فرهنگ

حجت‌الاسلام شیرازی: اسم تو مصطفاست یا سرباز روز نهم؟!


حجت‌الاسلام علی شیرازی در یادداشتی به بهانه تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» نوشت: این کتاب‌ها الگویی بزرگ به نام «مصطفی صدرزاده» را به ما معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست» امروز رونمایی شد. به همین مناسبت حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه که سال‌ها با حضور در سوریه با مدافعان حرم در ارتباط بود، یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد. متن آن به شرح ذیل است:

کتاب «سرباز روز نهم» روایتی از زندگی و زمانه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، و در ۶۳۲ صفحه است. پژوهش و مصاحبه این کتاب را محمد مهدی رحیمی، پریسا وزیرلو و فرزانه مردی به سرانجام رسانده‌اند. تدوین آن را هم نوید نوروزی و پریسا وزیرلو انجام داده اند. بازنویسی کتاب نیز بر دوش نعیمه منتظری گذاشته شد که با قلم زیبایش آن را به پایان رساند و انتشارات راه‌یار با چاپی دلنشین، کتاب را وارد بازار نشر کرد.

در کتاب سرباز روز نهم علاوه بر پدر و مادر شهید مصطفی صدرزاده که دوران کودکی تا بزرگسالی او را روایت می‌کنند، همسر ایشان و همرزمان و دوستانش هم به عنوان راوی بخش‌های مختلف کتاب حضور دارند.  بخش قابل توجه کتاب مربوط به خاطرات روزهایی است که شهید صدرزاده در سوریه است. در همین کتاب، برخی از عملیات‌هایی را که مصطفی در آن حضور داشته، با جزئیاتش روایت می‌کند.


حجت الاسلام علی شیرازی

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: کتاب پیش‌رو حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی‌شک الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود تا جایی که سردار شهید سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد.

در صفحه ۲۲۹ کتاب «سرباز روز نهم» می خوانیم: نوجوان هایی که با مصطفی بودند، تفاوت سنی زیادی با او نداشتند و حدود شش هفت سال ازش کوچکتر بودند. اما مصطفی در قبال نوجوان ها احساس پدری داشت. مثل وقتی که فرزندی بزرگ می شود و پدرش لذت می برد، او هم همین حس را داشت.

خواننده این کتاب با مصطفی صدرزاده‌ای آشنا می‌شود که در روزگار معاصر ما مثل شهید ابراهیم هادی، منش پهلوانی دارد. این شهید مثل خیلی از جوانان کشور، چند بار شغل عوض می‌کند و گاهی در برخی از آن‌ها با شکست روبه‌رو می‌شود، اما دوباره با شور و شوق و امید، کار دیگری را شروع می‌کند.

خواننده با مطالعه این کتاب، با زندگی شهید مصطفی صدرزاده آشنا می‌شود. به محله‌اش نزدیک می‌شود. به ریشه‌ها و به زمانه‌اش نظر می اندازد و با مصطفایی انس می‌گیرد که در همین جامعه زیسته، و با صبر و مقاومت بر بن‌بست‌های زندگی دنیا فائق آمده است.

و «اسم تو مصطفاست» روایتی داستانی و کتابی دیکر از زندگی پهلوان شهید مصطفی صدرزاده، به روایت همسر ایشان، سمیه ابراهیم پور است که به قلم راضیه تجار به رشته تحریر در آمده و با همت انتشارات روایت فتح در ۲۰۸ صفحه منتشر شده است. خواننده با مطالعه کتاب «اسم تو مصطفاست» با زندگی‌نامه داستانی شهید آشنا می‌شود و ویژگی‌های فکری و اخلاقی شهید را می‌شناسد و جهت زندگی درست را پیدا می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: اینجا بر لبهٔ سنگ سرد نشسته‌ام و زیر چادر، تیک‌تیک می‌لرزم. آن گل آفتابی که در چشمان تو افتاده، یک ذره هم گرما به تن من نمی‌بخشد. انگار با موذی‌گری می‌خواهد دو خط ابروی تو را به هم نزدیک‌تر کند و دل مرا بیشتر بلرزاند. می‌دانی که همیشه در برابر اخمت پای دلم لرزیده. تا اینجا پای پیاده آمدم. از خانه‌مان تا بهشت رضوان شهریار ده دقیقه راه است، اما برای همین مسافت کوتاه هم رو به باد ایستادم و داد زدم: «آقامصطفی!»، نه یک بار که سه بار. دیدم که از میان باد آمدی، با چشم‌هایی سرخ و موهایی آشفته. با همان پیراهنی که جای‌جایش لکه‌های خون بود و شلوار سبز لجنی شش‌جیبه. آمدی و گفتی: «جانم سمیه!»

گفتم: «مگه نه اینکه هروقت می‌خواستم جایی برم، همراهیم می‌کردی؟ حالا می‌خوام بیام سر مزارت، با من بیا!» شانه‌به‌شانه‌ام آمدی.
به مامان که گفتم فاطمه و محمدعلی پیش شما باشند تا برم بهشت رضوان و برگردم، با نگرانی پرسید: «تنها؟!»

ـ چرا فکر می‌کنی تنها؟
ـ پس با کی؟
ـ آقامصطفی!
پلک چپش پرید: «بسم الله الرحمن الرحیم.» چشم‌هایش پر از اشک شد. زیر لب دعایی خواند و به‌سمتم فوت کرد.

حالا من و تو با دو کتابی همراه هستیم که مطالعه هر کدامش، راه را نشانمان می‌دهد و الگویی بزرگ به نام «مصطفی صدرزاده» را به ما معرفی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ برخاستن یک جوان نورانی و شخصیت منور مانند شهید صدرزاده از یک روستا در اطراف شهریار را امید آفرین خواندند و فرمودند: ما از این مصطفی‌های صدرزاده در سراسر کشور بسیار داریم و این ها همه امید بخش است.

رهبر معظم انقلاب برای شناخت بیشتر نسل جوان با الگویی چون صدرزاده، برای اولین بار همزمان بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و «اسم تو مصطفاست»، تقریظ زدند.


تقریظ رهبری بر کتاب سرباز روز نهم

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب اسم تو مصطفاست: «صفا، اخلاص، صِدق، ایثار، ترجیح رضای حضرت حق بر همه چیز، بر همه‌ی عشق‌ها و همه‌ی محبوبها.. اراده و عزم راسخ در راه خدا و عشق به اهل بیت علیهم السلام، نمایشگر بخشی از شخصیت ممتاز شهید عزیز مصطفی صدرزاده است. سلام خدا بر او، و بر همسر صبور و دیگر وابستگانش، نوشته خانم تجار، شیرین و پخته و مبتکرانه است».

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب سرباز روز نهم: «پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چند جانبه این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره برجسته بی‌شک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده قوی، فهم درست، روحیه ایثار، شجاعت، خستگی ناپذیری، ادب، دل انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته، بخش هایی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گل‌های سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.»

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا