فرهنگ

بازی‌سازان با هموار شدن مسیرشان می‌توانند سفیران فرهنگی باشند

حسنلو با مهر مطرح کرد؛

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: نگاه مان این است که مسیر برای بازیسازان تسهیل شود و مورد حمایت قرار بگیرند تا از این ظرفیت داخلی برای توسعه فرهنگ ایرانی استفاده شود.

مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مهاجرت بازی سازان گفت: دو مسأله باید در این فضا اتفاق بیفتد؛ اول آنکه ما باید در کوتاه مدت حداقل بازار تولید خارجی بازی سازان را رسمیت ببخشیم تا یک سری از موانعی که سر راه شأن است، برداریم. این امر می‌تواند اعم از بحث تعاملات مالی، مبادلات ارزی و… باشد.

وی افزود: این راه کوتاه مدت سبب می‌شود تا بازی سازانی که قصد دارند برای خارج از کشور بازی بسازند و نیازی به حضور فیزیکی شأن نیست، همین جا مستقر باشند و برای خارج از کشور بازی بسازند. در کوتاه مدت دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم ارتباط کاری دوستان از داخل کشور با فضای بین المللی را تسهیل کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در ادامه گفت: مرحله دوم این است که خود بازار داخلی را قوی و غنی کنیم. یکی از بحث‌های جدی در این زمینه بحث زیرساخت مالی است. ما ظرفیت‌های فوق العاده ای داریم تا بازی ساز در کشور رشد یابد و مسیر برایش تسهیل شود. بسیاری از بازی سازان کشوری که به لحاظ فنی رو به رشد هستند می‌توانند در همین بستر فرهنگی ایرانی و اسلامی عملاً برای خارج از کشور بازی بسازند. اگر بتوانیم این جریان را هدایت و حمایت کنیم، بنظرم یک سکوی انتشار فرهنگی خواهیم داشت.

حسنلو گفت: مشکل اصلی این موضوع مبنی بر اینکه بازی وارد چرخه اقتصادی نمی‌شود این است که زیرساخت کامل قانونی نداریم و موضوع عدم رعایت قانون کپی رایت یکی از این مشکلات است. ما پلتفرم‌هایی در حوزه بازی‌های موبایلی داشتیم و این نوع بازی‌ها رشد بیشتری داشتند. در حالی که بازی‌های کامپیوتری که وارد بازار می‌شوند باید با بازی‌های خارجی رقابت کنند که به صورت رایگان عرضه می‌شود. یعنی مخاطب انتخابش همین بازی خارجی رایگان می‌شود و در نهایت بازی ساز داخلی در این رقابت کنار می‌رود. درحالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست و بازی‌های داخلی برای کشور مورد نظر اهمیت دوچندانی دارد.

وی گفت: در تصمیم کوتاه مدت نگاه مان این است که مسیر برای بازیسازان تسهیل شود و مورد حمایت قرار بگیرند تا از این ظرفیت داخلی برای توسعه فرهنگ ایرانی استفاده شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا