فرهنگ

تولید کاغذ تا آخر سال به ۱۰۰هزار تن می‌رسد

نیلی مطرح کرد؛

مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: به دولتمردان در بحث کاغذ، مشورت‌های عملیاتی داده‌ایم و حالا تولید کاغذ از ۱۰ هزار تن به ۴۵ هزار تن رسیده و امیدواریم تا آخر سال به ۱۰۰هزار تن برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مجمع ناشران انقلاب اسلامی امروز سه شنبه سوم آبان در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

در ابتدای نشست، میثم نیلی مدیر مجمع ناشران ا نقلاب ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجمع در طول سال‌های گذشته گفت: مجمع در طول بیش از ۱۲ سال توانسته است قدرت عملیات و منطق‌سازی خود را اثبات و تقویت کند و موفق شده منطق خود را به صورت سیستم عامل در حوزه نشر جا بیندازد چرا که حرف عالمانه وقتی در میان اهالی نشر تبادل شود خود به خود مردم آن را می‌پذیرند.

او در توضیح ساختار مجمع ناشران ادامه داد: در سال‌های گذشته ۴ نفر از اعضای هیئت مدیره مجمع تغییر کرده‌اند و هم‌اکنون مدیران انتشارات‌های شهید کاظمی، جمکران، مهرستان و برخی دیگر از جمله اعضای آن هستند. بخش رسانه‌ای مجمع را با دفتر تشکل‌های آن ادغام کردیم. شیرازه، امسال به صورت یک مؤسسه مستقل درآمد. امسال در سامانه کارشناسی مجمع، نوآوری مهمی اتفاق افتاد و یک هیئت علمی برای آن در نظر گرفته شد. این سامانه تاکنون ۴۰ هزار عنوان کتاب را بررسی و نقد کرده و بسته‌های پیشنهادی و سیرهای مطالعاتی را ارائه داده است. دفتر امور بین‌الملل هم که قبلاً دو بار تشکیل آن با شکست مواجه شده بود، امسال آغاز به کار کرد و ارتباطات ما را تاکنون با چند کشور سامان داده است. به علاوه در مجمع دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی داشتیم که از سال ۹۶ رها شده بود و حالا با تاکید هیئت مدیره، بازاحیا شده است.

* ۴۰ پویش بزرگ سراسری با یک میلیون و ۵۷۰ هزار کتاب و ۲۴ ناشر

نیلی با اشاره به فعالیت‌های این مجمع افزود: فعالیت‌های مجمع در دو بخش تعریف می‌شود. بخش شرکتی متصل به ساختار مجمع که شیرازه آن‌ها را هدایت و مجموعه ترنج در فروشگاه‌های ترنجستان، توزیع و عرضه را مدیریت می‌کند. بخش دوم، شرکت نرم‌افزاری با نام «خاک» است که هر کدام در راستای اهداف خود تلاش می‌کنند. ترنج در سال‌های گذشته تلاش کرده تحولاتی را در جهت رفع مشکل ویترین‌سازی برای آثار رخ دهد.

او ادامه داد: مؤسسه شیرازه، در بستر فعالیت‌های ترویجی، تاکنون ۴۰ پویش بزرگ سراسری را در قالب‌های مختلف برای مخاطبان متنوع با یک میلیون و ۵۷۰ هزار کتاب از سوی ۲۴ ناشر برگزار کرده است. اولین پویش با کتاب خانم معصومه آباد در مهرماه ۹۳ با هدف کمک به بازیابی هویت دختران مؤمن راه‌اندازی شد و هنوز هم این کتاب از این جهت بسیار خواندنی است. پویش «خداحافظ سالار» در ماه‌های اخیر برای بار دوم به جریان افتاد و به ۳۲۰ هزار شرکت‌کننده رسید. پویش «کتاب و زندگی» با تمرکز بر کتاب و سبک زندگی، پویش «کتاب پویا» با هدف تقویت فکری و فرهنگی نوباوگان برای اثرگذاری بر آینده کشور، پویش «کتاب قهرمان» برای شناساندن قهرمانان ملی و پویش «کتاب شارژ» با توجه به نیازهای مخاطب نوجوان فعالیت خود را سامان داده‌اند.

* تلاش مجمع ناشران برای تشکیل شورای کتاب در صداوسیما

برند «کتاب‌باز» از اولین کارهای مجمع ناشران در تلویزیون بود که از ایده تا اجرای آن به مجمع تعلق داشت اما متأسفانه بعدها مورد بی‌مهری مدیران قرار گرفت و روند آن تغییر پیدا کرد

نیلی گفت: تشکیل شورای کتاب در صداوسیما محصول پیگیری‌های مجمع ناشران است که در یک سال اخیر متوقف شده و امیدواریم مجدداً کار خود را آغاز کند. به علاوه در صداوسیما توسط مجمع ناشران، بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب به صورت مؤثر، معرفی شده‌اند و کتاب وارد بخش بازرگانی و تبلیغات تلویزیونی هم شده است. برند «کتاب‌باز» از اولین کارهای مجمع ناشران در تلویزیون بود که از ایده تا اجرای آن به مجمع تعلق داشت اما متأسفانه بعدها مورد بی‌مهری مدیران قرار گرفت و روند آن تغییر پیدا کرد.

او افزود: برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های فکری، صنفی، فرهنگی و ادبی در موضوعات متنوع از فعالیت‌های مستمر مجمع بوده که از آن جمله می‌توان به برگزاری سلسله‌نشست در حوزه‌های صنفی مثل مسئله کاغذ اشاره کرد. به علاوه در سال‌های اخیر برخی همکاران ارزشمند خود را از دست دادیم و برگزاری مراسم تکریم و تقدیر از آن‌ها از برنامه‌های دیگر مجمع بوده است.

* ساماندهی ارتباطات بین‌المللی و راه‌اندازی جایزه ادبی فلسطین

او گفت: ارتباط با اتحادیه کتاب عرب و ناشران سوریه از تعاملات برون‌مرزی مجمع است و ما جایزه جهانی فلسطین را هم در کنار سایر نهادها دنبال می‌کنیم و در کنار انجمن قلم، خانه کتاب و شهرستان ادب، یکی از ارکان آن هستیم. با کشورهای مختلفی چون اندونزی، لبنان، سوریه، عراق، یمن، تونس، پاکستان و ترکیه در این زمینه تعامل داریم و اولین جایزه جهانی ادبی فلسطین در لبنان به زودی برگزار خواهد شد.

نیلی ادامه داد: فعالیت دیگر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بزک‌زدایی از رژیم پهلوی و مبارزه با تحریف تاریخ معاصر است که در این مسیر به روح بلند شهید اندرزگو اقتدا کرده‌ایم. دو دوره از جایزه شهید اندرزگو برگزار شده و مفتخریم که دوره دوم آن با استقبالی بزرگ‌تر از دوره اول روبه‌رو و آثاری به مراتب قوی‌تر و مؤثرتر از سوی نویسندگان و ناشران به جشنواره ارائه شد. حمایت از نویسندگان این حوزه را وظیفه خود می‌دانیم و در این راستا وزیر محترم ارشاد هم لطف و عنایت ویژه‌ای به این جشنواره داشته‌اند. ما تلاش کردیم اتصال میان ناشران و نویسندگان با مراکز اسنادی در این حوزه برقرار شود تا آثار از حیث سوژه و استناد تاریخی تقویت شوند.

او افزود: سامانه کارشناسی «گاه نقد» یکی از دستاوردهای خوب مجمع است. ما در این سالانه تلاش می‌کنیم رویکرد آثار را با توجه به موضوعات به نقد و بحث بگذاریم و از ناشران هم دعوت می‌کنیم که در این رویکرد انتقادی با ما همراه شوند.

* به دولت مشاوره دادیم، تولید کاغذ از ۱۰ هزار تن به ۴۵ هزار تن رسید

سودجویی دلالان کاغذ و سازوکاری که می‌ارزید این دلالان از ورود به بازار کاغذ سود ببرند، بی‌توجهی به جریان تولید کاغذ و مانع‌تراشی برای عرصه تولید و نفهمیدن استراتژیک بودن این کالا توسط مدیران وقت دولت، سه گره اولویت‌دار در مشکلات کاغذ بوده است

تولید کاغذ به کمتر از ۱۰ هزار تن رسیده بود در کمتر از یک سال توانستیم آن را به حدود ۴۵ هزار تن افزایش دهیم و امیدواریم بعد از این افزایش ۴و نیم برابری تولید، با اضافه شدن کارخانه‌ها و ظرفیت تولید بیشتر، این رقم در نیم سال آینده به ۱۰۰ هزار تن برسد. در بخش دوم نشست، میثم نیلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نحوه و کم‌وکیف یاری‌رسانی مجمع ناشران به دولت در مسئله کاغذ گفت: کمک مجمع به دولت در بحث کاغذ، بیشتر کمک مشاوره‌ای است و از سوی دیگر هم تلاش می‌کند قدرت مطالبه‌گری را در میان ناشران تقویت کند. ما به دولتمردان در بحث کاغذ، مشورت‌های عملیاتی داده‌ایم و البته انگیزه‌های مسئولین و خصوصاً وزیر محترم فرهنگ و معاونت فرهنگی ارشاد در مسئله تولید کاغذ بالاست.

او افزود: خوشحالم که امروز می‌توانم بگویم در حالی که تولید کاغذ به کمتر از ۱۰ هزار تن رسیده بود در کمتر از یک سال توانستیم آن را به حدود ۴۵ هزار تن افزایش دهیم و امیدواریم بعد از این افزایش ۴و نیم برابری تولید، با اضافه شدن کارخانه‌ها و ظرفیت تولید بیشتر، این رقم در نیم سال آینده به ۱۰۰ هزار تن برسد.

او در پاسخ به این سوال که از نظر مجمع سه گره اصلی در مسئله کاغذ چه بوده‌اند، اضافه کرد: سودجویی دلالان کاغذ و سازوکاری که می‌ارزید این دلالان از ورود به بازار کاغذ سود ببرند، اولین گره این ماجرا بود. بی‌توجهی به جریان تولید کاغذ و مانع‌تراشی برای عرصه تولید مسئله دوم کاغذ بود که در دولت سیزدهم با تغییر رویکرد، در مسیر حل مشکل قرار دارد. اولویت سوم این حوزه هم نفهمیدن استراتژیک بودن این کالا توسط مدیران وقت دولت بود که این دیدگاه هم در دولت جدید اصلاح شده است.

* رویه «کتاب‌باز» به نام کتاب و به کام سلبریتی‌ها شد

او همچنین درباره برنامه «کتاب‌باز» و امکان بازگشت آن به مجمع ناشران در پاسخ به مهر توضیح داد: ایده، طرح، تأسیس و اجرای این برنامه با مجمع ناشران بود که با بی‌انصافی برخی به جهت دیگری رفت. البته همه برنامه‌های کتابی مجمع منحصر در «کتاب‌باز» نبودند و برنامه‌های دیگری هم داریم و بعد از آن بی‌مهری این برند را کلاً کنار گذاشتیم و تأسیس برنامه‌های دیگری را مد نظر داریم. برخی از این برنامه‌های تلویزیون درواقع به نام کتاب و به کام سلبریتی‌ها هستند در حالی که ما همواره به این رویکرد نقد داشته‌ایم.

* مجمع ناشران با پیوستن ایران به کنوانسیون برن مخالف است

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره حل شکل کپی‌رایت در کشور برای هموار کردن تعامل‌های بین‌المللی هم گفت: برای رفع مشکل قانون کپی‌رایت داخلی راهکارهایی داریم که ارائه داده‌ایم. سازوکار قراردادهای دوجانبه و چندجانبه میان کشورهای غیرسلطه‌گر نیز برای ما مطلوب است. در وزارت فرهنگ هم کارگروه‌هایی تشکل شده و با کارشناسان نخبه، جلساتی در این موضوع برگزار می‌شود. در این راستا لایحه‌ای که دولت قبل به صورت ناقص و به نفع نظام سلطه ارائه داده بود در حال اصلاح است. مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مخالف پیوستن ایران به کنوانسیون برن است اما در محدوده خودش تعامل با کشورهای غیرسلطه‌گر را مدنظر دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا