سینمای ایران و جهان

«فرهنگ غنی» در «حرف» نیست در «آثار مکتوبی» است که به جا مانده/ «چاه بیژن» یکی از سمبل‌های اساسی «معرفت شناسانه» است

سینماپرس: شکرخدا گودرزی مدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر که این روزها کنسرت نمایش «بیژن و منیژه» را به کارگردانی خودش در سالن شهرزاد روی صحنه برده در گفتگویی به تشریح جزئیات این اثر پرداخت.

بازیگر سریال های تلویزیونی «معمای شاه» و «شب دهم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «بیژن و منیژه» عاشقانه ای است از شاهنامه فردوسی بزرگ؛ این داستان یکی از زیباترین داستان هایی است که به متن دوران اشکانی برمی گردد. انگار فردوسی به تعبیری از خدای نامه های آن دوران این داستان را برداشته؛ البته روایت دیگری نیز هست که می گویند خنیاگران این داستان را برای فردوسی گفتند و «بیژن و منیژه» اولین داستان شاهنامه بوده و این قصه منبع خنیاگری دارد و حتی عده ای بر این باورند که فردوسی پیش از سرودن شاهنامه این قصه را گفته است.

وی ادامه داد: روایتگر این قصه یک زن به نام مهربان است اما مشخص نیست که او همسر فردوسی است یا یک خنیاگر است. من در این نمایش این شخصیت را همسر فردوسی گرفتم به دلیل اینکه جایگاه زنان را در روایتگری مشخص کنم و بگویم فردوسی در بسیاری از داستان هایش روایتگر اصلی زنان بودند و این تعبیر را داشته باشم که زنان در روایتگری داستان کهن نقش برجسته ای دارند.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که آیا در کل نمایش فضای زنانه حاکم است اظهار داشت: تکریم زن در این اثر دیده می شود و ملموس است اما این نمایش عموما زنانه نیست. هم فضای پهلوانی و جنگ دارد و هم تغزلی و عاشقانه است. چون داستان عشق بین بیژن و منیژه است و مراحلی که طی می کنند و در نهایت به افتادن بیژن در چاه ختم می شود. چاه بیژن یکی از سمبل های اساسی معرفت شناسانه است و عنصر مهمی است ضمن اینکه این عنصر معرفت شناسی را داریم و برجسته است این عنصر معرفت شناسانه بخش شاعرانگی اش هم بالا است.

بازیگر فیلم های سینمایی «آزاد به قید شرط» و «جایی برای زندگی» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما پرداختن به ادبیات کهن و داستان های اساطیری در سینما، تلویزیون و تئاتر تا چه میزان حائز اهمیت است گفت: متأسفانه این مهم همواره مغفول مانده و کم به آن توجه شده این است. اغلب افراد به داستان های کهن ایرانی کمتر توجه نشان می دهند و مسیر و فضا در این راستا است که بیشتر تمایل به متون غربی دارند. این در حالی است که ما فرهنگ غنی داریم؛ فرهنگ غنی در حرف نیست در قصه و افسانه و داستان های مان است در آثار مکتوبی است که به جا مانده. تمدن در ساختار شماتیک شاید در ساختمان و ابنیه تاریخی باشد اما در واقعیت امر آنچه زیر این عنصر قرار دارد به نام فرهنگ و ادبیات نکته مهمی است و آن باید دیده شود و افرادی که پدیدآورنده این داستان ها هستند باید مورد توجه قرار بگیرند. البته بخش مهمی از ماجرا هم به این باز می گردد که ما چگونه از عناصر بهره می گیریم.

گودرزی در خصوص استقبال از این کنسرت نمایش اظهار داشت: پیوند موسیقی، تئاتر و حرکات موزون باعث استقبال مخاطبان از این نمایش شده! خوشبختانه مخاطبان ما تاکنون راضی سالن را ترک کرده اند. این نمایش تنوع موسیقیایی دارد و همین مسأله خود عاملی برای جذب مخاطب شده است.

گفتنی است؛ نمایش «بیژن و منیژه» جدیدترین تجربه شکرخدا گودرزی در مقام کارگردان است. ابراهیم حقیقی به عنوان طراح پوستر در این نمایش حضور دارد که پیش از این تجربه همکاری با گودرزی را در نمایش‌هایی چون «راه مهر راز سپهر»، «سهروردی» و … داشته است. منیره ملکی، طراح صحنه، در نمایش «بیژن و منیژه» با شکرخدا گودرزی همکاری می‌کند. پیش از این در سه نمایش «فرزند یک خنیاگرم»، «روز سیاوش» و «خواجه نظام الملک» با شکرخدا گودرزی همکاری داشته است. فاطیما زعفرانی نیز طراح لباس نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» است که پیش از این طراحی لباس نمایش «بیگانه» و «شام آخر» را به کارگردانی مسعود دلخواه به عهده داشته است. طراحی حرکت این اثر نمایشی نیز بر عهده اصغر فریدی ماسوله است که طراحی حرکت آثار زیادی را در تئاتر انجام داده است. افسانه قلی‌زاده نیز طراحی گریم و ماسک نمایش «بیژن و منیژه» را انجام می‌دهد که از طراحان با سابقه گریم تئاتر ایران است. آهنگسازی نمایش «بیژن و منیژه» بر عهده صادق چراغی است. چراغی آهنگساز، نوازنده و کارشناس موسیقی اقوام است و نمایش «شیخ صنعان» و سریال «تفنگ سرپر» از نخستین قدم‌هایش در مسیر استفاده از سازهای موسیقی اقوام در ارکستر سازنده موسیقی آثار صحنه‌ای و تلویزیونی بوده است. نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که به مقابله و جنگ با گرزان می‌رود و در این مسیر دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا