سینمای ایران و جهان

ساز خالو قمبر روی امواج صبا

رادیو صبا در برنامه «ساز من» مخاطبان را با قنبر راستگو نوازنده جنوبی بیشتر آشنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیلوفر قاسمی تهیه‌کننده برنامه «ساز من» گفت: کشور ما سرزمینی است با اقوام مختلف و فرهنگ موسیقیایی غنی و متنوع که این موسیقی محلی نقش موثری در رشد و تعالی موسیقی ملی داشته است. این در حالی است که بسیاری از نوازندگان موسیقی محلی علی‌رغم تولید آثار فاخر مهجور مانده‌اند و کمتر کسی است که آنها را شناخته باشد. این افراد یا همیشه در خلوت خود می‌مانند و یا بعد از مرگ‌شان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: این برنامه در هر قسمت به سراغ یکی از نوازندگان محلی و سازی که می‌نوازد می‌رود و با پخش آثارش مخاطبان با وی بیشتر آشنا می‌شوند. این برنامه روز جمعه ۱۱ خرداد با معرفی قنبر راستگو نوازنده جنوبی همراه شنوندگان می‌شود. قنبر راستگو که با نام خالو قنبر نیز شناخته می‌شود، موسیقی‌دان، خواننده جنوبی و نوازنده ساز جفتی اهل هرمزگان و یکی از نوازندگان شناخته‌شده‌ ساز جفتی در ایران و جهان است. در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد. قنبر راستگو در سال ۱۳۶۶ مقام اول نوازندگی جفتی را در جشنواره سراسری موسیقی فجر کسب کرد.

تهیه‌کننده «ساز من» در پایان بیان کرد: در این برنامه داستان ساز این هنرمندان را از زبان خودشان یا نزدیکان‌شان می شنویم و صدای سازشان را تقدیم مخاطبان می‌کنیم و قصه دغدغه‌های‌شان را به گوش مسئولین می‌رسانیم.

«ساز من» روزهای جمعه ساعت ۱۴:۳۰ با تهیه‌کنندگی نیلوفر قاسمی و اجرای فریبا باقری تقدیم مخاطبان می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا