سینمای ایران و جهان

نمی‌توانیم بگوییم به خاطر «آموزشگاه‌ها» آموزش را تعطیل می‌کنیم!

سینماپرس: مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در جمع مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی گفت: آموزش در انجمن سینمای جوانان ایران هرگز تعطیل نخواهد شد و این نهاد از تولید فیلم توسط هنرجویانی که در آموزشگاه‌های آزاد سینمایی آموزش دیده‌اند، استقبال می‌کند.

به گزارش سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شامگاه ۲ آذرماه در موزه سینما برگزار شد.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره ارتباط انجمن با آموزشگاه‌های سینمایی گفت: عملا ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد، چون ممکن است این ارتباط به معنای تصدی‌گری در بخش خصوصی تلقی شود پس جز اینکه گاهی اوقات اساتید مشترک داریم و دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم مشترک هستند، ارتباط سیستماتیکی نداریم شاید در برخی شهرها موازی‌کاری شود. به همین دلیل به صورت ماموریتی ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد؛ جز اینکه گاهی دوستان آموزشگاه‌ها برای گرفتن مجوز به انجمن‌ها مراجعه می‌کنند. با توجه به اتفاقات جدیدی که رخ داده است، فکر می‌کنیم باید کمک حال شما باشیم.

آذرپندار درباره اینکه آموزشگاه‌ها خودشان باید از انجمن‌ها مجوز بگیرند، بیان کرد: این اتفاق در شلوغ‌ترین ایام ما افتاد و حتی خود ما هم برای این ماجرا سوالاتی داریم، ولی به شما اطمینان می‌دهیم دوست نداریم تعهدی برای تولیدات شما بدهیم با این حال قانون‌گذار این قانون را گذاشته، اما این اتفاق خیلی جدید است و هنوز وقت نکرده‌ایم به این ماجرا رسیدگی کنیم. ضمن اینکه هنوز چیزی به دفاتر ما ابلاغ نشده است. دفاتر ما تولیدات و فرایند روتینی دارند و نباید این ماجرا با تولیدات شما ارتباطی پیدا کند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: در اینجا تعبیری شد مبنی بر اینکه انجمن سینمای جوانان ایران با آموزشگاه‌ها موازی‌کاری دارد، اما انجمن از همه آموزشگاه‌ها قدیمی‌تر است پس شما می‌دانستید وارد چه عرصه‌ای می‌شوید و آگاهانه به این زمینه ورود کردید. ما تکلیفی به عنوان نهاد دولتی در امر آموزش سینما داریم، ولی به بخش‌هایی که سود و درآمد دارد اصلا ورود نکردیم مثلا حوزه بازیگری و گریم یکی از آن حوزه‌هاست و حق آموزش دادن نداریم. در حوزه‌های دیگر هم تعداد متقاضیان ما از ظرفیت‌های ما بیشتر است. ضمن اینکه انجمن به لحاظ امکانات و لوجستیک شاید امکاناتش کمتر باشد، اما شما نمی‌توانید بگویید، چون شما در بخش خصوصی آموزش می‌دهید دولت حق آموزش سینما را ندارد؛ بنابراین شما آموزش می‌دهید آیا ما باید آموزش را تعطیل کنیم؟! از سوی دیگر حدود ده سال است که آنچنان توسعه‌ای در دفاتر انجمن هم نداشته‌ایم بنابراین همه شما زمانی کار را شروع کردید که دفاتر انجمن سینمای جوان وجود داشته و علاقه به سینما در این سال‌ها هم افزایش داشته است. ما یک پورتال تولید داریم که اگر کارتان را ثبت کنیم، ما ملزم به پاسخ دادن هستیم. ما در حوزه تولید هیچ منعی برای هیچکس نداریم اینطور نیست که فقط تولیداتی برای کسانی داشته باشیم که در انجمن آموزش دیده باشند.

وی درباره نحوه انتخاب مدیران دفاتر انجمن در شهرهای مختلف عنوان کرد: ساز و کار این‌چنین است که مدیران کل ارشاد سه نفر را پیشنهاد می‌دهند و انجمن با آن‌ها گفتگو و مصاحبه می‌کند یا از بین آن‌ها یکی را انتخاب می‌کند یا باید دوباره مدیران ارشاد کسانی دیگر را پیشنهاد دهند و این ماجرا اینقدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی انتخاب شود، لزوما هم فکر نمی‌کنم یک مدیر حتما باید فیلمساز باشد. دوره‌هایی داشتیم که برخی مدیران سینما اصلا فیلمساز نبوده‌اند و برعکس. کسی که تحصیلات و زیست سینمایی دارد اگر با خانواده انجمن مرتبط و به معنای واقعی مدیر باشد، انتخاب می‌شود. به هر حال مسأله انجمن «مدیریتی» است برای ما مهم است که بتوانیم بر یک مدیر تکیه کنیم.

آذرپندار بیان کرد: انجمن قبل از انقلاب هم کار می‌کرده، ممکن است در ذهن شما اینجور باشد که آموزشگاه‌ها اولویت دارند و بعد انجمن شکل گرفته است که درست نیست. ما تکلیفی در حوزه آموزش سینما داریم و نمی‌توانیم بگوییم به خاطر آموزشگاه‌ها، آموزش را تعطیل می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم، چون آموزشگاه‌ها چنین توقعی دارند ما نباید آموزش بدهیم، ضمن اینکه ما آزمون داریم، هنرجویان طبق آزمونی پذیرفته می‌شوند و نگاهی اقتصادی به آموزش نداریم، چون پردرآمدترین بخش آموزش سینما را که در رشته بازیگری است، کنار گذاشته‌ایم و ورود نمی‌کنیم. آموزش ما نگاه فرهنگی دارد که طبق همان نمی‌خواهیم بازار بخشی را کساد کنیم. ما ابتدا متعهد به هنرجویان شهرستان‌ها بعد شما هستیم. چون هر آنچه به ضرر آن‌ها باشد محکوم به شکست است.
ما باید به آن افراد به ویژه افراد کم بضاعت شهرستان‌ها آموزش بدهیم؛ چه بسیار افرادی داشتیم که بعد از تحصیل در آموزشگاه‌ها به دفاتر انجمن برای آموزش مراجعه کرده‌اند، چون خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن‌ها زودتر به مرحله فیلمسازی می‌رسند.

وی در پایان مطرح کرد: من دعوت می‌کنم در تولید از انجمن کمک بخواهید. به این معنا که افراد بعد از خروجی‌های آموزش شما بیایند و در انجمن فیلم تولید کنند. ما یک مجموعه استعدادیابی داریم و از استعدادهایی که در هرجایی آموزش دیده باشند، استقبال می‌کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا