فرهنگ

بررسی کارنامه نشر در فروردین‌ 1402/ میانگین صفحات کتاب منتشرشده رو به کاهش است


حوزه نشر در اولین ماه سال جاری کاهش قابل توجهی را در تعداد عناوین و شمارگان ثبت کرده است و از سوی دیگر نیز در مقایسه با بازه زمانی مشابه افزایش قیمت 18 هزار تومانی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، شمارگان کل کتاب در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ عددی بیش از ۲  میلیون نسخه کتاب را نشان می‌دهد، اما میزان شمارگان کل کتاب در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ عددی بیش‌ از پنج میلیون جلد است. کاهش ۳ میلیون جلدی کتاب در ۱۲ حوزه‌ای که بخش آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد عددی قابل توجه است، چرا که در اردیبهشت‌ماه نیز نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در پیش داریم.

کاهش تیراژ و صفحات کتاب قابل تأمل است!

میانگین تیراژ نیز در حال کاهش است طوری که در بررسی میانگین شمارگان در فروردین‌ماه امسال و سال گذشته با کاهش ۱۰۰ نسخه‌ای مواجه هستیم. نکته دیگری هم که وجود دارد، کاهش محسوس تعداد صفحات کتاب است. چرا که تولید کتاب با حجم صفحات کم در تعداد تیراژ، عنوان تولید شده و فروش، صرفه اقتصادی بیش‌تر برای ناشر دارد. این امر نیز می‌تواند ما را در سیاستگذاری‌های رمان و آثار بلند به گمراهی ببرد و ذائقه بازار را به سمت داستان‌های کوتاه تغییر دهد. طوری که میانگین صفحه آثار منتشر شده نیز با کاهش ۱۰ صحفه‌ایی مواجه شده است.

کتاب ارزان می‌شود؟

ارزش کل کتاب‌های چاپ شده در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ بیش‌ از یک هزار میلیارد ریال است که همین مقدار در سال گذشته برابر با سه هزار میلیارد ریال بوده است. این کاهش حجم اقتصادی در بازار نشر در ماه ابتدایی سال به دلیل کاهش شمارگان است که در ابتدای گزارش گفته شد. اما افزایش حدود ۱۸ هزار تومانی در میانگین قیمت نیز قابل توجه است و در ماه‌های آتی نیز با توجه به افزایش کاغذ، زینک، حقوق، تعرفه‌های چاپ و … قیمت کتب  نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تعداد عناوین منتشر شده هم کاهش داشته است

تعداد عناوین منتشر شده در ۱۲ گروه تقسیم شده در سامانه خانه کتاب و ادبیات در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ برابر با ۲ هزار و ۷۳۹ هزار عنوان بود، اما همین عدد در سال قبل، پنج هزار و ۶۳۸ هزار عنوان بوده است.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا