فرهنگ

جوابیه وزارت بهداشت به گزارش فارس/ مسافران و زائران مرزی مورد مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر قرار می‌گیرند


وزارت بهداشت به گزارش فارس درباره حذف نابجای آزمایش کرونا برای زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور واکنش نشان داد و در جوابیه‌ای از مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیردار همه مسافران و زائران مرزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با تصمیم دولت عراق همه زائران و مسافرانی که به این کشور وارد می‌شوند، باید حداقل ۲ دُز واکسن کرونا تزریق کرده باشند. بر همین اساس، با مذاکراتی که مسؤولان کشورمان با طرف عراقی داشتند، مقرر شد تا آزمایش PCR زائران کشورمان هنگام بازگشت حذف شود.

این تصمیم پس از افزایش گواهی جعلی آزمایش کرونا در عراق گرفته شده که البته قرار است در ستاد کرونا علمی بودن حذف آزمایش PCR برای زائران عتبات و کافی بودن ۲ دُز واکسن کرونا بررسی شود. بر همین اساس، خبرگزاری فارس، در گزارشی با عنوان «تصمیم نابجا برای حذف تست PCR زائران عتبات/ ستاد کرونا دوباره موضوع را بررسی می‌کند» به این موضوع پرداخت.

در این گزارش معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز به اهمیت بررسی مجدد این تصمیم اشاره کرد و از قطعی نبودن ادامه روند حذف تست کرونا برای زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور خبر داد. همچنین بر اساس برخی از گزارش‌های ارسالی به خبرنگار فارس، بعضی از اتباع عراقی بدون تست کرونا وارد کشور شدند و کسی هم از آنها آزمایش PCR یا حتی رپید هم اخذ نمی‌کرد.

این امر در حالی است که وزارت بهداشت معتقد است که اتباع خارجی بدون تست کرونا امکان ورود به کشور را ندارند و اگر هم به هر دلیلی فردی جوابیه منفی آزمایش کرونا نداشته باشند، از او تست pcr گرفته می‌شود و فرد تا زمان جواب آزمایش در قرنطینه است.

پس از انتشار گزارش فارس، وزارت بهداشت در جوابیه‌ای (

 بخوانید) به توضیح این موضوع پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:

پیرو خبر منتشره در خبرگزاری فارس مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ با عنوان «تصمیم نابجا برای حذف تست PCR زائران عتبات» به استحضار می‌رساند:

۱- در فهرست کشورها از نظر سویه‌های جهش‌یافته کرونا که حداقل ماهیانه ۲ بار مورد به روزرسانی قرار می‌گیرد، نسبت به طبقه‌بندی کشورها از نظر مقررات ورودی به کشور اقدام می‌گردد.در این فهرست کشورها به سه گروه عمده شامل کشورهای ویژه، کشورهای پرخطر، سایر کشورها تقسیم‌بندی می‌گردند و نوع اقدامات و الزامات ورودی مسافران و مترددین در هر گروه متفاوت می‌باشد.

۲- جوابیه و نظر معاونت بهداشت وزارت بهداشت متبوع طی نامه شماره ۳۰۰/۲۲۰۷۸ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ در خصوص نحوه ارائه گواهی تست PCR در هنگام ورود و خروج به کشور از کشور عراق به مدیرکل محترم کنسولی وزارت امور خارجه اعلام گردیده است.

۳- در صورت نداشتن جواب تست منفی PCR از نظر کرونا:

a. اتباع خارجی به طور کلی اجازه ورود به کشور را ندارند. اما در صورتی که به هردلیلی وارد کشور گردیدند:

i:  با دریافت هزینه از آنان تست PCR به عمل خواهد آمد.

ii:  در طی مدت حاضر شدن جواب تست الزاما باید در محل قرنطینه تعیین شده، جداسازی گردیده تا جواب تست مشخص گردد.

iii.اگر جواب آزمایش PCR مثبت اعلام گردید در اولین زمان ممکن به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

iv. اگر جواب آزمایش PCR منفی بود، این افراد اجازه تردد در کشور خواهند داشت.

b. اتباع داخلی نیز بطور کلی نیازمند ارائه جواتب تست منفی PCR از نظر کرونا می‌باشند. در صورتی که تست منفی نداشته باشند و یا در حین بررسی و مراقبت سندرمیک دارای علائم مشکوک به بیماری باشند از آنها تست PCR به عمل خواهد آمد.

c. در ارتباط با زائرین عتبات با توجه به اینکه در هنگام خروج از کشور جهت زیارت موظف به انجام واکسیناسیون و داشتن تست منفی هستند و در نظرگرفتن کیفیت تست‌های انجام شده در عراق زائرین ایرانی در حین ورود به کشور مراقبت سندرمیک شده و در صورت نیاز از آنان تست به عمل می‌آید.

۴- در هر صورت کلیه مسافرین و زائرین مرزی مورد مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر قرار می‌گیرند و حسب لزوم و نیاز نمونه‌گیری و آزمایشات مورد نظر از آنها به عمل خواهد آمد و افراد مشکوک به بیماری واگیر تحت ایزولاسیون و قرنطینه قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس، هم‌اکنون بسیاری از شهرهای کشورمان در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و حتی پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش تصاعدی ابتلا به اُمیکرون و بیماران بستری‌ از ابتدای بهمن‌ماه گفته است که وضعیت مناسب نیست و در یک ماه یا یک ماه و نیم آینده شرایط سخت خواهد گذشت.

بر همین اساس، بهتر بود مسؤولان کشورمان به جای حذف آزمایش کرونا برای زائران عتبات هنگام بازگشت به کشور، راهکاری برای جلوگیری از گواهی جعلی آزمایش کرونا در عراق می‌اندیشند یا حتی همه زائران را ملزم به انجام تست کرونا در مراکز خاص می‌کردند تا زائران پس از بازگشت به کشور نگران سلامت خود و اطرافیان‌شان نباشد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا