سینمای ایران و جهان

«نظام» از این پس رویش‌هایی چون «حاج قاسم»، «رئیس‌جمهور شهید» و «شهید امیرعبداللهیان» را بیشتر به خود خواهد دید

سینماپرس: رییس سازمان صدا و سیما که در اختتامیه جشنواره‌ رسانه‌ای صبح حضور یافته بود، با بیان اینکه «صبح» می‌تواند حلقه و هسته اولیه شکل‌گیری شبکه مستقل مقابله با امپریالیسم رسانه‌ای غربی در سطح منطقه و جهان باشد، از «اسراء البحیصی» خبرنگار العالم در غزه قدردانی کرد و گفت: او افتخار و نماد مقاومت رسانه‌ای ما در غزه است. امثال او کم نبوده و نیستند که تبدیل به انسان‌رسانه‌هایی شده‌اند و مردم جهان را در جریان جنایات غزه قرار می‌دهند.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی در اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح در مقدمه‌ای با اشاره به اینکه امشب توفیق شنیدن سخنان رئیس‌جمهور شهید از این جمع گرفته شد؛ چراکه موافقت اجمالی حضور ایشان را در این مراسم گرفته بودیم، اما در یک حادثه تلخ از دستشان دادیم، خطاب به مهمانان حاضر گفت: شما همسنگران ما در جبهه‌های مقاومت ضدامپریالیسم، فردا شاهد رویدادی مهم خواهید بود که حضور میلیونی مردم سوگوار ما در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه اخیر را به‌مثابه یک حرکت تاریخی در حافظه بشریت به یادگار خواهد گذاشت.

وی با اشاره به مراسم تشییع پیکر رییس جمهور شهید، خاطرنشان کرد: بی‌تردید، این لحظات برای ما بسیار دشوار خواهد بود اما نظام اسلامی ایران به برکت استقلال، خودباوری، حقیقت‌طلبی و شجاعت و نیروهای پرورش‌یافته انقلاب به چنان زیرساخت‌های استواری دست یافته است که حتی چنین ضایعه دردناک و جبران ناپذیری هم خللی در اراده آن برای تداوم مسیر انقلاب وارد نمی‌کند.

جبلی با بیان اینکه ساختار جمهوری اسلامی در بالاترین سطح خود، در چهارچوبی طراحی شده که فارغ از آسیب‌ها و خلل‌ها به مسیرش ادامه دهد، گفت: خوشبختانه انقلاب اسلامی ایران در طول مسیر سختی که طی کرده، با اتکا به چند عنصر مهم روزبه‌روز قوی‌تر شده است که استقلال، حقیقت‌طلبی و دفاع از محرومان از جمله آن‌هاست و قوام آن را در ابعاد داخلی و بین‌المللی تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید نیز بلند کردن پرچم حقیقت‌طلبی در جهان است که مصادیقش را در نمایش عکس حاج قاسم و قرآن کریم در مقطع بروز اهانت به قرآن کریم در سازمان ملل دیدیم. همین خصلت‌ها را در وزیر امور خارجه شهیدمان هم شاهد بودیم.

جبلی افزود: او تلاشگری جهادی و فردی خستگی‌ناپذیر بود و شجاعانه در جبهه نبرد دیپلماتیک مبارزه کرد؛ تا جایی که بعد از عملیات وعده صادق که ایران در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، با ۱۳۰ موشک بالستیک اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد، حتی یک بیانیه علیه ایران صادر نشد. این نتیجه یک تلاش شجاعانه، مجاهدانه و مستمر در حوزه دیپلماسی بود که شهید امیرعبداللهیان آن را رهبری می‌کرد.

رئیس صداوسیما با بیان اینکه «نظام از این پس رویش‌هایی چون حاج قاسم، رئیس‌جمهور شهید و شهید امیرعبداللهیان را بیشتر به خود خواهد دید»، به جریان مقاومت و بروز و نمود قهرمانی‌های نسلی بااراده در طول بیش‌از هشت ماه گذشته اشاره کرد و گفت: «اسراء البحیصی» خبرنگار العالم، افتخار ما و نماد مقاومت رسانه‌ای ما در غزه است. امثال او کم نبوده و نیستند که تبدیل به انسان‌رسانه‌هایی شده‌اند که مردم جهان را در جریان جنایات غزه قرار می‌دهند. در ماه‌های گذشته ده‌ها هزار فعال رسانه‌ای بدون آنکه تحت تأثیر سمپاشی نظام سلطه قرار بگیرند، افکار عمومی دست‌نخورده غرب را در جریان وقایع غزه قرار دادند.

جبلی افزود: اینکه ما امروز شاهد خیزش عمومی‌بیداری دانشگاهیان در غرب و نقاط مختلف جهانیم، نتیجه فعالیت‌های شما خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای است که در پی آن برای اولین بار حقیقت به افکار عمومی دنیا رخنه کرد. این‌ها همه از برکات نسل جدید رسانه‌ای است که شما بخشی از آن را نمایندگی می‌کنید.

رییس سازمان صداوسیما در پایان ضمن تشکر از برگزاری این دوره از رویداد رسانه‌ای صبح، گفت: جشنواره صبح نیز به‌عنوان رویدادی که می‌تواند دستاوردهای خوبی را به جای بگذارد، می‌تواند حلقه و هسته اولیه شکل‌گیری شبکه مقابله با امپریالیسم رسانه‌ای غربی در سطح منطقه و جهان باشد. دوره دوم جشنواره صبح فراتر از انتظارات ما ظاهر شد و می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در عرصه بین‌المللی در دوره‌های بعدی باشد.

در اوج ایستاده‌ایم

وحید جلیلی، قائم‌مقام فرهنگی رییس صداوسیما نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی صبح با بیان اینکه پس از گذشت ۴۵ سال همچنان شاهد آن هستیم که انقلاب نیرو می‌سازد و پیامش را منتقل می‌کند، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که روزی به معنای دقیق کلمه، مستعمره آمریکا بود اما امروز در اوج ایستاده‌ است و در قله‌ها مبارزه می‌کند.

وی افزود: کشور عزیزمان امروز جزو کشورهای برتر هسته‌ای جهان است و در ردیف کشورهای دارای فناوری بالای نانو قرار دارد. میلیون‌ها دانشجو و صدهاهزار عضو هیئت‌علمی داریم که با دیگر جوامع قابل مقایسه نیست.

جلیلی با اشاره به حضور مهمانان و خبرنگارانی از دیگر کشورها در جشنواره بین‌المللی «صبح» گفت: مایل بودیم در شرایط بهتری میزبان‌تان باشیم، اما سوگوار رئیس‌جمهور شهیدمان شدیم. مفتخریم پرچمی‌که امام خمینی (ره) برافراشته، همچنان در اهتزاز است و ما در چنین کشور سربلندی میزبان همسنگران عزیزی از جبهه مقاومت و مبارزه علیه امپریالیسم هستیم. امیدوارم این همبستگی روزبه‌روز افزون شود و روزی شاهد شکست حتمی جریان امپریالیسم در جهان باشیم و هر روز با همبستگی بیشتر، مظلومان جهان را امیدوارتر کنیم.

… و صبح در راه است

احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی صداوسیما نیز در دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح ضمن گرامیداشت یاد مردی که نقش کلیدی در عینیت بخشی به نظم نوین جوانی در غرب آسیا داشت، گفت: سلاممان را به روح بلند شهدای بزرگوار آیت‌الله رئیسی و امیر عبدللهیان نثار می‌کنیم.

وی افزود: قرار بود این مراسم در قالب متفاوت‌تری برگزار شود اما با وقوع این تراژدی ناچار شدیم شرایط میزبانی را تغییر دهیم. هرچند به علت وقوع ۲۲۸ روز نسل‌کشی و کشتار برادران و خواهران‌مان در غزه دلیلی برای جشن گرفتن نداشتیم. اما با این تراژدی برنامه‌های از پیش طراحی شده‌مان به هم خورد و امروز به یاد هزاران شهید در غزه و دوتن از بزرگترین حامیان آنها آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان گرد هم آمده‌ایم. کسی به اندازه آنها برای حمایت از مردم غزه تلاش نکرد. ایمان داریم که ملت ایران همانند همیشه باقدرت از این تراژدی عبور خواهند کرد و امیدوارم هرچه زودتر شاهد پایان نسل‌کشی در فلسطین مظلوم باشیم.

معاون برون‌مرزی با اشاره به اینکه ۲۲۸ روز از آغاز نسل‌کشی در غزه می‌گذرد و در حالی‌ که وجدان‌های بیدار مردم جهان و برخی دولت‌های مستقل برای خاتمه ۷۶ سال ظلم و پاک‌سازی قومی و غصب سرزمین فلسطینیان فریاد اعتراض سر می‌دهند، برخی قدرت‌های ضد بشر نه‌تنها چشم بر این جنایات بسته‌اند، که بی‌شرمانه به تداوم و تشدید آن کمک می‌کنند، گفت: دومین دوره جشنواره صبح می‌توانست یک جشن بزرگ باشد؛ اما درحالی‌که جان‌های عزیز زنان، مردان و کودکان بی‌دفاع در فلسطین، از غزه گرفته تا کرانه باختری، هدف جنایات بی‌رحمانه صهیونیست‌هاست و گرسنگی، بی‌پناهی، مهاجرت اجباری از چادرهای موقت، از دست دادن اعضای خانواده، محرومیت از دارو و درمان و جراحت و قطع عضو و شهادت بر آنان سایه افکنده، جشن گرفتن ظلمی‌بزرگ است.

وی ادامه داد: اندوه آمیخته به خشممان از این ستم آشکار نگذاشت جشنواره صبح که با ایده «رسانه و نظم نوین جهانی» شکل گرفت، در دومین ایستگاه خود به قریب هشت ماه نسل‌کشی در غزه و ۷۶ سال ظلم به فلسطینیان بی‌تفاوت باشد و بدین‌گونه بخش ویژه فلسطین بر تمامی اجزای مراسم اختتامیه تأثیر گذاشته است.

نوروزی با بیان اینکه جشنواره صبح «نقش رسانه در شکل‌گیری نظم نوین جهانی» را در چهار ساحت دنبال می‌کند، اضافه کرد: ارزشمندی هویت‌های محلی و منطقه‌ای؛ معنویت‌گرایی و اقتدار فرهنگی؛ اصالت خانواده و گفتمان مقاومت و استکبارستیزی؛ چهار شاخصه مهمی‌که در ۲۲۸ روز نسل‌کشی در غزه، نمودی عیان‌تر از همیشه یافت گفت: هیچ رویداد رسانه‌ایِ مردمی و انسانی‌ای نمی‌تواند به آنچه گفته شد، بی‌تفاوت باشد.

معاون برون‌مرزی افزود: اگر امروز در اینجا می‌توانیم بخشی از آنچه را که در غزه گذشت، روایت کنیم، از یک‌سو، مدیون خون و ایمان تابناک شهدای رسانه‌ای فلسطین و از سوی‌دیگر، مرهون مردمی‌که گوشی‌های تلفنشان عریض‌ترین پرده نمایش حقیقت پیش چشم مردم دنیا شد؛ مردمی‌که نشان دادند نظم نوین جهانی با اراده ملت‌ها در حال تولد بوده و صبح در راه است، که «قسم به صبح آنگاه که می‌دمد و با نورش تاریکی را می‌زداید.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا