سینمای ایران و جهان

برای موفقیت یک اثر نباید دنبال فرمول و قصه‌های تکراری رفت/ در «افعی تهران» شانس‌های زیادی برای پرمخاطب شدن کارمان داشتیم

سینماپرس: جواد فرحانی تهیه کننده سریال خانگی «افعی تهران» ضمن گفتگو با سینماپرس در خصوص چگونگی شکل گیری این سریال در خصوص سایر پروژه های اخیر خود نیز سخن گفت.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خوابم می آد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بنده معتقدم برای موفقیت یک اثر نباید دنبال فرمول و قصه های تکراری رفت و اگر امروز «افعی تهران» توانسته نظر مثبت مخاطبان را نسبت به خود جلب کند به همین دلیل است که دنبال فرمول های تکراری نرفته است.

وی با بیان اینکه قصه در سریال ها و فیلم ها باید با حساسیت ویژه ای تعریف شود اظهار داشت: مخاطب بر اساس یک فرآیند پای تماشای یک برنامه یا سریال می نشیند. برای مخاطب حرفه ای کیفیت به شدت مهم است، نحوه روایت داستان مهم است، ژانر مهم است. بدیهی است اگر تهیه کننده و فیلمسازی می خواهد موفق عمل کند باید حتماً همه این موارد را رعایت کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: به خصوص ژانر اجتماعی این روزها برای مردم در سراسر دنیا بسیار مهم است و تولیدات این ژانر در همه دنیا مشتری خاص خود را دارند. ژانر اجتماعی باعث ترغیب مخاطب می شود چرا که می تواند تعلیق های زیادی داشته باشد و بر اساس این تعلیق ها مخاطب را مجذوب کند که حتماً قسمت های بعدی یک اثر را تماشا کند. این نکته ای است که سریال های کمدی ندارند چرا که اساساً در آن ها تعلیقی شکل نمی گیرد که بتواند مخاطب را به تماشای قسمت های بعدی ترغیب کند و تنها خلق لحظات کمیک است که به پرمخاطب شدن چنین آثاری کمک می کند.

فرحانی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا بیشتر آثار ملودرام در شبکه نمایش خانگی مورد توجه قرار می گیرند گفت: بنده فکر می کنم کمدی ها هم مخاطب خود را دارند. مثلاً «دفترچه یادداشت» بازخوردش خوب بود. اگر سریال کمدی خوب ساخته شود مخاطب هم دارد. ما نیاز به کار خوب داریم چرا که مخاطبان حرفه ای سینما این روزها از طریق پلتفرم آثار مورد نظر خود را دنبال می کنند از این رو اگر کار کمدی هم خوب هم تولید شود دیده خواهد شد.

تهیه کننده «خندوانه» و «شکرستان» تأکید کرد: ما برای «افعی تهران» خیلی زحمت کشیدیم؛ پیمان معادی روی فیلمنامه این سریال بسیار کار کرده بود. البته فقط قصه این سریال باعث نشده که مخاطبان آن را دنبال کنند. ما در «افعی تهران» شانس های زیادی برای پرمخاطب شدن کارمان داشتیم از جمله اینکه پیمان معادی اولین سریال خانگی اش را بازی می کرد که این می تواند برای مخاطبان حرفه ای سینما بسیار جذاب باشد چرا که خاستگاه اصلی معادی سینمای جدی است و اتوماتیک کسانی که ایشان را در فیلم ها فالو می کردند این کار را هم دنبال می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به میزان استقبال مخاطبان می توان انتظار داشت سیزن های بعدی این اثر نیز تولید شود اظهار داشت: «افعی تهران» از نظر قصه پتانسیل تولید سیزن های متعدد را دارد. ما هنوز در این خصوص اندیشه جدی نکرده ایم و البته مسائلی هم پیش روی مان وجود دارد که نتوانیم این کار را بکنیم از جمله اینکه سریال یک بازیگر کودک دارد که ممکن است بزرگ شود و همین بزرگ شدن او مانعی برای تولید سیزن های بعدی باشد اما به هر صورت ما این روزها تلاش می کنیم که پست پروداکشن این کار را به نحو احسن به سرانجام برسانیم تا مخاطبان تا انتهای کار شاهد تماشای کار باکیفیتی باشند.

فرحانی در همین راستا ادامه داد: از سوی دیگر شرایط تولید یک اثر این روزها بسیار سخت شده و ممکن است تولید سیزن های بعدی «افعی تهران» برای خود ما هم بدل به یک آرزو شود به ویژه آنکه آقای معادی برای پروژه های خارج از ایران هم تعهد کاری دارد.

این تهیه کننده سپس با انتقاد از برخی تهیه کنندگان در خصوص تولید سیزن های مکرر سریال ها تصریح کرد: برخی دوستان سری دوزی می کنند و قسمت دوم و سوم و چهارم می سازند. جالب است بدانید که برخی از آن ها همزمان با هم این سیزن ها را می سازند. این در حالی است که در همه دنیا سیزن ها بر اساس استقبال و موفقیت ساخته می شود اما در ایران الی ماشاالله همزمان تولید کردند که این اتفاق اصلاً درست و حرفه ای نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که شما تهیه کننده ای هستید که در مدیوم های مختلف اعم از سینما، تلویزیون، نمایش خانگی و… فعالیت داشتید آیا فکر می کنید این روزها پلتفرم ها گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربوده اند یا خیر اظهار داشت: خیر من اصلاً چنین باوری ندارم و همین الآن هم به صورت همزمان مشغول کارهای دیگری هستم از جمله آنکه برنامه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار را در حال پخش از شبکه سوم سیما دارم. همچنین به تازگی سریال «غریبه» که یک عاشقانه پلیسی است را تولید کرده ام و معتقدم این سریال نیز با اقبال خوبی مواجه خواهد شد.

فرحانی متذکر شد: مدتی است برخی بدخواهان می گویند تلویزیون و برنامه هایش بیننده ندارند در صورتی که چنین فرضیه ای از اساس صحت ندارد و بنده به ضرس قاطع می گویم که اگر همین امروز یک سریال خوب تولید شود دوباره شاهد خلوت شدن خیابان ها برای تماشای آن سریال خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه دوره دوره کیفیت است! شما ببینید برخی معتقد بودند در سینما تنها فیلم های کمدی فروش دارند اما شاهدیم که «مست عشق» رکوردهای بسیار خوبی زده؛ این اتفاق نشان از آن دارد که اثر خوب در هر مدیومی می تواند به شدت روی جامعه تأثیرگذار باشد.

این تهیه کننده در خاتمه این گفتگو افزود: برنامه دینی و قرآنی محفل اخیراً به عنوان یکی از پر مخاطب ترین برنامه های تلویزیون معرفی شده؛ همین برنامه «پانتولیگ» که تاکنون ۱۰-۱۲ قسمتش پخش شده استقبال خوب مخاطبان را به همراه داشته و از این رو باز هم تأکید می کنم تولید یک برنامه باکیفیت در هر مدیومی می تواند باعث جذب مخاطبان انبوه شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا