فرهنگ

برگزاری مراسم شام غریبان در حرم حضرت رقیه(س)+فیلم


مراسم شام غریبان که عرب‌ها آن را شب وحشت می‌نامند، شب گذشته در سوریه برگزار شد. زائران در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها در حالی که شمع روشن کرده بودند، بر مصیبت و آوارگی خاندان اهل بیت علیهم‌السلام پس از عاشورا اشک ریختند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مراسم شب وحشت یا همان شام غریبان در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها شب گذشته برگزار شد و جمعی از زائران در حرم دردانه ارباب عزاداری کردند. بر اساس تقویم سوریه، روز گذشته عاشورای حسینی بود.

عمه سادات پس از واقعه عاشورا در حالی که هوا تاریک شده بود، راه افتادند تا خانواده امام حسین علیه‌السلام را پیدا کنند. شیعیان در شب یازدهم محرم که پس از واقعه عاشوراست، به صورت نمادین شمع روشن می‌کنند تا با حضرت زینب سلام‌الله علیها همدردی کنند.

حرم حضرت رقیه (س)

در سوریه حال و هوای شب وحشت متفاوت بود. زائران در حالی که برای غربت خاندان اهل بیت اشک می‌ریختند، به یاد مصیبت‌های اسرای دشت کربلا به ویژه حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما روضه‌ می‌خواندند.

شام غریبان در سوریه

در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها جمعی از ایرانیان نیز حضور داشته با شمع‌های روشن برای آوارگی خاندان اهل بیت علیهم السلام پس از عاشورا عزاداری کرده و «امشب به صحرا بی‌کفن جسم شهیدان است، شام غریبان است» را خواندند.

به گزارش فارس، با وجود شلوغی شب‌های گذشته در حرم‌های سوریه، شام غریبان که عرب‌ها آن را شب وحشت می‌نامند، خلوت‌تر و فضای امنیتی در حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها حاکم بود. البته در خیابان‌های منتهی به حرم جمعی از زائران و گروه‌های عزاداری شمع روشن کرده و برای مدتی کوتاه در حرم عمه سادات حضور یافتند و روضه‌خوانی کردند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا