سینمای ایران و جهان

هنرمندان توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی کنند

خراسانی زاده مطرح کرد؛

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه هنرمندان کشور تقاضا داریم توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین نکوداشت عباس جمال پور؛ نگارگر و موسیقی شناس برجسته کشور با حضور جمع زیادی از هنرمندان نگارگر و نقاش، استادان دانشگاه و علاقه مندان به هنر نگارگری ایرانی در تالار شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این آئین محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: استاد جمال پور به همان اندازه قلمش تواناست و در نگارگری استادی خود را رخ می کشد که در بیان اندیشه های هنری خاصه آنجا که به نکات حکمی و معرفتی و فلسفی اشاره می نماید. وی به خوبی میان اینها تلازم برقرار می کند و درمقام تحلیل و تفسیر این موارد برمی آید.

وی افزود: در سلوک عملی استاد جمال پور همواره مردانگی، فتوت و جوانمردی پررنگ و قابل توجه است و این مهم از برجسته ترین ویژگی های اخلاقی این استاد گرانقدر به شمار می رود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: استادانی چون آقای جمال پور با همه سختی ها و دشواری های موجود می توانند عنصری موثر و تأثیرگذار در عرصه هنرهای تجسمی باشند. البته استاد جمال پور و هنر ایشان منحصر به نگارگری نیست، چرا که ایشان در موسیقی هم یدطولایی دارد و در سخنوری برگرفته از دانش و حکمت و ادبیات فارسی نیز از تبحر و تسلط بالایی برخودار است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاصه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی توجه ویژه ای به پاسداشت و تکریم چهره های تابناک عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران دارند. در این مسیر انجمن توفیق پیدا کرده است که حدود ۳۰۰ تن از مفاخر و مشاهیر برجسته ایران و جهان را مورد تجلیل و اجلال قرار دهد. این نکوداشت ها آنگاه اهمیت بیشتری پیدا می کنند که در زمان حیات بزرگان باشد تا قدر این عزیزان بیشتر دانسته شود. از اینرو ضمن تکریم مفاخر درگذشته، تلاش ما بر این است استادان و نام آوران ایران و جهان فارسی زبان، خاصه هنرمندان برجسته ای چون استاد عباس جمال پور در بهترین شکل ممکن به عموم مردم ایران خاصه نسل جوان کشور معرفی گردند.

جمال پور؛ هنرمند خلاق و جستجو گر

در ادامه بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر گفت: در حوزه مضمون شناسی تأکید می شود که هر نقاشی «هنرمند» نیست. «هنرمند» اگر صرفاً به تقلید و تکرار اهتمام کند یا به «ترکیب» بپردازد، هنرمند نخواهد بود. «هنرمند» در مضمون شناسی آن کسی است که اهل «خلق» باشد. یعنی باید توانایی داشته باشد که از «هیچ» و از «درون» به خلق اثر هنری بپردازد.

وی ادامه داد: درباره استاد جمال پور باید به این نکته اشاره کرد که آثار ایشان دارای نوعی مضمون است که ازدرون او نشأت گرفته است.جمال پور از آن دست هنرمندانی است که عنصر جستجوگری در آثار هنریش کاملاً آشکار و قابل توجه است. اگر هنرمند اساساً جستجو گر نباشد و سیرو سلوک درونی نداشته باشد دیگر نمی توان به او اطلاق این عنوان را کرد.

رئیس فرهنگستان هنر به مضمون درونی آثار جمال پور نیز اشاره کرد و گفت: با مداقه در آثار استاد متوجه می شویم که این هنرمند برجسته در جستجوی «آنیما» ی درونی خود است.«آنیما» در دیدگاه یونگی شامل چهار اسطوره جسمانی، زیبایی، معنویت و حکمت است.«آنیما» یی که استاد جمال پور در آثار خود جستجو می کند ترکیبی از «زیبایی» و «معنویت» است.

وی در پایان گفت: از یک سو نوعی پیوستگی عمیقِ درونی میان همه آثار هنری استاد جمال پور وجود دارد و از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که جلوه های زیبایی و معنویت در آثار ایشان، نشانگر جمال الهی است.

اهمیت و ضرورت توجه به هنرمندان تجسمی ایران

در ادامه این آئین محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه هنرمندان کشور تقاضا داریم توجه بیشتری به عرصه مغفول هنرهای تجسمی داشته باشند.e3

وی افزود: بی شک با فاصله بسیار زیادِ کمی وکیفی آثار و تولیدات هنرمندان تجسمی از سایر شاخه های هنری فراتر است. یکی از این چهره ها نیز استاد جمال پور اند. باید با همکاری و مساعدت فعالان این عرصه هم ایشان و هم دیگر بزرگان و مفاخر هنری ایران بیشتر و بهتر معرفی و آثار هنری آنان در اختیار جامعه و علاقه مندان قرار بگیرد.

جمال پور؛ هنرمند ماندگار

محمد علی رجبی استاد هنر دانشگاه شاهد گفت: برخی از هنرمندان همواره در تاریخ ماندگار اند. استاد جمال پور از جمله این هنرمندان است. ایشان از سلسله هنرمندان متفکر است. یعنی آنچه که بیان می کند مبتنی بر نوعی تفکر و «معنا» ست.

وی افزود: فرم های هنری هر هنرمند، به مثابه امضای او و نشانگر سبک خاص آن هنرمند است.«رنگ» بیان احساس می کند و «فرم» حاکی از تفکر است. از اینجاست که متوجه می شویم کدام هنرمند اهل تفکر و مداقه است. هنر ناب، هنری است که از دل برآید و لاجرم بر دل نشیند.

رجبی گفت: هنرمند کسی است که خود را فراموش می کند و با فنای فی الله در پی آن است که حقیقت را آشکار و ظاهر کند. هنرهایی چون خوش نویسی و نگارگری از آن دست هنرهایی اند که بیننده را از ظاهر به سمت معنا می برد و با محو هنرمند، بیننده به حقیقتِ معنا دست پیدا می کند.

عضو شواری مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: با مداقه در آثار استاد جمال پور شاهد هستیم که ایشان به اصطلاح صفحاتی را خالی می گذارند تا مخاطب در اثر مداقه و تفکر کند، لذا ایشان در پی تحمیل خود به بیننده و مخاطب نیستند.

جمال پور؛ کمال و جمال هنر

محمد باقر آقامیری استاد هنر نگارگری گفت: استاد جمال پور هنر را در تمام ابعاد زندگی معنا، تجزیه و تحلیل کرده اند. این استاد بزرگ، به شکلی هنر را عرضه کرده اند که به تبع آن، زندگی مساوی با هنر است.

وی افزود: هنر از دیدگاه جمال پور همان «کمال» است که با مداقه در آن به «جمال» می رسیم.از نظر جمال پور جامعه ای که تهی از هنر باشد، بی روح و خشن خواهد است بنابراین جامعه ای که با هنر پیوند دارد، سراسر مهر، خلاقیت و مهربانی است.

آقامیری در پایان گفت: استاد جمال پور، جمال هنر نگارگری و البته هنرهای موسیقایی خاصه ساز ویلیون اند.ایشان پیر و بزرگ جامعه هنری ایران اند که باید بیش از این مورد تقدیر و سپاس قراربگیرند. شایسته است که درباره خصائل، اندیشه و احساسات ایشان مثنوی هفتاد من به نگارش درآید.

در ادامه مراسم، هادی منتظری موسیقیدان و آهنگ ساز به اجرای برنامه موسیقایی با ساز کمانچه پرداخت و محسن فرشاد نیا نویسنده و پژوهشگر حوزه هنر نیز طی سخنانی به تحلیل برخی از آثار هنری استاد عباس جمال پور پرداخت.

درپایان این آئین، استاد عباس جمال پور به ایراد سخن پرداخت و گفت: انسان اشرف مخلوقات است و گوهر الهی در ضمیر همه آدمیان نهفته است.هنر نیز از جمله این گوهرهاست که از سوی خداوند متعال در درون برخی از هنرمندان به ودیعت نهاده شده است.

وی افزود: عشق از جمله جاذبه های انسانی و نمونه عناصری است که باعث استمرار حیات در جهان هستی شده است.جاذبه، نشأت گرفته از زیبایی است که تجلی شاخص آن در هنرهای ملی ما از جمله نگارگری و ادبیات نمایانگر است.

در پایان آئین نکوداشت استاد عباس جمال پور الواح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به او اهدا شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا