

وی متذکر شد: مردم باور ندارند که مسئولان متدین هستند و راه فرهنگ و هنر را درست می روند. کمدی های بی خاصیت و… دلیل این اتفاق است. عنصر اندیشه و خرد در فیلم های سینمایی نیست و اغلب فیلمسازان در عالم تفکر گام نمی گذارند. از سوی دیگر مردم می دانند مسئولان باور فرهنگی ندارند و لباس ریایی که بر تن کردند برای مردم عیان است. به همین علت است که نه به گفته این مسئولان توجه می کنند نه به سیاست گذاری های شان اعتقاد دارند.

شفق سپس با تأکید بر اینکه هجمه فیلم های نازل امروزه به شدت چه در سینمای اجتماعی چه در سینمای کمدی و… زیاد شده است تصریح کرد: این شکاف از بالا است. سینماگران دنبال معاش و معیشت خود هستندو از سر بیچارگی در دام مسئولان می افتند. ما بسیاری از هنرمندان توانمند داریم که حاضر نیستند تن به ابتذال بدهند و عده دیگری برای معضل معیشت دست به تولید این آثار می زنند.

این سینماگر با طرح این نکته که ابتذال باتلاقی است که اگر سینمای یک کشور در آن فرو رود باید مرتباً حریم های جدیدی را بشکند و خطوط قرمز بیشتری را زیر پا بذارد خاطرنشان کرد: بنده می خواهم به مسئولان این را بگویم که اگر قرار است ما به قطب شمال برویم نباید به سمت جنوب حرکت کنیم! متأسفانه آنچه از وضعیت امروز سینمای کشور برداشت می شود این است که سیاست گذار همه چیز را رها کرده و برای سینماگر هم مهم نیست چه اتفاقی در سینما می فتد. دیگر سینماگر هم آن ارزش را برای سینما قائل نیست که بخواهد دنبال حریم و اعتبارش باشد. سینما محلی برای نان و درآمده شده! وقتی سینما برای نان باشد دیگر هنرمند برای نام و اعتبار ارزشی قائل نخواهد شد. یک حدیث معروف است که می گوید وقتی فقر بیاید ایمان از بین می رود؛ حالا در سینما هم همین وضعیت حاکم شده است.

مدیر عامل شرکت های فرهنگی هنری «آویشن» «آشنا» «آلالیا» تأکید کرد: البته متأسفانه اخلاقیات در جامعه پایین آمده و با زور هم نمی شود این معضل را اصلاح کرد. ما نیازمند برنامه ریزی فرهنگی هستیم. ما فرهنگ بزرگ و کهنی داریم که در دنیا همتای آن وجود ندارد ولی افسوس که امروز حاصلی از این فرهنگ را در سینمای کشورمان نمی بینیم! ما فقط به گذشته خود افتخار می کنیم و در حال حاضر در عرصه فرهنگ ذلیل شده ایم!

شفق با بیان اینکه ما به اندیشمندان اهمیت نمی دهیم افزود: چرا عده ای اصرار دارند در دنیا خانواده های ایرانی را مضحمل نشان دهند؟ ما نباید کاری کنیم که اگر در جامعه زشتی و پلیدی وجود دارد سینماگر بیاید و به این مسائل دامن بزند. ما می توانیم کاری کنیم و سیاست ها را به گونه ای بچینیم که سینماگر به نجابت و اصیل بودن بپردازد.

وی در خاتمه این گفتگو گفت: ما اگر مشکلات عدیده اجتماعی و خانوادگی در کشورمان داریم باید در ابتدا دلایل آن را بررسی کنیم؛ سینماگر می تواند به این بپردازد که مشکلات اقتصادی و فقر مانع فرزندآوری و ازدواج شده و از مسئولان بخواهد این معضلات را از پیش پای مردم بردارند؛ سینماگر باید بداند که صرف نشان دادن سیاهی هیچ چاره گشایی برای جامعه ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا