فرهنگ

خروج ۳۰ درصد حجاج از مکه مکرمه در یک هفته+فیلم


با پایان مناسک حج تمتع، تعداد حجاج حاضر در مسجدالحرام کاهش یافته و حدود 30 درصد آنها از مکه خارج شده‌اند. وزیر حج و عمره عربستان می‌گوید: روزانه بیش از ۶۰ پرواز از ۲ فرودگاه مدینه و جده، حجاج را به کشورهایشان منتقل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هفته گذشته مکه مکرمه شاهد حضور میلیونی حجاج بود. بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار حاجی از کشورهای مختلف برای انجام مراحل پایانی مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) در مسجدالحرام حضور داشتند و مشغول طواف خانه خدا بودند.

 کاهش تعداد حجاج حاضر در مسجدالحرام

با پایان مناسک حج تمتع، بازگشت حجاج به شهر و کشورهایشان آغاز و هر روز از تعداد حجاج در مکه مکرمه کاسته می‌شود. همچنان نیز با وجود حدود یک هفته از مناسک حج تمتع، از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری حجاج، بیش از ۶۰۰ هزار نفر (حدود ۳۰ درصد) مکه مکرمه را ترک کرده‌اند. برخی از طریق فرودگاه جده به کشورهای خود بازگشته و برخی دیگر هم عازم مدینه منوره شده‌اند. البته تعدادی از حجاج از طریق مرز زمینی و دریایی به کشورهای خود بازمی‌گردند.

مسجدالحرام

با این وجود، هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار حاجی در مکه مکرمه حضور دارند و هر این تعداد روز کمتر می‌شود. حجاج ایرانی هم از هفته گذشته در حال بازگشت به کشور هستند. از ۸۷ هزار و ۵۴۱ حاجی ایرانی، حدود ۱۰ هزار نفر در مدینه منوره حضور دارند و بیش از ۱۹ هزار نفر تاکنون سرزمین وحی را به مقصد ایران ترک کردند.

۶۰ درصد حجاج از فرودگاه جده و مدینه جابجا می‌شوند

تعداد حجاج اندونزی حاضر در سرزمین وحی، با توجه به سهمیه بیش از ۲۰۰ هزار نفری آنها، در روزهای اخیر کاهش یافته است. با این وجود، هر سمتی از مکه مکرمه حجاج این کشور حضور دارند. امسال عربستان ۶ فرودگاه را برای جابجایی زائران حج تمتع در نظر گرفته بود که بیش از ۶۰ درصد زائران حج تمتع سال جاری از طریق فرودگاه جده و مدینه وارد سرزمین وحی شدند.

انتقال حجاج کشورهای مختلف با روزانه ۶۰ پرواز از ۲ فرودگاه عربستان

با آغاز عملیات بازگشت حجاج نیز این فرودگاه‌ها نسبت به سایر فرودگاه‌های عربستان فعالیت داشتند. توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان می‌گوید: روزانه بیش از ۶۰ پرواز از ۲ فرودگاه مدینه و جده، حجاج را به کشورهایشان منتقل می‌کند.

در روزهای آینده مکه مکرمه خلوت‌تر از گذشته خواهد شد. با این وجود، قبل از خالی شدن مسجدالحرام از حضور حجاج، زائران عمره مفرده وارد سرزمین وحی خواهند شد. وزیر حج و عمره عربستان اعلام کرده است: از اول ماه محرم پذیرش زائران عمره مفرده آغاز می‌شود.

زائران عمره مفرده باید از طریق سامانه نسک ویزای عمره را به صورت الکترونیکی اخذ کنند. در رمضان سال جاری بیش از سه میلیون زائر به زیارت خانه خدا مشرف شدند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا