سینمای ایران و جهان

معرفی زنان شجاع ۸ سال دفاع مقدس/ چرا این قهرمانان را نمی‌شناسیم؟

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

کارگردان نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» تاکید کرد دغدغه‌اش در این نمایش پرداختن به زنان و دخترانی است که ۸ سال دفاع مقدس فداکاری و شجاعت از خود نشان دادند ولی هیچ‌گاه شناخته نشدند.

سمیه آباده بازیگر و کارگردان نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» که در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: ایده این نمایش از طرف خودم بوده و بر اساس تحقیقی است که درباره داستان‌های واقعی زنان در پشت جبهه‌های ۸ سال دفاع مقدس انجام دادم. ایده را به مزدک صالحی‌پامناری ارائه و او نگارش متن را انجام داد. البته در حین تمرین‌ها چندین بار داستان نمایش تغییراتی کرد.

وی در ادامه توضیح داد: در این نمایش به داستان ۱۱ زن و دختر و دلاوری‌، فداکاری و از خودگذشتگی‌شان می‌پردازیم که در شهرهای مختلف ایران در دوران ۸ سال دفاع مقدس حضور داشتند. حدود یکسال درگیر ایده‌پردازی بودم و بعد از یک سال نگارش متن شروع شد و ۶ ماه نیز تمرین داشتیم. در کل تولید «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» حدود ۲ سال زمان برد.

آباده با اشاره به اینکه شیوه اجرایی این اثر نمایشی رئال است، درباره ویژگی‌های نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» یادآور شد: سعی کردیم از کلیشه‌های رایج کارهای دفاع مقدسی دور شویم و این بار به خانم‌های واقعی دفاع مقدس بپردازیم که گمنام هستند.

وی درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی نیز گفت: طراحی صحنه نمایش نیز رئال است. دکور ما بی چیز است و از چند پالت و ملحفه شکل گرفته است.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های پیش روی اجرای این اثر نمایشی، اظهار کرد: بزرگترین چالش ما برای تبلیغات نمایش است که هزینه‌های بالایی دارد.

آباده درباره پیش‌بینی خود درباره استقبال مخاطبان از اجرای «ناگفته‌های هشت سال زنانگی»، بیان کرد: با این کار در چند جشنواره شرکت کردیم و استقبال خوبی از اثر شد. امیدوارم که استقبال خوبی از اجرای عمومی نمایش نیز شکل بگیرد. در جشنواره‌ها مخاطبانی از خرمشهر و آبادان داشتیم که وقتی کار را دیدند گفتند دغدغه‌های مطرح شده در اثر دقیقا دغدغه‌هایی است که در حال حاضر برای مردم شهرهایی نظیر خرمشهر و آبادان وجود دارد.

کارگردان «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» تاکید کرد: فارغ از سیاست‌های موجود در جامعه، خیلی دلم می‌خواست به زن‌های ما در ۸ سال دفاع مقدس که در هر جایی حاضر بودند و فداکاری و ایثار کردند، بپردازم. در ۸ سال دفاع مقدس زنانی داشتیم که همیشه منتظر بودند، خیلی ها عزیزان‌شان را از دست دادند و برخی با وجود شهادت عزیزان‌شان ایستادند و جانباز یا شهید شدند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما مدیون رزمندگان و شهدای مرد هستیم اما همیشه دغدغه‌ام بوده که چرا جانبازان و شهدای زن ۸ سال دفاع مقدس آنگونه که باید دیده و شناخته نشدند.

سمیه آباده، سارا جمالی، فاطمه صفری، زهرا توکلی، باران رفیعی، معصومه اسدی، شمیم نوری، فاطمه غفاری، حدیث ارمغان، آرام رفیعی، سوگل قیصر، هستیا درخشانی، آیسودا عابدی، مهدیس زارعی، کژال ربیعی، مبینا جلال بازیگران نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» هستند که با تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از ۲۴ خرداد اجرای عمومی خود را آغاز کرده است.

این نمایش ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

عکس از رضا جاویدی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا