سینمای ایران و جهان

گیتی: طی ۲ دهه اخیر تلویزیون به شدت از جامعه عقب مانده است/ مردم به ویژه نسل جوان تصویر خود را در تولیدات تلویزیونی نمی بینند

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با پایان یافتن پخش برنامه های مناسبتی نوروزی و رمضانی رسانه ملی گفت: طی ۲ دهه اخیر تلویزیون به شدت از جامعه عقب مانده است و همین مسأله باعث شده مردم اوقات فراغت خود را با ابزارهای دیگر رسانه ای، فرهنگی و هنری از جمله پلتفرم ها، ماهواره ها، فضای مجازی و… پر کنند و سرگرمی هایی برای خود پیدا کنند که مطابق با نیازها و میل شان باشد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم به ویژه نسل جوان تصویر خود را در تولیدات تلویزیونی نمی بینند و همین باعث شده تا روز به روز بیشتر از تلویزیون دور شوند.

وی یادآور شد: بنده خوب به خاطر دارم که تا همین ۲ دهه قبل مردم چشم انتظار بودند تا بعد از افطار به صورت پیاپی سریال های شیرین و جذاب تلویزیون را تماشا کنند اما الآن چند سالی است که شخصاً در ماه مبارک رمضان شاهد این نبوده ام که هیچ کس در مورد سریال های مناسبتی اصلاً صحبتی کند یا وقت خود را برای دیدن آن هدر نماید.

گیتی با بیان اینکه تلویزیون برای اینکه بتواند ضعف های مشهود خود را به خصوص در بحث مناسبت سازی برطرف کند باید در سیاست های کلان خود بازنگری جدی داشته باشد اظهار داشت: تا زمانی که مدیران رسانه ملی با سیاست های قدیمی و کهنه شده بخواهند مبادرت به برنامه سازی کنند مردم هم روز به روز بیشتر از رسانه ملی دور می شوند و تلویزیون مرتب جایگاه خود را از دست می دهد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: تلویزیون و سینما باید در بطن جامعه باشند اما آنچه ما در بسیاری از سریال های تلویزیونی و یا حتی فیلم های سینمایی شاهد هستیم این است که شخصیت بسیاری از این آثار گویا از یک کره دیگر آمده اند به نحوی که مخاطب هیچ درکی از رفتار و کنش ها و واکنش های آن ها ندارد و نمی تواند خود را با آن ها یکی بداند.

وی در پایان این گفتگو با انتقاد شدید از اوضاع سینما که آن را اسفبار و فاجعه آمیز توصیف کرد گفت: من برای سینمای کشورمان هم متأسفم که روزگاری جای تولید آثار ارزشمند بود و امروز جای خود را به یک سری اراجیف و فیلم های مستهجن همچون «فسیل» و «جنگ جهانی سوم» داده است. متأسفانه سینما هم مانند تلویزیون مرده و به شدت از جامعه عقب مانده است و شاید دلیل اصلی آن این باشد که مدیرانی اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست گرفته اند که اصلاً این کاره نیستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا