فرهنگ

جزئیات مواکب فرهنگسرای خانواده در مراسم جاماندگان اعلام شد

شیوا مقدم خبر داد؛

فرهنگسرای خانواده در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی(لشکر حسین) در شهر تهران با برپایی موکب فرهنگی، میزبان دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده ضمن تشریح فعالیت‌های مواکب حاضر در آئین جاماندگان اربعین حسینی گفت: هیئات، گروه‌ها و نهادهای مردمی برای ارائه خدمات به جاماندگان و عزاداران مراسم اربعین حسینی در سامانه موکب ثبت‌نام کردند که تعداد ۱۲ موکب از سوی فرهنگسرای خانواده با ارائه برنامه‌های فرهنگی و پذیرایی از زائران سازمان‌دهی شده است.

وی به برنامه‌های فرهنگی فرهنگسرای خانواده در آئین جاماندگان اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در راستای اوامر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) موکب جان نثاران حسین (ع) با ارائه خدمات متنوع فرهنگی نسبت به پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران به ویژه کودکان و نوجوانان اقدام می‌کنند.

رئیس فرهنگسرای خانواده ادامه داد: گروه‌های مردمی بانوان با عنوان «بانوان قرآن پژوه» و «بینات» با هدف ارائه خدمات به بانوان و کودکان با برپایی میز کودک، مشاوره، جهاد تبیین، عفاف و حجاب، طب سنتی، اهدا کتاب با رویکرد محتوایی تعظیم و ترویج آئین پیاده روی اربعین حسینی میزبان عزاداران امام حسین (ع) در مراسم جاماندگان اربعین هستند.

مقدم گفت: معرفی شهدا، زندگینامه و وصیت نامه آنان به نسل جوان و نوجوان یکی از وظایفی است که بر عهده همگان است بر این اساس با توجه به درخواست خانواده معزز شهدا برای حضور در این مراسم باشکوه به نام و یاد شهیدان پذیرایی از زائرین در موکب انجام می‌شود.

رئیس فرهنگسرای خانواده با اشاره به حضور خانوادگی در برپایی موکب‌ها گفت: موکب‌داری از آئین‌های اسلامی است و بایستی به نسل آینده انتقال داده شود به همین منظور موکب‌های خانوادگی با حضور نوجوانان، جوانان دهه هشتادی برپا می‌شود و شاهد هستیم خانواده‌ها با فرزندانشان موکب‌داری می‌کنند چراکه حضور خانوادگی در پیاده‌روی اربعین باعث ارتقای بُعد معنوی خانواده، عمق‌بخشی به جایگاه پدر و مادر، افزایش محبت میان اعضای خانواده، ایجاد حافظه فرهنگی خانوادگی ماندگار، افزایش روحیه ایثار و از خودگذشتگی می‌شود.

مقدم گفت: همچنین با توجه به پویش نذر اربعین از مردم و خانواده‌ها خواسته شد بتوانند برای ارائه نذورات یا حضور در موکب‌ها برای خدمت‌رسانی در این پویش شرکت کنند که در این زمینه موکب‌های خانوادگی در این امر خداپسندانه حضور دارند.

وی افزود: کانون «دایا» با اجرای قصه گویی روایت عاشورا، گریم کودک، چاپ دستی روی پارچه و کاردستی ساخت عروسک و توزیع عروسک بین کودکان به منظور پاسداشت و زنده نگاه داشتن آئین مذهبی پیاده روی اربعین حسینی به ارائه خدمات می‌پردازند.

رئیس فرهنگسرای خانواده گفت: عکاسی سیار خانوادگی، پویش صد قدم صد صلوات، اقامه نماز جماعت، اجرای مسابقه قصه خانواده من و قرآن بخوانید و جایزه بگیرید از دیگر برنامه در نظر گرفته شده در این مراسم است.

بانوان قرآن پژوه، صاحب الزمان، بینات، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، کانون خیرین شفق، کانون دایا (عروسک سازی)، موکب خانوادگی شهید موسوی و شهید خدایی، خادم الزهرا (س)، موکب خانوادگی خدمت رسانی و جان نثاران حسین (ع) از جمله مواکب حاضر در این مراسم هستند.

آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی تاکنون ۱۱ سال برگزار شد و امسال نیز جاماندگان اربعین چهارشنبه ۱۵ شهریور برای اقامه عزا مسیر میدان آئینی امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی را طی می‌کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا