سینمای ایران و جهان

سلیقه‌ها عوض شده است/ مساله در «سینما» از حالت شخصی درآمده و صنعتی شده است

سینماپرس: کارگردان سینما با بیان اینکه سینما و مردم حرمت دارند، گفت: اگر سینما و فرهنگ آسیب ببیند، متوقف و یا تعطیل شود، جبران آن خیلی سخت است؛ اصلا جبران‌ناپذیر است، آسیب فرهنگی عمیق‌تر از مسائل اقتصادی است.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: وقتی یک مرکز تولیدی احیا می‌شود، به طور مستقیم و غیرمستقیم در راستای خدمت به مردم است، اما مقوله سینما حساس‌تر از اینها است. اگر مقوله سینما و فرهنگ آسیب ببیند، متوقف و یا تعطیل شود، جبران آن خیلی سخت است. چون عمیق‌تر از مسائل اقتصادی است. با این حساب، باید سینمایی داشته باشیم که در خدمت مردم باشد.

کارگردان آثاری چون «شب‌بخیر فرمانده» و «دست ناپیدا» با انتقاد از سکانس‌های رقص در آثار سینمایی بیان کرد: چنین آثاری نه تنها در خدمت مردم نیست که ضربه هم می‌زند و اعتماد به نفس را از مردم می‌گیرد؛ حق مردم ایران، این نوع سینما و فیلم‌ها نیست. باید با تولیداتی که مراکز فرهنگی حمایت کنند، به مردم حرمت گذاشت.

سلیقه‌ سینمایی مردم عوض شده است

شاه‌حسینی گفت: سلیقه‌ها عوض شده است؛ پیشتر که سینما می‌رفتیم برای این بود که چیزی یاد بگیریم و حال و هوای خوبی داشته باشیم، اما امروز سینما انگار فقط برای تفریح و خنده است، انگار دیگر کسی برای تفکر و اندیشه فیلم نمی‌سازد.

این کارگردان سینما اظهار داشت: در سینما و تئاتر ما در ۴۰ سال گذشته کسی نرقصیده بود، اما امروز، برخی فیلم‌ها سراسیمه دارند جبران می‌کنند؛ در این ۴۰ سال دیالوگ‌های رکیک نداشتیم و اکنون دارند جبران می‌کنند مخصوصا در تئاتر که فرهنگی‌تر از سینماست.

شاه‌حسینی افزود: مساله در سینما از حالت شخصی درآمده و صنعتی شده است، اما در تئاتر که نفس به نفس تماشاگر است و باید حریم را رعایت کنند، شاهد هستیم که سرریز سینما وارد تئاتر شده است؛ این رقص چه عطشی است؟ آن زمان در فیلم‌های فارسی اگر رقصی و آوازی بود سبک سینمای زمان خودش بود، دلیل می‌آوردند که صحنه عاشقانه است، اما امروز بدون دلیل می‌رقصند و می‌خواهند تماشاگرها را هم به رقص وادارند.

برنده جایزه ویژه گوهرشاد جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ تصریح کرد: در تیزرهای سینمایی امروز کمبود ۴۰ ساله رقص را جبران می‌کنند؛ ارزش این مردم خیلی بیشتر از اینهاست و باید بیش از اینها حرمت بگذاریم، اکنون دیگر جهان و جهانیان حرف ها و شعارهای ۴۰ سال مردم ما را شنیده‌اند و تکرار می‌کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا