سینمای ایران و جهان

موضع ۲جشنواره سینمایی درباره جنگ اوکراین/مدافع صلح و آزادی بیانیم

۲ جشنواره کارلووی واری و تورنتو از جدیدترین رویدادهای سینمایی هستند که در واکنش به حوادث اوکراین موضع‌گیری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جشنواره سینمایی کارلووی واری اعلام کرد فیلمسازان دولتی روسی در این دوره جشنواره جایی نخواهند داشت.

این جشنواره که در جمهوری چک برگزار می‌شود در عین حال از فیلمسازان مستقل و منتقد روسی پشتیبانی می‌کند و اعلام کرده خواستار برقراری سریع صلح در اوکراین است و تمام قد در کنار مردم اوکراین می‌ایستد.

این جشنواره تاکید کرده از آنجا که مدافع آزادی بیان است نمی‌تواند مانع حضور تمامی فیلمسازان روسی در این رویداد سینمایی شود.

بفتا یا آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا نیز اعلام کرده این جنگ را محکوم می‌کند و مانند دیگر آکادمی‌های سینمایی اروپایی در کنار مردم اوکراین می‌ایستد.

جشنواره فیلم تورنتو نیز همین موضع را اتخاذ کرده و گفته فیلم‌های روسی دولتی از حضور در جشنواره ۲۰۲۲ محروم می‌شوند اما جشنواره میزبان فیلمسازان مستقل روس خواهد بود. این جشنواره تاکید کرده که به عنوان یک رویداد سینمایی وظیفه دارد مانع دیدن جهان از ورای فیلم‌ها نشود و به فیلمسازان آزادی بیان بدهد.

۵ استودیوی بزرگ فیلمسازان هالیوود شامل دیزنی، سونی، وارنر برادرز، پارامونت و یونیورسال پیش از این ورود روسیه به خاک اوکراین را تقبیح و اعلام کردند فیلم‌هایشان را در روسیه اکران نمی‌کنند. نتفلیکس هم روز چهارشنبه اعلام کرد تمام پروژه‌ها و قراردادهایش با روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.

جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ از ۸ تا ۱۸ سپتامبر برپا می‌شود و جشنواره کارلووی واری پنجاه‌و ششمین دوره خود را از یک تا ۹ جولای برگزار می‌کند.

کد خبر ۵۴۳۸۹۴۴

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا