سینمای ایران و جهان

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

رونمایی از یک پروژه موسیقایی در سعدآباد؛

مراسم رونمایی از پروژه موسیقایی «امیدوار» با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی کشورمان در موزه «برادران امیدوار» مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور رسانه ای پروژه، آیین رونمایی از پروژه موسیقایی «امیدوار» با موسیقی پدرام فریوسفی و شعر و روایت فریده امیدوار با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص موسیقی کشورمان و علاقه مندان موسیقی در موزه «برادران امیدوار» مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد.

توصیه یکی از اولین جهانگردان معاصر ایران به اهالی موسیقی

عیسی امیدوار که همراه با برادر فقیدش مرحوم عبدالله امیدوار علاوه بر فعالیت در حوزه های پژوهشی و مستندسازی از نخستین جهانگردان ایرانی معاصر به حساب می آیند در ابتدای این برنامه که با اجرای کاوه کاتب از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی کشورمان همراه بود، توضیح داد: واقعا برای من افتخاری است که امروز در آیین رونمایی پروژه ادبی موسیقایی خواهرزاده ام فریده امیدوار حضور دارم و امیدوارم از این پس شاهد برگزاری مراسم موسیقایی بیشتری در موزه «برادران امیدوار» باشم.

وی با ارائه توضیحاتی مختصر از فعالیت های خود و برادر فقیدش در حوزه جهانگردی و مستندسازی گفت: تمام هدف من و برادرم از سفرهایی که در آن روزگار با دشواری های زیادی انجام دادیم، معرفی ایران عزیز به دنیا و همچنین آشنایی با افراد و قبایل ناشناخته ای بود که می خواستیم با عکاسی و فیلمبرداری از آنها کارهای مطالعاتی انجام دهیم چون می دانستیم این پژوهش ها می تواند در آینده به نفع جامعه پژوهشگران ما باشد.

امیدوار تاکید کرد: همه ما ایرانی ها می توانیم در زندگی مان به نوعی فعالیت کنیم که هم برای جامعه ایرانی و هم تمام دنیا الگو باشیم. مسیری که در همین پروژه موسیقایی «امیدوار» وجود دارد و تردید ندارم آیندگان شنونده اثری خواهند بود که می تواند معرف خوبی برای جامعه ایرانی باشد.

تلاش خواهرزاده برای روایت موسیقایی یک عشق ۶۳ ساله

فریده امیدوار شاعر و راوی مجموعه موسیقایی «امیدوار» هم در این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه از روند فعالیت های خود در حوزه شعر و نگارش متون ادبی گفت: به راستی که «عشق» واژه زیبایی است که در هر قالبی می نشیند. عشق با هر زبانی در هر موقعیت، هر کشور، هر فرهنگ و هر اندیشه ای کلید واژه ای قابل اعتنا و انکارناپذیری است که خداوند، خلقت را با آن به وجود آورده است. ما انسان ها از عشق متولد شدیم. این کلید واژه عشق در ضمیر همه هست، عشق امیدوارکننده و روح نواز قلب و جسم همه انسان های روی زمین است. عبارتی که من با آن در کنار همسرم ۶۳ سال زندگی کردم اما به ناگاه جداکردنش از من سخت و غم انگیز بود و من را افسرده کرد.

وی افزود: در همان روزهایی که چنین شرایطی داشتم، به مناسبت سالگرد درگذشت همسرم غزلی نوشتم و آن را در کنار خانواده ام و خواهرزاده هایم پدرام و پانیذ فریوسفی قرائت کردم. آن جا بود که پدرام به یاری ام شتافت و گفت: «بیا با هم کاری را شروع کنیم» و این درخواست پدرام اولین گام ما برای تولید پروژه «امیدوار» بود که در نهایت باعث شد امروز پیش شما باشیم. مسیری که من از پدرام به واسطه تلاش هایش بسیار سپاسگزارم که با نوای آسمانی اش به شعرها یا بهتر بگویم دل نوشته های من روح و جان بخشید و زیباترین موسیقی ها را روی آنها گذاشت. مسیری که باعث شد او زمان زیادی را صرف کند تا حال روحی من بهتر شود. پس با تمام وجودم قدردان پدرام و پانیذ فریوسفی هستم که در این مسیر با تمام وجود کنارم بودند.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

قصه دغدغه های یک نوازنده در شرایط خیلی خیلی سخت !

پدرام فریوسفی نوازنده، مدرس و مدیرهنری پروژه موسیقایی «امیدوار» هم پس از صحبت های فریده امیدوار درباره روند اولیه این آلبوم بیان کرد: بسیار خوشحالم که بعد از گذشت نزدیک به شش سال این پروژه به سرانجام رسید چرا که من و خاله ام (فریده امیدوار) به همراه سایر رفقای هنرمندم از سال ۱۳۹۸ که درباره تولید این آلبوم صحبت کردیم، درگیر آن بودیم. خوب یادم می آید وقتی خانم امیدوار در آن روزها از من پرسید انتشار این آلبوم چه قدر طول می کشد؟ من به شوخی گفتم: «آلبوم سال ۱۴۰۳ منتشر می شود». البته من واقعا می دانستم چنین کارهایی از دسته اتفاقاتی است که بسیار زمان بَر است. به ویژه اینکه ما به ماجرای کرونا و پس از آن اتفاقات اجتماعی کشورمان برخوردیم که هرکدام برای ما دربرگیرنده مسائل و ملاحظاتی بود که به خودی خود باعث شد زمان انتشار آلبوم همانی شود که به شوخی گفته بودم.

وی افزود: روزی که خاله جان منزل ما بود و خواهرم پانیذ پیشنهاد داد چرا این اشعاررا منتشر نمی کنی؟ من هم از جای دیگری از خانه بلند گفتم :«من هم موسیقی اش را کار می کنم». مسیری که به همین سادگی شروع شد و به واسطه کمک های ویژه خواهرم و البته سختی های بسیار زیاد دوران کرونا و قرنطینه بالاخره کار جمع شد. کاری که دوست داشتم آن را با یک ارکستر جمع آوری کنیم اما ماجرای کرونا و شرایط دیگر اجازه نداد که چنین ایده ای محقق شود ولی به واسطه تلاش دوستان هنرمندم ماجرا به شکلی هدایت شد که امروز شاهد رونمایی پروژه در قالب سه مجموعه صوتی هستیم. مسیری که خودم به عنوان یک نوازنده همواره دغدغه این را داشتم تا روزی روزگاری آلبوم از ساز و نوازندگی خودم داشته باشم. موضوعی که پدر مرحومم (شهریار فریوسفی) این کار را نکرد اما من حس کردم باید این کار انجام می شد.

این نوازنده ویولن درباره انتخاب نام آلبوم هم گفت: طبیعتا اولین انگیزه ای که برای انتخاب آلبوم برایم برجسته تر بود، نام خانوادگی خاله ام بود، نکته بعدی تببین همین کلید واژه های «امید» و «امیدواری» در دورانی بود که دائم مشغول شنیدن خبرهای بد بودیم و من فکر می کردم انتخاب کلمه «امیدوار» برای یک آلبوم که در بدترین شرایط روحی ساخته شده می تواند جالب توجه باشد. البته اگر این آلبوم را گوش کنید، متوجه می شوید که تولید آن در زمان شادی و نشاط نبوده است. حتی من زمانی که مشغول ساخت یکی از قطعه ها بودم، خبر فوت استاد محمدرضا شجریان را شنیدم شرایطی که باعث شد من باز هم دنبال ریتمی باشم که الهام گرفته از این شرایط باشد، اما در نهایت مروج و مبلغ امید و امیدواری باشد.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

تجربه شنیدن یک موسیقی ایرانی با الگویی متفاوت

فریوسفی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: ژانر کاری من در عرصه نوازندگی تمرکز روی موسیقی کلاسیک غربی است اما در عین حال همواره دغدغه توجه به موسیقی ایرانی را هم داشتم و دارم. منتها دوست دارم این دغدغه با مدل و الگوی خودم باشد. بنابراین سعی کردم در این پروژه قطعات را با حال و هوای ایرانی تری اجرا کنم که امیدوارم مورد توجه شنوندگان قرار گیرد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود ضمن قدردانی از گروه نوازندگان آلبوم و نیما جوان ناشر و پخش کننده این مجموعه موسیقایی گفت: برای اینکه امروز آلبوم رونمایی شود بسیاری از دوستانم دست به دست هم دادند که در این مکان زیبا میزبان شما باشیم. اما دوست دارم تشکر ویژه ای از دوست و برادر هنرمندم بهنام ابوالقاسم داشته باشم که در آن دوران سخت مثل یک برادر واقعی در جمع آوری هفتاد قطعه این آلبوم کنارم بود تا بتوانیم مسیر فنی و درستی را به شنوندگان موسیقی جدی ارائه دهیم. مسیری که خودم بر این باورم اگر «امیدوار» را بشنوید امیدوار می شوید.

فردین خلعتبری و یک هشدار مهم به شنوندگان آلبوم ها

فردین خلعتبری آهنگساز شناخته شده کشورمان هم در بخش دیگری از این مراسم که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، گفت: اگر بخواهیم روی نکات فنی آلبوم «امیدوار» دقیق شویم به دلیل کمبود وقت نمی توانیم زیاد حرف بزنیم. ولی من معتقدم به لحاظ احساسی اتفاقی در این شعرها و به قول خانم امیدوار «دل نوشته ها» افتاده که نتیجه اش کار تولید شده از سوی پدرام فریوسفی می شود. کاری که هم دربرگیرنده عواطف و احساسات و هم دربرگیرنده دیگر مولفه های اندیشه محور موسیقی است.

وی افزود: رفتن به «سمت» و «سطح» احساس، بخشی از موسیقی ما است. اما باید بدانیم «احساس» فقط بخشی از موسیقی است و بخش دیگری هم به عنوان «منطق» در موسیقی وجود دارد. در این مسیر پدرام فریوسفی موسیقی اثری ساخته که برآیند آن نوعی از موسیقی است که سال ها آن را نواخته که این بار از مجرای فیلتر ذهنی خودش تبدیل به آلبوم «امیدوار» شده است. او برخلاف چهره همیشه جدی که دارد یک نوازنده احساساتی است که در این آلبوم می توانیم ردپای این احساس را بشنویم. البته شما در این اثر موقعیت «هم گون» نمی بینید. شما در این آلبوم هم شنونده احساسات، هم منطق و هم یک مدل موسیقی چندصدایی هستید که مستقیما با تفکر و احساس شما ارتباط برقرار می کند. به اعتقاد من کسانی که دل نوشته ها یا اشعار خانم امیدوار را با این موسیقی می شنوند، قطعا متاثر خواهند شد و این اتفاق خوبی است که من بدون مبالغه می گویم در اوقاتی که آلبوم را گوش می دادم من را هم متاثر کرد.

این آهنگساز بیان کرد: بر این باورم ما به عنوان شنوندگان موسیقی، وقتی با یک اثر موسیقایی رو به رو می شویم ۲ وظیفه داریم؛ اول اینکه بشنویم و متاثر شویم. دومین نکته هم این است اثر را بشنویم و بعد عکس العمل نشان دهیم. اصلا چرا باید این عکس العمل چه مثبت چه منفی را دریغ کنیم؟ پس بیایید از این به بعد هنگام لذت بردن یا نبردن یک اثر موسیقایی بی تفاوت نباشیم.

خلعتبری در بخش دیگری از صحبت های خود بود که به جای خالی مرحوم شهریار فریوسفی نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی و پدر پدرام فریوسفی اشاره کرد و گفت: در این مراسم جای خالی شهریار فریوسفی به شدت خالی است. او هنرمندی بود که خیلی زود از میان ما رفت. او هنرمندی بود که مسیری را برای خانواده خود باز کرد که بتوانند به درستی هرچه تمام تر موسیقی را پیگیری کنند. او هنرمند درجه یکی بود که زخمه سازش همیشه در تاریخ موسیقی ایران باقی می ماند.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

«امیدوار» پروژه ای در «سوگِ نوستالژی عشق» است

علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر و منتقد موسیقی هم پس از صحبت های فردین خلعتبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی تولید آلبوم های مرتبط با شعر و ادبیات گفت: از وقتی در ایران وارد دوره ضبط مدرن آلبوم های موسیقی می شویم، مجموعه هایی به نام «صدای شاعر» به مدیریت مرحوم کریم چمن آرا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد که در آن روزگار از جمع بانوان شاعر فقط فروغ فرخزاد بود که صدای او در این مجموعه ها ضبط شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم که تولید نوار کاست در یک دوره ای بسیار زیاد شد باز هم مجموعه هایی به نام «صدای شاعر» تولید می شود اما در این مجموعه ها نیز کمتر اثری را می توان یافت که با صدای بانوی شاعری ضبط شده باشد. بنابراین فکر می کنم تولید آلبوم «امیدوار» با شعر و روایت خانم فریده امیدوار می تواند از جهاتی مورد توجه قرار گیرد. مسیری که باعث شده جزو معدود دفعات شاهد تعامل مستقیم شاعر با آهنگساز در تولید یک اثر موسیقایی باشیم.

وی افزود: من به همه دوستانی که از امروز شنونده این آلبوم هستند، توصیه می کنم آن را در سه نوبت گوش کنند. یک بار با تمرکز روی صدای خانم فریده امیدوار، یک بار با تمرکز بر موسیقی پدرام فریوسفی و یک بار هم با تمرکز روی هردوی آنها که فکر می کنم پس از این فرآیند می توان راهی برای ورود به جهان این ۲ عزیز باز کرد.

میرعلی نقی تصریح کرد: به اعتقاد من این آلبوم حوصله مخاطب را سرنمی برد و دربرگیرنده فضاهای متنوعی است که درهمه جا پیرو مرثیه های شعر نیست. به نظر من «عشق» موضوع اصلی این آلبوم است. موضوعی که در گذشته های نه چندان دور در بسیاری از آلبوم ها بود و هم اینک نیست. این آلبوم از نگاه من «سوگِ نوستالژی عشق» است که در آن به تصویر ایده آلی از مفهوم عشق می رسیم.

واکنش آقای منتقد به پروژه نوازنده مهمی که آهنگساز مهمی شد

مانی جعفرزاده مدرس، منتقد و پژوهشگر موسیقی هم در ادامه این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره پروژه «صدای شاعر» که علیرضا میرعلی نقی به آن اشاره داشت، گفت: به نظرم من آنچه در آلبوم «امیدوار» اتفاق افتاده اجرای خوبی هم از سوی راوی و شاعر و هم از سوی گروه نوازندگان است که من این بار علاوه بر حضور پدرام فریوسفی به عنوان یکی از مهم ترین نوازندگان در حال حاضر کشورمان، یک پدرام فریوسفی آهنگساز را هم پیدا کردم که این موضوع برای من بسیار مهم است.

وی افزود: پدرام فریوسفی نوازنده بسیار خوبی است که حضورش در این آلبوم به عنوان یک آهنگساز بسیار چشمگیر است. من در این آلبوم با اثری روبه رو شدم که من را با یک اجرای تمیز و مرتب مواجه کرد. کما اینکه یک اجرای خوب می تواند یک مجموعه را هم قوام اساسی بدهد. موضوعی که در آلبوم امیدوار من آن را شنیدم و باید بگویم این پروژه، آلبوم خوش پرداخت و تمیزی است.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

روایت دوستان از یک آلبوم بسیار عاشقانه

کاوه عابدین صدابردار بخش موسیقی پروژه «امیدوار» نیز در بخش بعدی این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی از روند صدابرداری این آلبوم گفت: بخش مربوط به روایت خانم امیدوار توسط رضا فرهادی در استودیو کرگدن انجام گرفته و من سعادت داشتم که در بخش موسیقی همراه پدرام عزیز باشم. مسیری که سعی کردم آنچه باید باشد، پیش روی مخاطبان قرار گیرد. گرچه روز اول فکر نمی کردم باید مجری صدای موسیقی بیش از ۷۰ قطعه باشم اما بسیار خوشحالم که در پروژه یکی از صمیمی ترین دوستانم که روزهای اول آشنایی چندان از او خوشم نمی آمد، حضور دارم.

بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و یکی ناظران ضبط پروژه «امیدوار» نیز بعد از صحبت های عابدین تصریح کرد: خیلی خوشحالم که در این مسیرهمراه یک برداشت و اجرای شخصی از هنرمندی به نام پدرام فریوسفی هستم . او از نگاه من جزو نوازندگانی است که همیشه در زمان نواختن آثار مختلف ایرانی و خارجی اثری از خودش به جای می گذارد. مسیری که تبدیل به امضای پدرام شده است و امروز بسیار خوشحالم پدرام احساسات شخصی خود را در یک اثر موسیقایی مستقل به یادگار گذاشته است فرآیندی که امیدوارم دوباره شاهد تکرارآن باشیم.

محمدحسن شفیعی از دوستان و همراهان پدرام یوسفی هم درباره این آلبوم گفت: شنیدن پروژه ای که در آن می توانم شاهد مواجهه پدرام نوازنده با پدرام آهنگساز باشم طبیعتا برایم تجربه بسیار ارزشمندی است. پدرام فریوسفی از جمله هنرمندانی است که همواره شاهد و شنونده تجربه های درست و سنجیده او در حوزه نوازندگی تربیت شده او بودیم. دستاوردی که در موسیقی پروژه «امیدوار» هم تجربه کردم و ناشی از خلاقیت های هنرمندی است که با استفاده از اشعار و روایت خانم فریده امیدوار شنیدن یک کار را لذت بخش می کند. لذتی ناشی از شنیدن یک پروژه در ایام کرونا که ناشی از عشق زیست شده ای است که شاید حزن انگیز باشد اما نشان از عشق پایداری دارد که این بار در موسیقی تجلی پیدا کرد.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

برگزاری آیین نمادین امضای آلبوم، اجرای قطعاتی بداهه با هنرمندی پدرام فریوسفی و روایت فریده امیدوار و اجرای چند قطعه موسیقایی از قطعات پروژه «امیدوار» با هنرمندی آرش جامع نوازنده ویولن، امیرحسین طائی نوازنده ویولن دو، پیمان ابوالحسنی نوازنده ویولا، علی آقاجانی نوازنده ویولنسل، هادی اسماعیلی نوازنده کنترباس، علی رحیمی نوازنده سازهای کوبه ای و پدرام فریوسفی نوازنده ویولن بخش پایانی مراسم را تشکیل می داد.

آلبوم «امیدوار» با موسیقی پدرام فریوسفی، شعر و دکلمه فریده امیدوار با مجوز شماره ۱۴۰۲۳۱۶۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۳۱۸۷۸ کتابخانه ملی ایران در قالب یک آلبوم با سه لوح فشرده توسط نشر و پخش «جوان» در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، ویولا، پیانو، سازهای الکترونیک، ناظر و ویرایش ضبط، بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو، سازهای الکترونیک، صدابردار و ناظر و ویرایش ضبط، امیر احدی نوازنده تار، میثم مروستی نوازنده سه تار، سامان صمیمی نوازنده کمانچه، نیلوفر محبی آوا، سیاوش ولی پور نوازنده سنتور، بابک غسالی نوازنده عود، علی رحیمی نوازنده سازهای کوبه ای و هنگ درام گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند.

«امیدوار» را بشنوید امیدوار می‌شوید/ هشدار جدی به شنوندگان موسیقی

در بخش ضبط و تولید نیز کاوه عابدین (استودیو صبا) به عنوان مدیر ضبط موسیقی و میکس و مسترینگ، مرجان معصومی و علی بیرنگ هنرمندان بخش ضبط موسیقی، رضا فرهادی (استودیو کرگدن) ضبط دکلمه، شاهرخ فریوسفی گرافیست، محمد خیاطی عکاس، پوریا شیرانی تصحیح شعر، نیما جوان تولید و نشر، مهسا تمدنی برنامه ریزی و امور مالی، فاطمه دهقانی امور بین الملل، علیرضا سعیدی امور رسانه ای دیگر اعضای گروه اجرایی آلبوم «امیدوار» را تشکیل می دهند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا