سینمای ایران و جهان

در برخی «گلوگاه‌های فرهنگی» آدم‌های سالم و متخصص و متعهد به آرمان‌های نظام و انقلاب وجود ندارند/ محتوای برخی آثار ممکن است «ظاهر انقلابی» داشته باشند اما باطن‌شان ضد نظام است!

سینماپرس: مهدی فیوضی کارگردان سینما در خصوص عملکرد فرهنگی و سینمایی عموم نهادهای فرهنگی کشور گفت: در برخی گلوگاه های فرهنگی آدم های سالم و متخصص و متعهد به آرمان های نظام و انقلاب وجود ندارند؛ در واقع افراد متخصص و متعهد به آرمان های انقلاب در آنجا نیستند یا اگر هم هستند اندک هستند و تأثیرگذاری روی نظرات جمع ندارند. برخی از این ها نگاه شان و تفکرشان این است اگر آثاری ضد استکبار جهانی و ضد سلطه و ظلم خواسته باشد تولید شود مانع تولید آن می شوند. در واقع اثر و هنرمند متعهد را رد می کنند. این ها به نوعی دید اسلام ناب آمریکایی دارند و این اتفاق بسیار متأثرکننده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «نفوذی» و «محرمانه تهران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما سال ها است این دغدغه را داریم و نظرات مان را اعلام کرده ایم که مگر قحط الرجال است که در برخی نهادها افرادی را به اسم سینماگر انقلابی به کار می گیرند که کمترین سنخیتی را با این تفکر ندارند؟ خوشبختانه ما در بچه های هنرمند افراد متخصص و متعهد کم نداریم که این انقلاب برای آن ها هزینه کرده و آن ها می خواهند از جان و تخصص شان برای این انقلاب مایه بگذارند.

فیوضی با بیان اینکه باعث تأسف است موضوعاتی که دغدغه حضرت امام (ره) و حضرت آقا است و مربوط به قانون اساسی است و برای آرمان های انقلاب است اکثراً زمین مانده اظهار داشت: سینماگران ولایی و متعهد و انقلابی ایده ها، طرح ها و فیلمنامه های بسیار خوبی در خصوص این دغدغه ها دارند اما هر جا که رجوع می کنند گلوگاه هایی وجود دارد که از همان ابتدا آن ها را بایکوت می کنند.

این سینماگر تصریح کرد: در برخی گلوگاه های فرهنگی آدم های سالم و متخصص و متعهد به آرمان های نظام و انقلاب وجود ندارند؛ در واقع افراد متخصص و متعهد به آرمان های انقلاب در آنجا نیستند یا اگر هم هستند اندک هستند و تأثیرگذاری روی نظرات جمع ندارند. برخی از این ها نگاه شان و تفکرشان این است اگر آثاری ضد استکبار جهانی و ضد سلطه و ظلم خواسته باشد تولید شود مانع تولید آن می شوند. در واقع اثر و هنرمند متعهد را رد می کنند. این ها به نوعی دید اسلام ناب آمریکایی دارند و این اتفاق بسیار متأثرکننده است.

وی متذکر شد: نتیجه این می شود که محتوای برخی آثار ممکن است ظاهر انقلابی داشته باشند اما باطن شان ضد نظام است! همین است که وقتی این قبیل آثار تولید و پخش می شوند اثرگذاری معنوی ندارند.

فیوضی در خاتمه این گفتگو افزود: شاید ۵ یا ۱۰ درصد آثار تولید شده توسط برخی از نهادهای فرهنگی و هنری سپاه مدنظر امام (ره) و رهبری نباشند. باید مسئولان بالا دست سپاه آگاه و روشن شوند که نهادهای زیرمجموعه شان چند درصد تولیدات شان به نفع نظام و انقلاب و آرمان هایش بوده است؟ مدیران بالادستی باید عملکرد افرادی که در رأس این مجموعه ها گذاشته اند را ارزیابی کنند. سپاه در حوزه فرهنگی و هنری هزینه های زیادی می کند اما مسئولان ارشاد آن باید بیدانند که مدیرانی که در این نهادها نشسته اند چه رفتاری دارند. این مدیران یا همه چیز را می‌دانند و با گلوگاه‌های شان همراه هستند یا نمی‌دانند و آگاهی ندارند که خود این هم به نوعی خیانت محسوب می شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا