سینمای ایران و جهان

منحنی‌ها و دایره‌های مسعود عربشاهی تماشایی می‌شود

از امروز ۲۵ خرداد؛

نمایشگاه انفرادی زنده‌یاد مسعود عربشاهی روز جمعه ۲۵ خرداد در آرت سنتر افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه انفرادی از آثار منتخب مسعود عربشاهی هنرمند فقید با عنوان «منحنی‌ها و دایره‌ها» در قالب سلسله نمایشگاه‌های مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران عصر جمعه ۲۵ خرداد در آرت سنتر آغاز به کار می‌کند و تا ۲۶ تیر ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه‌هایی به یاد هنرمندان فقید همچون کامبیز درم‌بخش و پرویز کلانتری و همچنین نمایشگاه آثار تاها بهبهانی از جمله نمایشگاه‌های مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران بوده است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «مسعود عربشاهی (۱۳۹۸-۱۳۱۴) را می‌توان یکی از مهم‌ترین نقاشانی دانست که با گرایشی هوشمندانه عناصری تزیینی بومی را وارد کارش کرد. او از عوامل تزیینی سقاخانه در راستای پی‌ریزی نقاشی بهره جست، امری که خیلی‌ها خلاف آن حرکت کردند.

عربشاهی در به کارگیری عناصرش به‌شدت از یافته‌های غرب بهره می‌گیرد اما در لحن و هارمونی، لایه‌های دقیق از عناصری آشنا در ساخته‌های سنتی و بومی را در پیکره کار همراه می‌کند. این عناصر متشکل شده از رنگ‌هایی از قبیل فیروزه‌ای – طلایی و ترکیب آن‌ها با سیاه، اشکال ظریف هندسی که یادآور اسطرلاب‌ها و دفتر و کتاب‌های دعا هستند و گاه حتی حاشیه‌نویسی کتاب‌های قدیمی و این‌گونه پردازش‌ها به آثارش یک لایه آشنایی با مواد و مصالح بومی و سنتی را اضافه کرده و در کل می‌توان گفت مسعود عربشاهی بهره‌گیری بسیار هوشمندانه‌ای از جریان سقاخانه در آثارش داشته و از هرگونه افراط و تفریط در راستای امر هنری و بیان شخصی پرهیز کرده است.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا