فرهنگ

برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایام پیاده‌روی اربعین اعلام شد


محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برنامه‌های فرهنگی این نهاد همزمان با ایام پیاده‌روی عظیم اربعین خبر داد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با ایام پیاده‌روی عظیم اربعین، برنامه‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه این ایام اعلام شد. محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این باره گفت: برای دومین سال پیاپی به یاری خدا و عنایت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوعی در ایام اربعین حسینی کرده است.

هراتی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در راستای عمل به رسالت فرهنگی، اجتماعی و کتاب‌محور خود، تلاش کرده تا با شعار «سر فصل کتاب عشق ما، حسین علیه­السلام است»، ضمن استفاده از ظرفیت این ایام، خدمات خود را در بین اقشار مختلف مردم و به ویژه زائران اباعبدالله علیه‌السلام توسعه دهد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، اصلی‌ترین محورهای این برنامه را تولید محتوا، پویش و مسابقه، برگزاری محافل ادبی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های سراسر کشور و برپایی موکب در استان‌های مرزی به منظور ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به زوار امام حسین علیه‌السلام برشمرد.

مسؤول ستاد فعالیت‌­های اربعین نهاد کتابخانه‌­های عمومی کشور خاطرنشان کرد: همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها، بسته‌­های فرهنگی، صوتی و تصویری به عنوان «توشه راه زائر» را تدارک دیده‌اند تا زوار سیدالشهداء علیه السلام در طول مسیر پیاده‌روی اربعین بتوانند بهره‌ا­ی بیشتری از این امر معنوی ببرند. در این بسته، پادکست‌های منتخب شعرخوانی، خوانش کتاب‌­های «دو امام مجاهد»، «همرزمان حسین علیه‌السلام»، «در مسلخ عشق»، «ماه به روایت آه» و … موجود است.

هراتی همچنین از برپایی موکب‌­های نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور از پنجم تا پانزدهم شهریورماه در ۵ استان ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: ان‌شاءالله هفت موکب توسط نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور در پنج استان مرزی برپا خواهد شد. همکاران ما در این موکب­‌ها در مرزهای چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین به ارائه­‌ خدمت به زائران گرانقدر خواهند پرداخت.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌های فرهنگی در این موکب‌ها افزود: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی در موکب‌­ها، کودکان و نوجوانان خواهد بود. نقاشی، رنگ‌آمیزی، پرده‌خوانی، قصه‌گویی، کاردستی و اوریگامی و … بخشی از این برنامه‌ها است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: طرح زیارت به نیابت از شهداء، طرح بیعت با شهداء و تدارک فضای عکاسی با دکور حجمی «فرزندان آینده‌ساز» که با همکاری کنگره بزرگداشت شهدای مدافع حرم صورت می‌گیرد، از دیگر برنامه‌­هاست. تصاویر برخی از شهداء به زوار هدیه می‌شود تا زائران اباعبدالله علیه‌السلام در مسیر پیاده‌روی اربعین، با شهداء همراه باشند و حس و حال و هوای خود را از این همراهی به اشتراک بگذارند.

هراتی با اشاره به نقش کتابداران در طراحی و اجرای این برنامه‌های فرهنگی تصریح کرد: اصلی‌ترین گروه در طراحی و اجرای برنامه­‌های فرهنگی در موکب­‌ها، کتابداران عزیز هستند. کتابداران فرهیخته که حلقه اصلی و رابط بی­‌واسطه نهاد کتابخانه­‌ها با مردم هستند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا