فرهنگ

اعلام برنامه‌های بزرگداشت حکیم طوس/ اهدای 3 نشان به فردوسی‌پژوهان


مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی به خصوص آن‌هایی که ما امروزه بیش از هرچیزی در قلمرو فرهنگی ایران نام می‌بردیم، اگر چه در مرز بندی جغرافیا برخی هم در محدوده جغرافیای مرزی ما نباشند اما همچنان در قلمرو فرهنگی ایران بزرگ محسوب می‌شوند ما یاد و نام آنان را گرامی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا نشست رسانه‌ای بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی با حضور مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، علیرضا تابش مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، محمد شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد حسین‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و رئیس ستاد برگزاری مراسم و محمدعلی رجبی استاد ایران‌شناسی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این نشست شالویی با اشاره به اینکه مهم‌ترین پیام شاهنامه مهربانی، صلح، دوستی و وفای به عهد است، گفت: ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی و روحیه ایثار و فداکاری از جمله ویژگی‌های شاهنامه است.

شالویی از همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد ایران شناسی، شهرداری مشهد، خردسرای فردوسی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: برپایی چنین رویداد مهم و موثر در حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی ریشه در هویت و اصالت ما ایرانیان دارد و موجبات مباهات و افتخار ایران اسلامی در دنیا است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی به خصوص آن‌هایی که ما امروزه بیش از هرچیزی در قلمرو فرهنگی ایران نام بردیم، اگر چه در مرزبندی جغرافیا برخی هم در محدوده جغرافیای مرزی ما نباشند اما همچنان در قلمرو فرهنگی ایران بزرگ محسوب می‌شوند ما یاد و نام آنان را گرامی خواهیم داشت.

شالویی گفت: ما در صد و یکمین سالگرد تأسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هستیم. از زمان تأسیس تاکنون ۳۸ اثر ماندگار برای ساخت و ساز  آرامگاه‌ها و بناهای یاد بود را به مرحله بروز و ظهور رسانده و شما شاهد تعداد قابل توجه بناها هستید که از زمره این‌ها آرامگاه فردوسی در مشهد هست.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهایی که نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی هستند و فعالیت و حضور چشمگیر دارند، آیین گرامی داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پرداخت و بررسی درباره شاهنامه، محتوایات آن مورد توجه قرار گرفت و در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز ادبی، فرهنگی و هنری در خارج از کشور فردوسی بحث روز آن‌ها خواهد بود.  

شالویی در ادامه گفت: برای موضوع فردوسی ۲ نشان در نظر گرفته شده است، یکی نشان بین‌المللی فردوسی که ان شاءالله این نشان هم با توجه به آیین‌نامه‌ای که برای آن تدوین شده است، از سال آینده نشان جهانی فردوسی به فردوسی شناسان و شاهنامه پژوهان و به کسانی که درباره حماسه‌های ایرانی در طول تاریخ و امر تحقیق و پژوهش همت گماشته‌اند با رأی و نظر داوران نشان فردوسی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. همچنین این نشان در سطح بین‌المللی و سطح ملی خواهد بود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تشریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که بخشی از کار ماست شناسایی ‌‌مفاخر و مشاهیری که در مناطق دور دست به خصوص محروم زندگی می‌کنند است که این کار با همکاری شهرداری و بخش‌داری‌ها و شوراهای شهر و روستا، ده‌یاری و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.

شالویی در پایان اظهار کرد: همایش امسال فردوسی با پیام رئیس جمهور آغاز خواهد شد که ایشان به مفاخر توجه دارند و در سال گذشته نیز برای حکیم نظامی پیام فرستادند.

حسین‌زاده اهمیت فردوسی شناسی به نسل جوان را مهم دانست و گفت: برنامه‌هایی در سطح استان خراسان رضوی پیش‌بینی کردیم که بعضی از این برنامه‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و استان‌های دیگر شکل گرفته و محوریت علمی از جنس موضوعی برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد، همچنین اساتید و دانشجویان با نگاهی متفاوت و نیاز امروز جامعه به بحث و تولید محتوای علمی بپردازند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: همایش علمی با کمک چندین مجموعه از جمله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چندین مجموعه فرهنگی و ادبی از جمله فرهنگستان زبان ادبیات فارسی، انجمن علمی زبان ادبیات فارسی، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، انجمن بین‌المللی ایران شناسی، دبیرخانه ملی هنر حماسی و کارگروه فکری حکیم طوس که ۲سال است که در مشهد راه‌اندازی شده، شکل گرفته است.

حسین زاده عنوان این همایش را بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی دانست و گفت: شعار محوری امسال به عنوان (فردوسی پاسدار هویت ایرانیان) انتخاب شده است. همایش علمی فردوسی در روز ۲۴ اردیبهشت در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد و در بعد از ظهر همان روز در آرامگاه فردوسی بزرگداشت مردمی با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب خواهیم داشت. آیین اعطای نشان فرهنگی، هنری فردوسی در مشهد برگزار و از سال آینده نشان بین‌المللی هم در این برنامه اعطا خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره اهدای این جوایز در سال گذشته تصریح کرد: مرحوم ذوالفقاری در حوزه حماسه پژوهی، سازنده واکسن برکت در رشته حماسه ساز و افشین عماد برای سرودن سرباز نامه که در وصف شهید قاسم سلیمانی بود، از برندگان جایزه نشان فردوسی بودند. همچنین امسال این ۳ جایزه به بزرگانی که در راستای فردوسی و شاهنامه تلاش و مجاهدت داشتند، تقدیم می‌شود.

حسین‌زاده در ادامه افزود: به مدت ۱۰ شب در محل آرامگاه فردوسی با اقتباس از شاهنامه، تئاتر حماسی به نام تئاتر بازی‌نامه باستان خواهیم داشت. جشنواره شعر افروز تا نیشابور را از ۲۵ اردیبهشت که  روز فردوسی است و ۲۸ اردیبهشت که روز خیام است، خواهیم دشت. همچنین ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت شعرا در آرامگاه فردوسی شب شعر دارند.

وی گفت: از دیگر برنامه‌ها اختتامیه جشنواره حماسی و داستان‌های حماسی است که جزو جوایز ویژه و خاصه هر ساله است و از گذشته توسط حوزه هنری اهدا می‌شود. قصه‌گویی من کشورم را دوست دارم به همت کانون پرورش فکری کودکان برگزار و ویژه برنامه باستانی و کشتی چوخه را به همت اداره کل ورزش شهرداری مشهد نیز داریم.

حسین زاده در پایان افزود: فعالیت رادیو تاجیک و دری برای فارسی زبانان منطقه با محوریت فردوسی و شاهنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌ها است. همچنین تولیدات صوتی و تصویری، نماهنگ و موشن گرافیک در راستای معرفی بیشتر فردوسی به نسل نوجوان و جوان رونمایی می‌شود و در فضای مجازی و صداوسیما در اختیار علاقه‌مندان خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: برنامه‌های متعدد در اداره کل کتابخانه‌های استان پیش‌بینی شده و شاهنامه‌خوانی و نقالی نوجوانان هم از دیگر آیتم‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا