سینمای ایران و جهان

هزینه ساخت یک اثر سینمایی در حوزه دفاع مقدس دست‌کم ۲۵ میلیارد تومان است

سینماپرس: کارگردان «هایپاور» گفت: برخی کارگردان‌ها معتقد به گنجاندن پی‌رنگ‌ها بر اساس تصورات ذهنی خود در آثار سینمایی دفاع مقدس هستند که این را جایز نمی‌دانم.

هادی محمدپور در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اگر بخواهیم واقعه تاریخی و عملیاتی را روایت کنیم باید بر اساس مستندات باشد چرا که مردم بر اساس نگاه به آن واقعه تاریخی عقبه خود را بررسی می‌کنند و بر این اساس باید سراغ گفت و گو با رزمنده‌ها رفت.

برای نوشتن فیلمنامه هایپاور به سراغ امیر غلامی که از بازماندگان عملیات والفجر ۸ است رفتیم و فیلمنامه بر اساس روایت‌های او به نگارش درآمدوی گفت: به همین دلیل، برای نوشتن فیلمنامه های‌پاور به سراغ امیر غلامی که از بازماندگان عملیات والفجر ۸ است رفتیم و فیلمنامه بر اساس روایت‌های او به نگارش درآمد.

محمدپور اظهار داشت: برخی کارگردان‌ها معتقد به گنجاندن پی‌رنگ‌ها بر اساس تصورات ذهنی خود در آثار سینمایی دفاع مقدس هستند که این را جایز نمی‌دانم.

وی همچنین در این باره که در عرصه ساخت پرتره شهدا و فرماندهان شهید چقدر در سینمای دفاع مقدس قدم برداشته شده گفت: به غیر از مجموعه شوق پرواز (یدالله صمدی ۱۳۹۰) که دقیقا پرتره شهید بابایی (زندگی سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی معاون وقت عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) از زمان کودکی تا زمان شهادت او بود به پرتره شهدا زیاد پرداخته نشده است.

آثار پرتره شهدا در جشنواره فجر امسال پربار است

محمدپور در عین حال از تولید آثار بسیاری در حوزه دفاع مقدس بویژه پرتره شهدا خبر داد و افزود: امسال در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تولیدات از پرتره شهدا پربارتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: فیلم‌های پرتره‌ای چون موقعیت مهدی و ایستاده در غبار ساخته شده که زمان کودکی تا شهادت شهیدان مهدی باکری و احمد متوسلیان را به تصویر کشیده است. لازم است در کنار سینمای عملیات محور برای معرفی این عملیات‌ها تولیداتی از پرتره شهدا داشته باشیم تا جوانان با این فضا از جنبه زندگی خصوصی و عملیاتی شهدا نیز آشنا شوند.

تولید آثار دفاع مقدسی هزینه‌های بالا و پروداکشن سنگینی دارد

محمدپور همچنین درباره نقاط ضعف و قوت آثار سینمایی دفاع مقدس گفت: ساخت این آثار هزینه‌های بالا و پروداکشن سنگینی دارد و ارگان‌های نظامی درگیر هستند. این‌گونه تولیدات تامین ادوات و تجهیزات نظامی و بروکراسی اداری سخت و هزینه‌بر و در عین حال خطرناکی دارد.

هزینه ساخت یک اثر سینمایی در حوزه دفاع مقدس دست‌کم ۲۵ میلیارد تومان است و باید ۷۵ میلیارد تومان بفروشد تا بتواند هزینه‌های خود را جبران کند

به اعتقاد کارگردان هایپاور، تولیدات سینمایی دفاع مقدس نفس‌گیر و هزینه‌بر است. در زمان حاضر هزینه ساخت یک اثر سینمایی در حوزه دفاع مقدس دست‌کم ۲۵ میلیارد تومان است و باید ۷۵ میلیارد تومان بفروشد تا بتواند هزینه‌های خود را جبران کند.

وی به معضلات ساخت هایپاور هم اشاره کرد و گفت: عمده سوانحی که در های‌پاور داشتیم به صورت طبیعی فیلمبرداری شد و انفجارهای ما میدانی بود. هنرور زیاد داشتیم و هدایت اینها در وسط شهر هم خیلی سخت بود. های‌پاور در مناطق پایین شهر اصفهان فیلمبرداری شد. از این‌رو هدایت مردم و قانع کردن مردمان این مناطق خیلی سخت بود اما خوشبختانه بدون هیچ گونه مخاطره ای فیلمبرداری شد.

ماجرای شهادت دو خلبان در زمان فیلمبرداری هایپاور

محمدپور در عین حال خاطرنشان کرد: در ساخت هایپاور دو نفر از خلبان‌های پایگاه شکاری اصفهان با ما همکاری و از ما حمایت کردند که در عین ناباوری همزمان در طی رزمایشی که در انارک اصفهان برگزار شد هواپیمای این دو عزیز دچار نقص فنی شد و به شهادت رسیدند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا