سینمای ایران و جهان

متأسفانه در تمام بخش های فرهنگی کشور رانت وجود دارد/ باعث تأسف است که برخی فیلم‌ها محتوای «ضد دفاع مقدس» دارند

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در خصوص عملکرد فرهنگی و سینمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تولیداتی که در سازمان اوج صورت می گیرد آنطور که آدم توقع دارد از یک نهاد که وابسته به سپاه است باشد نیست؛ مسئولان این نهاد باید آگاه باشند که پیدا کردن اندیشمندان و فرهیختگان چندان دشوار نیست و نباید بودجه های هنگفت را صرف تولید فیلم های بی بازده کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «یاس‌های وحشی» و «آخرین مرحله» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در تمام بخش های فرهنگی کشور رانت وجود دارد. لزوماً کسانی که فیلم می سازند متخصص نیستند یا احاطه ای به این مسأله ندارند به واسطه این رانت ها است که می توانند بودجه های آنچنانی بگیرند و مکرر کار کنند.

وی سپس با بیان اینکه من هیچ گاه فیلمنامه هایم را به سازمان اوج نبرده ام چون شنیده ام آنجا بیشتر دافعه ایجاد می کنند تا جاذبه تصریح کرد: این در حالی است که بنده یک فیلمساز سینمای دفاع مقدس هستم و سال های سال در جنگ شرکت داشتم و امتحان خودم را همه جوره پس داده ام اما وقتی می بینم به جای دعوت و جذب بنده و امثال بنده را پس می زنند چه باید کرد؟

محسنی نسب یادآور شد: بنده پیش از این هم در برخی گفتگوهایم عرض کرده ام که وقتی شیرین ابوعاقله شهید شد من فیلمنامه ای را در خصوص زندگی و شهادت وی به بنیاد سینمایی فارابی بردم، این اتفاق درست قبل از آن بود که حادثه هفتم اکتبر رخ بدهد اما فارابی هم که وظیفه اش در سینما مشخص است هیچ حمایتی از فیلمنامه من نداشت؛ این بسیار دردآور است که شما به عنوان یک سینماگر فیلمنامه ای جذاب با موضوع مهم روز بنویسید اما آن را بدون هیچ دلیل و منطق و توجیهی رد کنند و حتی اصلاحیه هم ندهند!

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: بنده معتقدم در نهادها باید نظارت جدی بر عملکرد مسئولان و مدیران وجود داشته باشد. مسئولان و مدیران باید بدانند در ذیل مجموعه های شان رانت بازی بیداد می کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «باز باران» و «شاخ کرگدن» خاطرنشان کرد: مدیران ارشد مجموعه های فرهنگی و هنری به ویژه نهادهای نظامی و امنیتی که بخش فرهنگی دارند و مبادرت به تولید فیلم و سریال می کنند باید به طور مستقیم با فیلمسازان انقلابی و متعهد که رزومه شان مشخص است جلسه بگذارند. خوب بود در ماه رمضان یک افطاری می دادند و از همه ما دعوت می کردند تا در آن مراسم حضور داشته باشیم و درد دل های مان را بیان کنیم! در واقع این مدیران ارشد هستند که نباید اجازه دهند کارمندان شان با رانت پول های بیت المال را بیهوده خرج کنند.

وی با تأکید بر اینکه باعث تأسف است که برخی فیلم ها به اسم دفاع مقدس تولید می شوند اما محتوای ضد دفاع مقدسی دارند ادامه داد: چرا ما باید شاهد تولید فیلم هایی باشیم که در آن روحیه واقعی سلحشوری وجود ندارد؟ این ها همه بهانه ای است که بودجه ها هدر شود و عده ای افراد خاص به این وسیله ارتزاق کنند. آنچه در سینمای مقاومت و دفاع مقدس حائز اهمیت است اینکه کسانی که دلمشغولی شان نظام و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و مقاومت است بتوانند در عرصه فیلمسازی فعالیت کنند.

محسنی نسب در خاتمه این گفتگو افزود: از نظر بنده تولیدات امروز خوب نیست. تولیداتی که در سازمان اوج صورت می گیرد آنطور که آدم توقع دارد از یک نهاد که وابسته به سپاه است باشد نیست؛ مسئولان این نهاد باید آگاه باشند که پیدا کردن اندیشمندان و فرهیختگان چندان دشوار نیست و نباید بودجه های هنگفت را صرف تولید فیلم های بی بازده کنند. بنده قاطعانه می گویم که حداقل ۶۰-۷۰ درصد بودجه هایی که به آثار ساخته شده در این نهادها تعلق می گیرد زیادی است و با کم کردن این بودجه ها می توان تعداد فیلم های بیشتری را تولید کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا