فرهنگ

انسان‌شناسی برای جوانانمان تبیین نشده‌ است

نقره‌کار با مهر مطرح کرد؛

یک‌پژوهشگر فرهنگ می‌گوید مباحث انسان‌شناسی برای جوانان‌مان کمتر تبیین شده و در دانشگاه‌ها چنین مباحثی را تدریس نمی‌کنند. بسیاری اساتید دانشگاه‌ها هم غرب زده هستند.

عبدالحمید نقره کار پژوهشگر حوزه فرهنگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی و راضی‌کننده‌ای برای ترویج حجاب انجام نشده و نکته اصلی این است که در بحث انسان‌شناسی برای نسل جوان کم کاری شده است. امروز در حالی‌که انسان‌شناسی تحت تأثیر اومانیسم (انسان مداری) و لیبرالیسم (آزادی بی قید و بند انسان با کمترین محدودیت) تعریف شده، در شناخت این‌حوزه عقب افتاده‌ایم.

وی افزود: اگر امروز جوانان ما با رسانه‌های مجازی اشباع شده‌ و ارتباط گرفته‌اند، انسان را صرفاً در بُعد حیوانی شهوت می‌شناسند و آزادی را در این‌حوزه تعریف می‌کنند و نوع شعارشان به جای «انسان، خانواده، تعالی» شده «زن، زندگی، آزادی». انسان دارای آگاهی و اراده است و برای تحقق این‌امر باید مطالعه و تفکر کند. در غیر این‌صورت برحسب طبیعتش پیر می‌شود و از خاک به خاک باز می‌گردد. اما در بعد حقیقی باید آگاهی پیدا کند و عمل صالح انجام دهد تا بعد روحانی و معنوی‌اش تقویت شود.

این‌پژوهشگر در ادامه گفت: مباحث انسان‌شناسی برای جوانان‌مان کمتر تبیین شده و حتی در دانشگاه‌ها چنین مباحثی را تدریس نمی‌کنند. متأسفانه بسیاری اساتیدمان هم در دانشگاه‌ها غرب زده هستند و بسیاری از منابع ترجمه‌ای که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، ترجمه‌های غربی است. باید موضوع انسان‌شناسی را در سطح دانشگاه‌ها از منظر فرهنگ الهی تقویت و تشویق کنیم و به تبیین آن برای جوانان‌مان بپردازیم.

نقره‌کار گفت: یکی از دلایلی که پس از انقلاب اسلامی هنوز هم در بحث حجاب و دیگر موضوعات فرهنگی جوانان مشکلاتی داریم این است که در اوایل انقلاب نیروی متخصص کافی نداشتیم و از مدیرانی استفاده شد که تخصص و تعهد کافی نداشتند. متأسفانه این روند ادامه یافت و تبدیل به عادت شد. باید یک‌حرکت انقلابی جدی و زیربنایی را در انتخاب کارشناسان و مدیران متدین و متعهد داشته باشیم. البته دانشگاه‌های ما در بسیاری از رشته‌ها سرآمد هستند و شاهد حضور جوانانی هستیم که متدین و متخصص‌اند. آنها در رشته‌های خود نابغه و کارگشا هستند. اما مشکلات را نیز نباید ندیده گذاشت و کنارشان عبور کرد.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات‌شان گفتند از حضور جوانان استفاده شود. اما برخی از دولتمردان و نمایندگان، مدیران‌شان را به واسطه روابط فامیلی، قومی، قبیله‌ای و تعصبات و وابستگی‌ها انتخاب می‌کنند. آنها باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری از جوانان متخصص و متعهد بهره‌مند شوند. شرکت‌های دانش بنیان را جدی بگیرند و کارها را به آنها بسپارند. دولت و مجلس انقلابی هم باید بدون تعارف وزیر و مدیر غیرکارآمد را تغییر دهند. برای مثال اگر وزیری تخصص لازم را ندارد، باید عوض شود. شهید چمران در جایی گفته بود: آنکه تعهد دارد، ولی تخصص ندارد و کار را قبول می‌کند یقیناً تعهد هم ندارد. این‌حرف شهید چمران، یک اصل اسلامی است.

این‌پژوهشگر در پایان گفت: کسی که کاری را بپذیرد اما علمش را نداشته باشد، مرتکب حرام شده و متأسفانه بسیاری از مدیران ما اینچنینی هستند. البته چشم‌انداز نسبتاً خوبی به چشم می‌آید و کارهایی شده، اما جدی نیستند. دولت باید به صورت جدی در ارتباط با مدیران خوب و متخصص و متعهد اقدام کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا