فرهنگ

افزایش تقاضا برای زیارت عتبات؛ اعزام‌ها گران شد


در حالی که نرخ ارز اختصاص یافته به سفرهای زیارتی ثابت است، سفر عتبات در ماه شعبان با توجه به افزایش تقاضا گران شد.

گروه حج و زیارت خبرگزاری فارس؛ «هزینه سفر عتبات برای نیمه شعبان ۲۰ درصد افزایش یافت.» این را مدیر یکی از دفاتر زیارتی حسین احمدی می‌گوید.

با توجه به افزایش تقاضا، هزینه سفر زمینی عتبات که متوسط ۷ میلیون تومان بود، به حداقل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. معاون سازمان حج محمدرضا محمدی می‌گوید که «با توجه به اعمال زیارتی ویژه‌ در این ماه معمولا هزینه‌ها اندکی افزایش می‌یابد.» این در حالی است که با اختصاص ارز دولتی قرار بود هزینه این سفر معنوی در هر دوره ثابت باشد.

در سال‌های گذشته هزینه سفر عتبات روزانه تغییر می‌کرد اما با حمایت دولت و اختصاص ارز با نرخ ثابت به شرکت‌های مجری اعزام زائران به عتبات، هزینه این سفر در هر دوره تثبیت شد.

اکنون در حالی که دفاتر زیارتی همان ارز را برای اعزام زائران می‌گیرند، هزینه سفر هوایی و زمینی را افزایش داده‌اند. مدیرعامل شرکت شمسا  مصطفی قاسمی می‌گوید که «عراقی‌‌‌ها قیمت هتل را بالا برده‌اند.»

کمبود اسکان در ایام مناسبتی باعث شده که حتی اعزام برخی از کاروان‌ها لغو شود. از طرفی هم بسیاری به صورت انفرادی و بدون رزرو هتل به زیارت بروند؛ تا جایی که در روزهای اخیر «بیش از ۸۰ درصد سفرهای زمینی خارج از چارچوب سازمان حج بوده است.»

مدیر کاروان عتبات محمد غلامی می‌گوید که «بسیاری از زائران ایرانی در حسینیه‌ها و حتی در خیابان‌های عراق استراحت می‌کنند که در برخی مواقع در شأن یک زائر ایرانی نیست.» در مقابل مدیر شرکت زیارتی محمدرضا فلاح می‌گوید که «در اعزام‌های رسمی همه زائران در هتل‌ها اسکان دارند و رفاه و عزت ایرانیان را مد نظر قرار می‌دهیم.»

نظام‌دهی به سفرهای زیارتی برای حفظ جایگاه ایرانیان می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی به ویژه در ایام‌مناسبتی بکاهد. علاوه بر این فعالان حوزه زیارتی معتقدند که «باید حسینیه استاندارد و اسکان مناسب حتی برای زائران خارج از کاروان‌های رسمی درنظر گرفت تا زائران پس از رسیدن به شهرهای زیارتی سرگردان نشوند.»

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا