فرهنگ

احمدوند در اختتامیه قلم زرین: بی‌توجهی به زبان فارسی سبب می‌شود مانند سیاست و اقتصاد دچار هجمه شویم


معاون وزیر ارشاد با اشاره به توجه به زبان فارسی گفت: توجه به زبان فارسی یکی از ازکان هویتی ماست و بی‌توجهی به آن سبب می‌شود همانند سیاست و اقتصاد دچار هجمه شویم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اختتامیه بیست و یکمین دوره جایزه قلم زرین بعدازظهر امروز چهارشنبه ۱۴ تیر با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی قلم در سالن جلسات انجمن قلم برگزار شد.

احمدوند در ابتدای برنامه ضمن تبریک عید غدیر درباره جوایز ادبی که در کشور برگزار می‌شوند گفت: جایزه قلم زرین با توجه به اینکه سال‌های گذشته مورد توجه اهل قلم بوده است و جایگاه خوبی در میان اهالی قلم به خود اختصاص داده، با تدابیر جدید اثرگذاری‌اش بیش از پیش شده است. البته جوایز ادبی در کشورمان هنوز جایگاه مطلوبی پیدا نکرده‌‌اند. اما یکی از مسیرهای اثرگذاری جوایز ادبی، استمرارشان است. البته سابقه جایزه یکی از دلایلی است که می‌تواند به اثرگذاری جوایز کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز همه ما اذعان داریم که توجه به تربیت نویسنده چقدر مهم است و مهیا کردن زمینه‌ آموزش جوانان برای اینکه بهتر نوشتن را فرا بگیرند تا دایره گسترده‌ای از دانش‌ها را فرا بگیرند لازم و ضروری است. امروز لازم است انجمن قلم اهتمامش را معطوف به آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتن کند. اما در تولید متن‌های آموزشی نقص داریم. توجه به آموزش مربیان و کسانی که علاقه‌مند به مهارت نویسندگی هستند باید در انجمن قلم مورد توجه قرار بگیرد، البته به این موضوع در وزارت فرهنگ توجه شده و البته تکریم و بزرگداشت اهالی قلم نیز در انجمن قلم سابقه خوبی دارد که امیدواریم این امر بیش از پیش اجرا شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توجه به زبان فارسی نیز اظهار داشت: توجه به زبان فارسی یکی از ازکان هویتی ماست و بی‌توجهی به آن سبب می‌شود همانند سیاست و اقتصاد دچار هجمه شویم. حفظ و نگهداری زبان فارسی از جنبه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و بخشی از این کارها مرتبط با دستگاه‌های حاکمیتی است و بخشی هم توجه میراثی است که بهتر است با همکاری نهادهای مردمی صورت بگیرد.

احمدوند در ادامه افزود: ترویج آثار خوب که یکی از راه‌های شناختش برگزیدگان جوایز هستند، باید مورد توجه قرار گیرد. آثار خوبی تولید می‌شود اما معرفی نمی‌شوند و یکی از حلقه‌های مفقوده حوزه نشر همین چرخه ترویج و توزیع است. البته فعالیت‌های خوبی هم صورت گرفته اما کافی نبوده است. یادم است که در راه‌اندازی انجمن قلم نگاهی وجود داشت که رویکردی جهان اسلامی داشته باشد، البته کمی مورد غفلت قرار گرفت، حال شاید بشود به این موضوع پرداخت تا جایزه جهانی قلم را مدنظر داشته باشیم.

محمد سرشار نویسنده و مدیر انجمن قلم با اشاره به فعالیت‌های این انجمن بیان کرد: بیش از ۲۰ دوره از برگزاری این جایزه ادبی می‌گذرد و ما در تلاشیم در انجمن قلم ایران مسأله آموزش ادبیات انقلاب را به علاقه‌مندان به شکل گسترده‌تری دنبال کنیم. در آینده این آموزش با اطلاع‌رسانی شکل جدی‌تری خواهد گرفت تا بتوانیم نویسندگانی را به جبهه انقلاب تقدیم کنیم. فرصتی هست برای ما که تشکر کنیم از دبیرانی که در ۲۰ دوره گذشته فعالیت کردند. البته عباس باقری بیش‌ترین اثر برگزیده را در این ۲۰ سال داشتند و مرتضی امیری اسفندقه و محمود فتوحی نیز در ۲ دوره برگزیده داشتند. ۲ نویسنده و شاعر دیگر داریم که یک اثر برگزیده و چند اثر شایسته تقدیر در جایزه قلم زرین داشتند.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهانت به کتاب مقدس مسلمانان گفت: بحث نقد امروزه کم فروغ‌تر از گذشته شده است و نقدهای چهارچوب داری که به رشد آثار کمک کنند نداریم، ما در نهاد برای این مسأله اعلام آمادگی می‌کنیم زیرا یکی از بهره‌برداران محتوا در کشور هستیم یعنی ما مصرف‌کننده‌ای بزرگ هستیم. در برخی از آثار و به طور ویژه در حوزه نوجوان‌ آثار خوب کم داریم و جا دارد که به این مسأله بپردازیم. البته تجلیل اهالی قلم در طول سال وجود دارد اما می‌تواند این تجلیل در طول سال ادامه پیدا کند. ما در نهاد برای این کار اعلام آمادگی می‌کنیم. ظرفیت دیگری که در نهاد وجود دارد محافل ادبی است که می‌تواند به جریان آموزش کمک کند. ما بیش از ۴۰۰ محفل ادبی در کشور داریم و علاقه‌مندیم که این حوزه را گسترش بدهیم. در ادامه رضا اسماعیلی شاعر برای عباسعلی براتی‌پور سروده‌ای از سروده‌های آن مرحوم را برای حضار خواند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا