سینمای ایران و جهان

در نظام حکمرانی‌مان در برخی موارد «قانون» را به «گذاره‌های اخلاقی» تقلیل می‌دهیم/ در حوزه «قوانین زبان فارسی» به این مساله مبتلا شدیم!

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعیین سه عنوان پیشنهادی «خدمت صادقانه»، «خدمت باکرامت» و «خدمت مجاهدانه» را برای نامگذاری روز شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او در تقویم رسمی کشور خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه – ۸ خرداد – در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای پاسداشت زبان فارسی در پاسخ به سوال ایرنا اظهار داشت: درباره عنوان روز شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان او با دوستانمان هم در صدا و سیما و هم مجموعه‌های اپراتور تلفن‌های همراه صحبت کردم که به صورت پیامکی به اکثر دارندگان گوشی‌های همراه زیرنویس منتقل شود تا یک پویش همگانی ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این روز را تصویب کردیم اما عناوین آن را که سه پیشنهاد در جلسه بود به نظرخواهی مردم گذاشتیم، یک گزینه باز هم گذاشتیم که هر کسی پیشنهاد جدیدی دارد به ما ارائه کند. امیدوارم با همکاری و مشارکت مردم یک نام مناسب در بزرگداشت دولتمردان خدمتگزار شهید اتفاق بیفتد.

اسماعیلی سه عنوان پیشنهادی را شامل روز «خدمت صادقانه»، «خدمت باکرامت» و «خدمت مجاهدانه» برشمرد و گفت: یکی از این پیشنهادها و یا گزینه جدید انتخاب می‌شود.

پاسداشت زبان فارسی قانون است/ تخلف پذیرفته نمی‌شود

اسماعیلی درباره بی‌اعتنایی برخی نسبت به قانون و مقاومت در برابر مصوبات شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی گفت: متاسفانه گویی این‌که در نظام حکمرانی‌مان در برخی موارد قانون را به گذاره‌های اخلاقی تقلیل می‌دهیم و صد تاسف که در حوزه قوانین زبان فارسی به این مساله مبتلا شدیم. قانون، قانون است. در هر حوزه‌ای و ما به عنوان مسئول موظفیم این را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ درباره گزارشی مبنی بر این که برخی مجتمع‌ها تجاری حاضر به عوض کردن نام‌های بیگانه خود نیستند، این گردن‌کشی و تخلف در مقابل قانون است. همان گونه که در مورد تخلف از ارزش‌ها و هنجارها و تخلف از زبان فارسی کوتاه نمی‌آییم و تاکیداتی که یکی دو ماه اخیر رهبر عزیز انقلاب داشتند. مصوبه‌ دولت و مجلس قانو است حتما باید اجرا شود، من هم به دبیرخانه تکلیف کردم بلافاصله اقدامات قضایی را علیه مجموعه‌هایی که چنین سرکشی را دارند انجام می‌دهند، انجام شود.

شهید رئیسی به حوزه زبان، شعر و ادبیات توجه ویژه‌ای داشت

اسماعیلی همچنین درباره اقدام‌های آیت‌الله رئیسی در خصوص زبان و ادبیات فارسی گفت: شهید رئیسی به حوزه زبان، شعر و ادبیات توجه ویژه‌ای داشت و برای اولین بار در دوره ایشان، شب شعر را با حضور خود آقای رئیسی برگزار کردیم؛ جلسات اختصاصی متعددی با شعرا و ادیبان داشتند که خیلی از اینها را هم رسانه‌ای نکردیم، اقتضای کاری که لازم بود. متعدد خیلی از این خانم‌ها و آقایان را خودم جلسات تک نفره، دو نفره، چهار و ۶ نفری پیش آقای رئیس جمهور بردم. مسایلشان را گفتند. کمک به چاپ آثارشان و کمک به نشر موارد لازم بود که انجام شد.

چاپ مجموعه شعرها درباره شهید جمهور

اسماعیلی با اشاره به جلسه تجلیل و بزرگداشت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از رئیس جمهوری گفت: شاهد بودید که چه میزان ابراز احساسات لطیف، خیلی جانکاه و عاطفی نسبت به این شخصیت بزرگ ابراز کردند. شعرای شاخص ما مجموعه شعرهایی که در همین مدت کوتاه سرودند به چندین مجموعه تبدیل شده که به زودی چاپ خواهد شد و همه در تجلیل از این رویکرد خدمت و کار بود و درعین حال با همه این اقتضائات و دل‌مشغولی‌ها و مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، هیچ موقعی نبود که ما درخواستی برای حوزه فرهنگ داشته باشیم و این شخصیت بزرگ دریغ کنند.

شهید رئیسی با وجود بیماری به نمایشگاه کتاب آمد

وزیر فرهنگ افزود: آخرین مورد را در بازدید از نمایشگاه کتاب دیدید که ایشان از قم رسیده و بسیار خسته بود که از ایشان خواهش کردم و فهمیدم بیمار هم هستند. با این وجود نزدیک به دو ساعت آمدند در نمایشگاه حضور داشتند به ما، من و همکارانم ابراز لطف کردند و این سنت رایجشان بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا