سینمای ایران و جهان

بحث داغ کارگردان‌های فیلم‌های انتخاباتی/ واکنش به یک مدیر سینمایی

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

در هفته‌ای که گذشت به دلیل نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، بحث مستندهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری داغ بود، همچنین عملکرد ۳ساله سازمان سینمایی نیز در این هفته بازخوانی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی از خبرهای سینمای کوتاه و بلند، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

واکنش‌هایی به سخنان مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم

جمعه هفته گذشته، در برنامه سینمایی «هفت» و میز پرونده ویژه این برنامه، کارنامه ۳ ساله سازمان سینمایی دوره اخیر با حضور روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم برگزار شد که سخنان او درباره نداشتن فیلم توقیف شده در این دوره مدیریتی و مقایسه ان با دوره قبل که ۵۰ فیلم توقیف شده بود، واکنش‌هایی را به همراه داشت که مهمترین آنها محمدمهدی طباطبایی‌نژاد بود. او در واکنش به ادعای روح الله سهرابی در صفحه شخصی خود نوشت: «جناب آقای سهرابی مدیر کل نمایش سازمان سینمایی در برنامه هفت اعلام کردند که در دولت قبل، پنجاه فیلم سینمایی توقیف شدند. لطفاً در راستای شفافیت، اسامی ۵۰ فیلم و وضعیت امروز آنها را اطلاع‌رسانی کنند!»

بحث داغ کارگردان‌های فیلم‌های انتخاباتی/ واکنش به یک مدیر سینمایی

روح‌الله سهرابی در برنامه «هفت» با بیان اینکه در ابتدای کارمان یک سینمای ورشکسته را تحویل گرفتیم، گفت: روزی که اداره کل نمایش را تحویل گرفتم ما بیش از ۵۰ فیلم سینمایی توقیفی یا بلاتکلیف داشتیم. همه می‌دانند که خیلی از سرمایه‌گذاران به دلیل توقیف فیلم‌ها از سینما رفته‌اند چون تضمینی نداشته‌اند اما الان تضمینی هست چرا که عالی‌ترین مقام سینمایی کشور اعلام می‌کند که مطلقاً در این دوره فیلمی توقیف نخواهد شد. امروز من می‌توانم با افتخار اعلام کنم که ما حتی یک فیلم توقیفی نداریم و باری روی دست مدیران بعدی نگذاشته‌ایم. من معتقدم که طولی نمی‌کشد که سرمایه‌گذاران به اعتبار پروانه ساخت پی می‌برند و با اطمینان خاطر و خیال راحت سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند.

کارگردان‌های مستند تبلیغاتی نامزدهای انتخابات کیستند؟

هفته‌ای که گذشت، با توجه به نزدیک شدن به هشتم تیرماه روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و تبلیغات گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، هنرمندان و اهالی سینما نیز تحت تاثیر این جریان بودند. به سیاق دوره‌های گذشته انتخابات، ستادهای نامزدها هر کدام یک تا چند فیلم مستند انتخاباتی تهیه کردند که این فیلم‌ها توسط کارگردانان سینما ساخته شده‌اند.

از بین ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها کارگردان یکی از مستندها به صورت رسمی معرفی شده است اما در حد گمانه‌زنی، کارگردان‌های مستندهای انتخاباتی تعدادی از نامزدها مشخص شده‌اند که به شرح زیر است:

سیدمحمود رضوی از سال‌ها قبل در تیم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف در انتخابات گذشته حضور داشت و وقتی در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تلویزیونی نامزدها نیز دیده شد، پیش بینی می‌شد که فیلم مستند تبلیغاتی قالیباف را نیز همچون سال ۱۳۹۶ بسازد. فیلم مستند «من رزمنده‌ام» ساخته سیدمحمود رضوی نیز روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

بحث داغ کارگردان‌های فیلم‌های انتخاباتی/ واکنش به یک مدیر سینمایی

بهروز افخمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارگردان‌های مستندهای تبلیغاتی سعید جلیلی معرفی شده است.

همچنین در میان مستندهای تبلیغاتی، تصویر حجت‌الله ایوبی به عنوان مصاحبه‌کننده در مستند تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی دیده شده است اما بر اساس شنیده‌ها، عارف افشار با مشاوره محمد شکیبانیا و همراهی یک تیم سازنده، فیلم مستند این نامزد انتخابات را ساخته است.

سیدمحمد بهشتی نیز که در کنار مسعود پزشکیان در نشست فرهنگی این نامزد حضور داشت از چهره‌های سرشناس در تیم فرهنگی پزشکیان به شمار می‌رود. گفته شده که حسین جمشیدی گوهری فیلم‌های تبلیغاتی این نامزد انتخابات را ساخته است.

گفته می‌شود جواد موگویی و سامان مختاری نیز به ترتیب فیلم‌های مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را ساخته‌اند.

تداوم نهضت توسعه زیرساخت سینمایی در روزهای پایانی دولت سیزدهم!

پس از آنکه ۲ هفته پیش، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، از راه‌اندازی گروه سینمایی «فرهنگ» در جهت حمایت جامع و قاعده‌مند اکران فیلم‌های فرهنگی در سراسر کشور خبر داد، حال در آستانه تغییر دولت، شاهد فعالیت‌هایی چون تجهیز و ساخت سینما از این سازمان هستیم و خبرهای متعددی از «نهضت توسعه زیرساخت سینمایی در دولت سیزدهم» نیز از سوی سازمان مربوطه مخابره می‌شود.

بر این اساس، در ادامه رویکرد حمایتی سازمان سینمایی شهرهای نیک‌شهر و راسک در استان سیستان و بلوچستان، شهر بوانات در استان فارس، شهرهای میناب و حاجی‌آباد در استان هرمزگان و شهر تربت‌جام از خراسان رضوی صاحب سینما می‌شوند که تجهیز سالن آمفی‌تئاتر نیکشهر در سیستان و بلوچستان، تجهیز و آماده‌سازی تنها سینمای شهر راسک در سیستان و بلوچستان، تجهیز سالن سینمای شهر بوانات فارس و تجهیز سالن سینما وحدت تربت‌جام از جمله این اقدامات بود. همچنین، سالن سینمایی کانون فرهنگی تربیتی محراب در منطقه پردیسان شهر قم نیز در هفته گذشته افتتاح شد.

بحث داغ کارگردان‌های فیلم‌های انتخاباتی/ واکنش به یک مدیر سینمایی

آغاز پویش «مهمان من باش» با تماشای فیلم برای کودکان مناطق محروم

جشنواره فیلم عمار در راستای گسترش عدالت فرهنگی و در آستانه عید غدیر، اقدام به راه‌اندازی مجدد پویش فرهنگی «مهمان من باش» کرده است که در آن هزینه بلیت تماشای فیلم «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» برای کودکان مناطق کم‌برخوردار و فاقد سینما، با انفاق فرهنگی علاقه‌مندان تأمین می‌شود.

در این پویش هزینه بلیت هر تماشاگر ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان برای شریک شدن در این نذر فرهنگی می‌توانند به نشانی Ekranmardomi.ir/Guest/Movie/eliya مراجعه و به تعداد مدنظرشان، هزینه بلیت را پرداخت کنند.

هیات داوران «باانرژی» از چهره‌های سرشناس سینما

نخستین جشنواره فیلم و عکس «با انرژی» که با دبیری حمید خانی از ۲۷ تا ۲۸ مرداد در تهران برگزار می‌شود، هیات داوران ۲ بخش فیلم و عکس خود را معرفی کرد که در بخش فیلم این جشنواره، چهره‌های جوان و سرشناسی چون حسن معجونی، پری‌ناز ایزدیار، رعنا آزادی‌ور، هدی زین‌العابدین و هوتن شکیبا دیده می‌شود.

همچنین، در بخش عکس جشنواره نیز کار ارزیابی و داوری آثار برعهده حمید جبلی، سیف‌اله صمدیان، محمود کلاری، فرهاد آئیش و مهدی پاکدل از هنرمندان سینما و هنر ایران است.

دعوت سینمایی از مردم برای حضور در مهمونی ۱۰ کیلومتری

«مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» به مناسبت عید غدیر و روز به امامت رسیدن امیرالمومنین (ع) روز ۵ تیر ماه از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی تهران برگزار می‌شود. بر این اساس، هنرمندان سینما و کارگردانان طی سلسله مصاحبه‌هایی با خبرگزاری مهر از مردم برای حضور در این مهمانی بزرگ دعوت کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به رضا رویگری، انسیه شاه حسینی و سعید الهی اشاره کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا