سینمای ایران و جهان

چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران کلید خورد/ یادی از هنرمندان فقید

گزارش مهر از آیین افتتاحیه؛

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران با یادبود هنرمندان فقید در پردیس سینمایی ملت آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز پنجشنبه ۲۷ مهر در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، پس از پخش قرآن و سرود ملی، تصاویری از جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین به نمایش درآمد.

در ادامه مهدی آذرپندار دبیر این جشنواره ضمن خیر مقدم به مهمانان آیین افتتاحیه گفت: روی صحنه آمد و گفت: برای من خوشحال‌کننده است که از چند ساعت مانده به آغاز مراسم عده‌ای با شور و شوق اینجا آمده بودند. من هم فقط آمدم از همه بزرگ‌ترهایی که آمدند و ما را حقیقتاً دلگرم کردند، تشکر کنم.

وی ادامه داد: از روزی که مسئولیت این جشنواره را به عهده گرفته‌ام، باورم این بود که فیلم کوتاه یک موجود زنده است. گاهی ممکن است قبراق باشد، گاهی بی‌حال و … ولی در همه این سال‌ها این جشنواره با پولداری و بی‌پولی، زیر موشک، با شرایط کرونایی و… روی پا بوده و امروز ۴۰ ساله شده است. از همه کسانی که باعث این اتفاق شدند تشکر می‌کنم. دوست داشتم جشن مفصلی بگیریم ولی چه کنیم که تقدیر جشنواره این‌چنین است و هر بار در موقعیتی خاص برگزار می‌شود.

آذرپندار اظهار کرد: همان‌طور که گفتم این جشنواره موجود زنده است و موجود زنده نمی‌تواند به موضوعات فلسطین و این جنایات و یا نسبت به درگذشت تلخ آقای مهرجویی بی‌تفاوت باشد. پس ما تصمیم گرفتیم به احترام این حوادث این مراسم را سنگین‌تر برگزار کنیم. ولی همین که اینجا هستید برای ما نور امید است.

بزرگداشت هنرمندان درگذشته در آیین افتتاحیه

در ادامه ضمن گرامیداشت یاد داریوش مهرجویی، آتیلا پسیانی، آرش میراحمدی، فردوس کاویانی، مرتضی پورصمدی، نکوداشت هنرمند فقید مهدی امامی مستندسازی که حین بازگشت از سفر اربعین در حادثه تصادف رانندگی درگذشت، برگزار شد.

برای این نکوداشت، حبیب ایل‌بیگی، هادی مقدم دوست، آذر پندار روی صحنه آمدند و امید وفایی دوست و همکار مهدی امامی به نمایندگی از خانواده این هنرمند لوحی را از سوی این رویداد دریافت کرد.

وفایی در این بخش از مراسم گفت: سال ۶۹ با مهدی کار را با هم شروع کردیم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم یک روزی روی همین صحنه برای یکی از عزیزترین کسانم که مثل برادرم بود، بالا بیایم و تسلیت بگویم. امروز چلهم اوست و مراسمی هم برای این هنرمند در شهرش ملایر برگزار می‌شود. امیدوارم حافظه ما یاری کند و چهره‌ها را به یاد بسپاریم. روزگار عجیبی است و مشخص نیست سال آینده ما در کنار هم باشیم یا نه ولی فکر می‌کنم مهمتر از هرچه، رفاقت و کنار هم بودن است ممکن است این جملات شعاری به نظر برسند اما مهمترین چیز هستند.

در ادامه با حضور محمدجعفر باقری‌نیا از دانش‌آموختگان قدیمی انجمن، امیرشهاب رضویان، آذرپندار از پوستر طراحی شده توسط امیرشهاب رضویان رونمایی شد. سپس فیلمی در توضیح این پوستر که روایتی ۴۰ ساله از جشنواره بود، با صدای امیرشهاب رضویان پخش شد.

تجلیل از فیلمبردار باسابقه سینمای کوتاه

در ادامه برگزیدگان بخش عکس این رویداد معرفی شده و سپس با حضور مهدی آذرپندار، حسین نمازی، کمال تبریزی و بیژن میرباقری از وحید بیوته فیلمبردار اردبیلی که همکاری‌های زیادی با فیلمسازان کوتاه داشته است، تجلیل شد.

بیوته در این بخش گفت: من فرزند کوچک انجمن سینمای جوان و دوره دیده پرزحمت این نهاد هستم؛ حقیقتاً سختی زیادی کشیدیم. این مرور آثاری که برای من در نظر گرفته شده است حاصل تلاش من نیست، بلکه محصول تلاش تک تک مدیران انجمن است. تک به تک آن‌ها به من یاد دادند، حاصل تلاش خیلی از عزیزانی است که نمی‌توانم نام همه آن‌ها را ببرم.

وی ادامه داد: یک سری دوره دیده‌ها فیلمسازان خوبی هستند اما پشت میز نشسته‌اند چون فکر می‌کنند اگر فیلم بسازند حق بقیه ضایع می‌شود، در حالی که آن‌ها خیلی با استعداد هستند از مدیران خواهش می‌کنم کمک کنند آن‌ها فیلم بسازند، حیف است استعداد آن‌ها هدر برود، مثل آرش رصافی.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا