سینمای ایران و جهان

ابهامات در پرونده قتل «جغد شب»/ مجله‌ای که سوءاستفاده می‌کند

نمایش‌های شنیدنی با مهر-محرمانه لس‌آنجلس-۵؛

نمایش رادیویی «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» به کارگردانی ایوب آقاخانی در ۷ قسمت تولید و پخش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» نوشته جیمز الروی نویسنده رمان و داستان‌های جنایی و معمایی و فیلمنامه‌نویس آمریکایی و سومین کتاب از مجموعه «کوآرتت ال ای» این نویسنده است. موضوع «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» به فساد مشترک پلیس و چهره‌های مشهور هالیوود می‌پردازد.

در سال ۱۹۹۷ فیلمی بر اساس این داستان با کارگردانی کرتیس هنس و بازی هنرمندانی چون کوین اسپیسی، راسل کرو، کیم بسینگر، گای پیرس و جیمز کرامول ساخته و اکران شد و توانست ۲ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کند.

فیلم «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» که با بودجه ۳۵ میلیون دلار ساخته شده بود، با اقبال قابل توجه منتقدان و مخاطبان سینما نیز مواجه شد و توانست در زمان اکران خود به فروش یک‌صد و ۲۶ میلیون دلاری برسد.

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایش‌هایی رادیویی که در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه می‌دهد، به سراغ «محرمانه لس‌آنجلس» رفته است.

وی با نگاهی به فیلمنامه «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» نوشته برایان هالگند و کرتیس هنسن بر اساس همین رمان، ترجمه، تنظیم و کارگردانی این نمایش رادیویی را انجام داده است.

بازیگران پنجمین قسمت نمایش رادیویی «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» به ترتیب ایفای نقش عبارتند از شهریار حمزیان در نقش ادموند اکسلی، ایوب آقاخانی در نقش جک وینسنس، فرهاد قائمی‌مهدی در نقش دادلی اسمیت، کوروش زارع‌پناه در نقش رئیس‌پلیس، فاطمه گلدوست در نقش خبرنگار، داریوش موفق در نقش سید هاجنز، احمد لشینی در نقش الیس لو، محمدرضا قلمبر در نقش مت رینولدز، فریده کاکاوند در نقش لین براکن، محسن بهرامی در نقش باد وایت، مهرانه به‌نهاد دکتر پزشکی قانونی، سوسن مقصودلو هیلدا لفرتس.

فرشاد آذرنیا افکتور، علی حاجی‌نوروزی صدابردار و شهناز دهکردی تهیه‌کننده، دیگر عوامل این نمایش رادیویی هستند.

در قسمت پنجم نمایش رادیویی «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» با مدت زمان ۲۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه، ادموند از دست باد وایت عصبانی است زیرا متهم را در خانه با گلوله کشته است. جک به ادموند می‌گوید که باد روی وضعیت زنان حساس است ولی جک می‌گوید که باد پلیس است و باید بر خود مسلط باشد.

در اداره پلیس لس‌آنجلس از ادموند اکسلی برای بستن پرونده قتل‌های کافی شاپ «جغد شب» قدردانی و نشان شجاعت پلیس به او اهدا می‌شود. ادموند از اینکه ۳ سیاهپوست مظنون کشته پیدا شده‌اند، ناراحت است ولی دادلی اسمیت می‌گوید که اگر پدر ادموند زنده بود به وی افتخار می‌کرد. از دیدگاه دادلی مهم نیست که متهمان زنده دستگیر می‌شدند یا مرده زیرا مهم بسته‌شدن پرونده است. به گفته دادلی هر ۳ متهم با اسلحه‌ای که برای خودشان بوده کشته شده‌اند و وجود چند نکته مبهم اهمیت خاصی ندارد. ادموند معتقد است نسبت به این پروند تردیدهایی دارد.

سید هاجنز از مجله «هاش هاش» در حال گفت‌وگو با الیس لو نماینده دادستان است. هاجنز از لو می‌خواهد که در مهمانی خانه خود درباره انتخابات پیش رو صحبت کند و خودش را به عنوان کاندیدا معرفی کند. جک به سراغ سید می‌آید. سید به جک می‌گوید که آیا تمایل دارد که در آستانه انتخابات انتقامی از الیس لو بگیرد یا نه. وی از مت رینولدز که در مهمانی حضور دارد می‌خواهد که برای الیس لو پاپوش اخلاقی درست کند.

جک از سید می‌پرسد که چرا پیرس پچت در کارهای غیرقانونی و خلاف فعالیت می‌کند ولی سید از دادن پاسخ طفره می‌رود.

جک با سید تماس می‌گیرد و می‌گوید که مت رینولدز کشته شده ولی سید از شنیدن این خبر خوشحال می‌شود.

از طرف دیگر باد وایت سری به لین براکن می‌زند. لین براکن درباره زخمی که روی گردن باد است سوال می‌کند و باد می‌گوید که متعلق به زمانی است که پدرش یه بطری را به سمت مادرش پرتاب کرده و باد در مسیر بطری قرار گرفته بود. وی به براکن می‌گوید که در پرونده کافه «جغد شب» ایرادی وجود دارد و فردی که دیک استنسلند را کشته پرونده را به نفع خود تمام کرده است. لین براکن به باد وایت می‌گوید که او می‌تواند پرونده را حل کند.

باد وایت به سراغ دکتر پزشکی قانونی می‌رود تا درباره ابهامات قتل‌های کافه «جغد شب» سوال کند و … .

با هم پنجمین قسمت از نمایش رادیویی «پرونده محرمانه لس‌آنجلس» را بشنویم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا