فرهنگ

اسماعیلی: امسال بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید داریم که ۸۰ درصدش چاپ اولی است


وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال گفت: در سال ۱۴۰۲ ما بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید داریم که از این عدد ۸۰ درصدش چاپ اولی است. این نشانگر نشاط در حوزه علم و دانش کشور است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه ۲۴ تیر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی این دوره از جشنواره با اشاره به اهمیت کتابت گفت: کتاب محل استقرار کلمه است و مصادیقش در زندگی شفاهی و کتبی ما دیده می‌شود. کتاب حلقه وصل عالم معنا به این دنیا است و انکشاف و ظهور معنا در این دنیا حقیقتاً با کلمه صورت می‌گیرد. کلمه در بیان ثبات ندارد اما زمانی که مکتوب می‌شود، ثبات پیدا می‌کند و البته این کتاب است که نشر پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: نویسندگان و کسانی که اهل کتابت هستند نقش بزرگی را در ترویج مفاهیم اسلام دارند. در جهان هستی هرچه هست آیات خداوند است و قلم نویسندگان محل ظهور تقدیر. تقدیر و تشکر از نویسندگان شکر خداوند است. متکلم و نویسنده هم کار الهی را انجام می‌دهد و نویسندگان در این مسند قرار گرفته‌اند و باید شکرگزار باشیم.

این برنامه با بیش‌از ۷۵ کارگروه کار خود را آغاز کرد و ۶۲ هزار کتاب تألیف و تدوین شده در کشور و بخش مهمش هم تألیف است که در طی سه مرحله داوری شدند. مرحله اول ۲۰ هزار اثر غربال شدند که در پایان با داوری سه داور کتاب‌های برگزیده و شایسته انتخاب شدند.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه در این دوره بیش از ۵۵۰ داور در بیش از ۷۰ گروه آثار را داوری کردند و این کار، امری بزرگ است بیان کرد:  با تدبیر مسئولان این دوره هم مدیریت شد. جایزه کتاب سال که چهل سال از آن می‌گذرد جایزه معتبری در سطح کشور است و دلیل آن هم دقت نظر برگزارکنندگان است. البته شاید به قدر کافی برگزیدگان شناخته نشوند و ما در این زمینه ضعف داریم، باید اطلاع‌رسانی و ترویج این آثار بیشتر صورت بگیرد. ما در معاونت فرهنگی فعالیت‌هایی صورت داده‌ایم همانند شبکه اینترنتی کتاب. این آثار در شبکه‌های سراسری معرفی خواهند شد اما فقط این کار به دوش وزارت ارشاد نیست بلکه مراکز دیگر هم باید به مؤلفان اعتبار بیشتری بدهند.

در ادامه اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جریان فرهنگی کشور با قوت در عرصه‌های علمی در حال حرکت روبه جلو است گفت: در سال ۱۴۰۲ ما بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید داریم که از این عدد ۸۰ درصدش چاپ اولی است. این نشانگر نشاط در حوزه علم و دانش کشور است. وزارت ارشاد در معاونت فرهنگی یک وظیفه تنطیم‌گری دارد که همان بحث صدور مجوزها است. این امر با قوت انجام می‌شود و کم‌تر از ۲ درصد از آثار، میان حوزه کتاب ما و نویسندگان رفت و برگشت شده است. باید با دقت، نهایت تکریم و حداقل تأخیر کتاب‌ها بررسی شوند. امروز دوستان من بخش عمده‌ای از این مشکل را برطرف کرده‌اند. البته موارد خاصی وجود دارد که باید با مؤسسات تخصصی رفت و برگشت شود.

وی در ادامه افزود: امروز یک جریان صحیح و مبتنی بر قانون پابرجاست. من با صراحت اعلام می‌کنم اگر مواردی نقص وجود دارد به ما منعکس کنید. ما نمی‌خواهیم نویسنده کشورمان دلخور باشد.

اسماعیلی درباره نقش حمایتی وزارت ارشاد در حوزه نشر اظهار داشت: در حوزه حمایت، تشویق و ترویج فعالیت‌هایی که امسال و سال‌های گذشته انجام شده است را با قوت ادامه می‌دهیم. باید در این حوزه با حمایت و نظارت، فرآیند تولید آثاری ایجاد شود که بتوانند یک قدم رو به جلو باشند.

وی درباره سرانه مطالعه هم افزود: ما با آمارهای متفاوتی در سرانه مطالعه روبه‌رو هستیم، اما آخرین پیمایش معتبر ملی ما می‌گوید که میانگین مطالعه هر فرد بدون احتساب کتب کمک آموزشی و ادعیه ۳۳ دقیقه است.

اسماعیلی با بیان اینکه رهبری به حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای دارند بیان کرد: جایزه ملی کتاب کودک سال را هم تأسیس کردیم و ما محکم پای این مسأله هستیم و این دغدغه جدی است. البته بخش عمده فروش کتاب در حوزه کودک و نوجوان است و این حوزه هم نیاز به کار جدی دارد‌. در این حوزه نیز وزارت آموزش و پرورش هم پای کار آمده است.

آثار شایسته تقدیر چهلمین دوره از کتاب سال جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

کلیات
دائرة‌المعارف‌ها و فرهنگنامه‌ها
۱ـ دانشنامه امام خمینی، تألیف گروه نویسندگان، به‌اهتمام سیدضیاء مرتضوی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ۱۴۰۰، ۱۰ ج.
 
فلسفه و روان‌شناسی
فلسفه اسلامی
۲ـ نوآوری‌های فلسفی حکیم سبزواری، تألیف حسینعلی شیدان‌شید و محمدهادی توکلی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ تهران: سمت، ۱۴۰۰، ۴۲۱ ص.
 
دین
کلیات اسلام
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳ـ مستدرک الفقیه علی امل الامل و ملحقاته، تألیف محمدتقی فقیه‌عاملی (الحفید)، قم: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، ۱۴۰۰، ۷۹۲ ص.
۴ـ محدث‌نامه، احوال و آثار سیدجلال‌الدین حسینی ‌ارموی (۱۳۲۳ـ۱۳۹۹ق)، تألیف علی صادق‌زاده‌وایقان، قم: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه؛ تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۴۰۰، ۱۰۶۸ ص.
 
حدیث
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۵ـ زیارت عاشورا از آغاز تا امروز؛ اثبات اصالت زیارت عاشورای مشهور با استناد به بیش از ۱۶۰ نسخه خطی از منابع این زیارت، تألیف سیدمهدی محمودی، قم: مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه با همکاری آستان قدس حسینی، ۱۴۰۰، ۴۸۰ ص.
۶ـ آینه خودیابی: شرح حکمت صدوپنجاه نهج‌البلاغه، تألیف احدفرامرز قراملکی با همکاری فهیمه ساجدی‌مهر، مشهد: حوزه علمیه خراسان، ۱۴۰۰، ۵۳۶ ص.
 
فقه و اصول
تألیف
۷ـ بحوث فی شرح مناسک الحج: تقریرا لابحاث السید محمد رضا السیستانی، تألیف امجد ریاض و نزار یوسف، قم: کتاب حکیم؛ نشر فقه، ۱۴۰۰، ۱۵ ج.
 
تصحیح
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۸ـ مصباح الفقیه، تألیف رضا بن محمد هادی الهمدانی، تصحیح محمد باقری، نورعلی نوری و محمد میرزایی، قم: آوای منجی، ۱۳۹۹، ۲۰ ج.
۹ـ النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی، تألیف ابوجعفر محمد بن الحسن بن علی الطوسی، تصحیح مؤسسه امام هادی علیه‌السلام، قم: مؤسسه پیام امام هادی علیه‌السلام، ۱۳۹۹، ۵ ج.
 
علوم اجتماعی
۱۰ـ جریان‌شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر: احیاگری دینی، تألیف سیدمحسن طباطبایی‌فر، زیرنظر شورای علمی طرح، تهران: مؤسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد، ۹۴۰ ص.
 
علوم سیاسی
۱۱ـ الگوهای علم سیاست در حکمت متعالیه،‌ تألیف محمد پزشگی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۰، ۲۵۶ ص.
 
حسابداری
۱۲ـ نظریه‌ها و کاربردهای اخلاق حرفه‌ای در حسابداری (ج ۱ـ۲)، تألیف محمد نمازی و حسین رجب‌دری، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۷۲۲ ص.
 
زبان
زبان‌شناسی
۱۳ـ ترجمه دیداری‌شنیداری: رویکرد بینارشته‌ای در زیرنویس‌گذاری، تألیف ژان‌مارک لاوور و آدریانا شربان، ترجمة دانیال بسنج و عسل امیرخوانساری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۰، ۲۰۶ ص.‏
 
علوم خالص
کلیات و تاریخ علم
تألیف
۱۴ـ رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری، تألیف محمدحسن ابریشمی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۴۰۰، ۷۸۲ ص.
 
ترجمه
۱۵ـ چرا به علم اعتماد کنیم؟، تألیف نیومی اورسکیز، ترجمه میثم محمدامینی، تهران: فرهنگ نشر نو، ۱۴۰۰، ۴۳۶ ص.
 
زیست‌شناسی
۱۶ـ مبانی فیزیولوژی جانوری، تألیف کریستوفر د. مویز و پاتریشیا م. شولت، ترجمة آمنه رضایوف، سیدپیمان مقدسی، سکینه علی‌جان‌پور و زهرا قاسم‌زاده، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
زمین‌شناسی
۱۷ـ پارینه لرزه‌شناسی، تألیف جمیز مک کالپین، ترجمة حمید نظری و منوچهر قریشی، تهران: همراه علم، ۱۴۰۰، ۸۰۶ ص.
 
علوم کاربردی
علوم پایه پزشکی
۱۸ـ دانشنامه استخوان‌ها و مفاصل، تألیف سهیل میرزایی، تهران: نوش‌آفرین، ۱۴۰۰، ۶۲۰ ص.
 
پیراپزشکی
۱۹ـ جنبه‌های آزمایشگاهی درمان ناباروری، تألیف مجتبی رضازاده ولوجردی، لیلا راشکی‌قلعه‌نو، سارا دربندی، مهسا دربندی، فاطمه حسنی و مریم زارع، تهران: پژوهشگاه رویان، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
بالینی
۲۰ـ روماتولوژی سالمندان، گردآوری و تدوین: احمد سلیم‌زاده، تهران: ایوان، ۱۴۰۰، ۶۴۸ ص.
 
پزشکی عمومی
۲۱ـ هنر و دانش گرفتن شرح‌حال و معاینه بالینی: سیستم قلب و عروق، تألیف علی‌اکبر توسلی، اصفهان: سمند، ۱۴۰۰، ۶۰۴ ص.
 
دامپزشکی
تألیف
۲۲ـ عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی باکتریایی، تألیف میرحسن موسوی و سیدامین خطیبی، تبریز: دانشگاه تبریز، ۱۴۰۰، ۳۸۸ ص.
 
مهندسی مواد و معدن
۲۳ـ پوشش دادن فلزات، تألیف محمد قربانی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، ۱۴۰۰، ۳ ج.
 
مهندسی عمران
تألیف
۲۴ـ احتمال و آمار مهندسی، تألیف سیدمحمود طاهری، تهران: دانشگاه تهران، ۱۴۰۰، ۶۲۴ ص.
 
ترجمه
۲۵ـ اندرکنش دینامیکی قطار ـ پل در راه آهن پرسرعت: نظریه و کاربردها، تألیف خی شیا، نان جانگ و وی وی گو، ترجمه جبارعلی ذاکری‌سردرودی، مبین آقاخانی‌زاد و چنگیز شهدی، تهران: دانشگاه علم و صنعت، ۱۴۰۰، ۶۶۷ ص.
 
مهندسی شیمی
۲۶ـ مهندسی تولید از چاه‌های گازی، تألیف احسان خامه‌چی، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، ۱۳۹۹، ۳۶۷ ص.
 
مهندسی صنایع
۲۷ـ زنجیره‌های تأمین دیجیتال، تألیف توماس رازک، دنیل سیتز، متیاس دیک و کای اووه گاندرمن، ترجمه سجاد شکوهیار و عباس منوچهری‌راد، تهران: آثار فکر،۱۴۰۰، ۲۸۰ ص.
 
مهندسی کشاورزی
۲۸ـ پهپادهای کشاورزی حرفه‌ای صلح‌آمیز، تألیف کی. آر. کریشنا، ترجمه زهرا خوشنودی‌فر، مستانه غنجی و پرویز رحیمی‌مصلح‌آبادی، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان، ۱۴۰۰، ۵۰۲ ص.
 
هنر
کلیات هنر
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۲۹ـ زیبایی‌شناسی زندگی روزمره، تألیف اندرو لایت و جاناتان اسمیت، ترجمه شیما بحرینی، تهران: کرگدن، ۱۴۰۰، ۳۶۴ ص.
۳۰ـ تاریخ مفاهیم بنیادین زیبایی‌شناسی، تألیف ووادیسواف تاتارکیویچ، ترجمه حمیدرضا بسحاق، تهران: گیلگمش، ۱۴۰۰، ۶۳۷ ص.
 
هنرهای تجسمی
۳۱ـ دایره‌المعارف دستبافته‌داری استان کرمان، تألیف عقیل سیستانی، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ کرمان: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، ۱۴۰۰، ۵ ج.
 
عکاسی
۳۲ـ تاریخ جهانی عکاسی، تألیف نیومی روزنبلوم، ترجمه کریم متقی، تهران: کتاب پرگار، ۱۴۰۰، ۱۰۲۸ ص.
 
موسیقی
۳۳ـ آدورنو و موسیقی، تألیف رابرت ویتکین، ترجمه حسن خیاطی، تهران: سرود، ۱۴۰۰، ۳۲۸ ص.
 
ادبیات
داستان بلند و رمان
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳۴ـ صور، نوشته حسینعلی جعفری، تهران: سروش، ۱۴۰۰، ۳۶۴ ص.
۳۵ـ عزرائیل، ج ۱: کهنه سرباز، نوشته نیما اکبرخانی، قم: کتابستان معرفت، ۱۴۰۰، ۲۹۵ ص.
 
داستان کوتاه
۳۶ـ ویروس عاشق، نوشته مجید رحمانی، تهران: صاد؛ یارمند، ۱۴۰۰، ۱۶۹ ص.
 
شعر کلاسیک
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۳۷ـ زیر ساعت حرم، سروده مریم سقلاطونی، تهران: سوره مهر، ‏ ۱۴۰۰، ‏ ۱۴۶ ص.
۳۸ـ مرتد: مجموعه غزل، سروده مهدی جهاندار، تهران: شهرستان ادب‏ ، ۱۴۰۰، ‏ ۸۲ ص.‏
 
شعر نو
۳۹ـ میان جیوه و اندوه (۱۳۹۶ـ۱۳۹۹)، سروده لیلا کردبچه، تهران: نگاه‏ ، ۱۴۰۰، ‏ ۱۰۰ ص.‏
 
نقد ادبی
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۴۰ـ تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام، تألیف مجید آقائی، تهران: علمی و فرهنگی، ۱۴۰۰، سیزده، ۴۱۵ ص.
۴۱ـ خودانتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات، تألیف مهرداد نصرتی، کرمان: فرهنگ عامه، ۱۴۰۰، ۴۵۴ ص.
 
پژوهش ادبی
۴۲ـ هشت‌رود‏ : ارزیابی و نقد آثار هشت شاعر انقلاب اسلامی، تألیف محمدکاظم کاظمی، تهران: شهرستان ادب‏ ،۱۴۰۰، ۳۱۲ ص.
 
متون قدیم
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
۴۳ـ وحی بر توفان: اشعار مقبل اصفهانی (آقامحمد شیخا ـ قرن دوازدهم هجری) براساس پانزده نسخه خطی؛ تدوین و تصحیح امیرحسین مدرس، تهران: مرکز آفرینش‌های ادبی، دفتر شعر؛ سوره مهر، ۱۴۰۰، ۵۸۰ ص.
۴۴ـ مشکاه المصابیح [مصطفی بن قباد لاذقی]، تصحیح و تحقیق: امین حق‌پرست، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار؛ سخن، ۱۴۰۰، ۹۷۰ ص.
 
تاریخ و جغرافیا
تاریخ اسلام
۴۵ـ ریشه‌ها، پیامد‌ها، و شبهات جنگ جمل، تألیف نجم‌الدین طبسی، تحقیق ابراهیم رضایی‌کلیری و حسن بلقان‌آبادی، قم: دلیل ‌ما، ۱۴۰۰، ۲ ج.
 
تاریخ ایران
۴۶ـ دانشنامة کاشان، ج ۶: سکه‌های کاشان در موزه سکه بانک سپه، موزه ملی ایران و موزه رضا عباسی، پژوهش نسرین زهتاب، سعید سلیمانی و فربد مصنف، عکاس: مصطفی علیزادگان، زیرنظر حسین محلوجی، تهیه‌شده در بنیاد فرهنگ کاشان، تهران: بنیاد فرهنگ کاشان، ۱۴۰۰، ۴۷۷، ۲۱ ص.
 
مستندنگاری
۴۷ـ عقیله، نوشته الهام امین، مشهد: شرکت به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، ۱۴۰۰، ۳۲۲ ص.
 
جغرافیا
۴۸ـ روش‌ها و تکنیک‌های پژوهش در ژئومورفولوژی،‌ تألیف مجتبی یمانی، تهران: دانشگاه تهران،‌۱۴۰۰، ۴۲۶ ص.
 
کودک و نوجوان
داستان تألیف
۴۹ـ کلاس مخفی، نوشته محمدکاظم اخوان، تهران: پیدایش، ۱۴۰۰، ۱۶۰ ص.
 
شعر نوجوان
دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:
‏۵۰ـ دلتنگم و می‌دانی…، سروده مریم زندی، تصویرگر ناهید مظفری، تهران: سروش‏ ، ۱۴۰۰، ‏ ۴۰ ص.
۵۱ـ قلب کوه از سنگ نیست، سروده غلامرضا بکتاش، تصویرگر مهناز انصاری، تهران: سروش، ‏ ۱۴۰۰، ‏ ۲۴ ص.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا