فرهنگ

این زائر از تهران با دوچرخه راهی کربلا می‌شود+عکس و فیلم


در اربعین سال قبل حضور یک ایرانی با دوچرخه در مسیر اربعین برای زائران و موکب‌داران جذابیت زیادی داشت. نام او علیرضا لیاقت است که می‌گوید: امسال هم برای دومین بار با دوچرخه راهی این سفر می‌شوم و فردا سفر خود را آغاز می‌کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، هر سال زائران بسیاری در ایام منتهی به اربعین تلاش می‌کنند، هرطور که شده خود را به کربلای معلی برسانند تا در ثواب و پاداش زیارت امام حسین(ع) سهیم باشند. عده‌ای با هواپیما، عده‌ای با وسایل حمل و نقل زمینی و حتی عده‌ای با پای پیاده خود را از شهرهای مختلف به کربلای معلی می‌رسانند. سال گذشته اتفاق جالبی رخ داد و یک ایرانی از شهر تهران خود را با دوچرخه به کربلای معلی رساند. او فاصله ۱۰۳۹ کیلومتری تهران تا کربلا را حدود ۱۰ روز رکاب زد.


علیرضا لیاقت امسال برای دومین‌بار بنا دارد با دوچرخه راهی سفر اربعین شود

روزی ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر رکاب زدم

علیرضا لیاقت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: سال گذشته برای اولین‌بار و بعد از دو سال ترک سیگار تصمیم گرفتم با دوچرخه به زیارت امام حسین(ع) برویم. این سفر را به عنوان یک هدیه و جایزه برای خودم در نظرگرفته بودم تا اگر توانستم سیگار را ترک کنم، به این شیوه به کربلا سفر کنم.

وی با اشاره به اینکه امسال برای دومین بار بنا دارم این سفر را انجام دهم، افزود: سال گذشته روزی ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر رکاب می‌زدم که بالغ بر ۱۲-۱۰ ساعت می‌شد. از نماز صبح شروع به حرکت می‌کردم و تا حوالی نماز مغرب و زمانی که به یک آبادی برسم، رکاب زدن را ادامه می‌دادم.


عکس یادگاری مردم با لیاقت در مسیر رسیدن به مرز

در تمام طول مسیر پرچم ایران لباسم بود

لیاقت افزود: در طول این مسیر شب‌ها در ساوه، همدان، کرمانشاه و ایلام استراحت کردم تا به مرز رسیدم و سپس وارد عراق شدم. در عراق هم با دوچرخه‌سواری راهی نجف شدم. بعد از مدتی حضور در این شهر و زیارت امیرالمومنین(ع) سپس وارد مشایه شدم و بعد به شهر کربلا رسیدم.

 

همراهی و مهمان‌نوازی مردم در داخل کشور از علیرضا لیاقت

وی با بیان اینکه با اتوبوس از عراق به ایران برگشتم، گفت: انگیزه این سفرم، مشاهده سفر یک فرد با دوچرخه در تلویزیون بود که تصمیم گرفتم این سفر زیارتی را با هدف فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی انجام دهم. در طول این مسیر لباسی با پرچم ایران بر تن داشتم و بعد ورود به خاک عراق پرچم حشد‌الشعبی را روی دوچرخه نصب کردم. تصاویر حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هم زینت‌بخش دوچرخه من بود.

تمام این مسیر، روضه است

لیاقت با اشاره به اینکه دوچرخه من معمولی و از لحاظه حرفه‌ای متوسط است، گفت: در هرجای از این مسیر چه در داخل کشور و چه در کشور عراق توقف می‌کردم، مردم به خوبی از من استقبال می‌کردند و همه با من عکس می‌انداختند و این اقدام را حمایت می‌کردند. در عراق هم بسیار از من مهمان‌نوازی کردند.

وی افزود: این مسیر تماماً روضه است و از لحظه‌ای که حرکت می‌کنی و تا لحظه‌ای که گنبد و بارگاه امام حسین(ع) را می‌بینی، حال و هوای خاصی داری. من به شوق رسیدن به این مقصود ساعت‌ها رکاب می‌زدم و گاه با دیدن تصاویری در سفر ناخودآگاه به یاد روضه‌های کربلا می‌افتادم و اشک می‌ریختم. مردم را در مسیر مشایه می‌دیدم یاد کاروان اسرا می‌افتادم و اشک می‌ریختم. در تاریکی شب نخل‌ها را می‌دیدم، یاد امیرالمومنین می‌افتادم و اشک می‌ریختم.

از فردا راهی زیارت اربعین می‌شوم

لیاقت در پایان خاطرنشان کرد: من نماز صبح امروز چهارشنبه اول شهریورماه سفر خود را آغاز می‌کنم و ان‌شاءالله امسال هم بنا دارم تمام این مسیر را با دوچرخه طی کنم و به زیارت امام حسین(ع) بروم.

 

مستند تهیه شده از سفر اربعین سال قبل علیرضا لیاقت

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا