فرهنگ

دانشگاه‌های اسراییل و ماموریت سرکوب فلسطینی‌ها

یادداشت مهمان؛

نیک نیمر مدرس دانشگاه سیدنی پیشنهاد می‌کند دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک «اسراییل کوچک» ببینیم، زیرا به اعتقادش این‌دانشگاه‌ها با نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی همگرایی دارند.

خبرگزاری مهر _گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی پژوهشگر و کارشناس حوزه صهیونیسم پس از مقالاتی که پیش تر درباره اسراییل و صهیونیسم نوشته، مطلب جدیدی با عنوان «دموکراسی درصدای آمریکا؛ از وتوی آتش بی در سرزمین گاوچران‌ها، تا تحریم دانشگاه‌های اسراییل در آمریکا» دارد که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

این‌مطلب درباره بازوی دیگر سرکوب فلسطینیان نه از طریق نظامی که از سمت دانشگاه‌ها و مراکز به‌ظاهر فرهنگی اسراییل است.

در ادامه مشروح متن این‌یادداشت را می‌خوانیم؛

تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه پویش انزوا، لزوم پیوستن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی و تحریم روزهای فرهنگی اسرائیل را در کانون توجهات جهانیان قرار داده است، به خصوص که این جنبش‌ها تاکنون ضربات محکمی به شرکت‌ها و مؤسسات حامی این این رژیم وارد کرده است.

نخبگان علمی، فرهنگی و دانشگاهی آمریکا، از تصمیم قاطع انجمن مردم شناسی آمریکا برای تحریم مؤسسات دانشگاهی رژیم صهیونیستی در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی در آمریکا استقبال کرد. این اقدام، انجمن مردم شناسی آمریکا را به بزرگترین مؤسسه علمی ایالات متحده تبدیل می‌کند که با ۷۱ درصد از آرا از این تصمیم حمایت و در تحریم آکادمیک اسراییل شرکت می‌کند. سی و هفت درصد از اعضای واجد شرایط این انجمن، یا ۲۰۱۶ عضو، در رأی‌گیری شرکت کردند که بین اواسط ژوئن تا اواسط ژوئیه برگزار شد. انجمن انسان شناسی آمریکا در تصمیم خود با اجرای تحریم مؤسسات آموزشی اسرائیلی موافقت کرد. در این رأی‌گیری که ۱۳۰۰ نفر شرکت کردند، با اکثریت آرا قطعنامه ضد اسرائیلی تصویب شد.

رامونا پرز رئیس انجمن مردم شناسی آمریکا این اتفاق را یک موضوع بحث برانگیز اعلام کرد، و عنوان داشت اختلافات ما ممکن است بحث‌های شدیدی را به راه انداخته باشد، اما ما یک تصمیم جمعی گرفته‌ایم، و اکنون وظیفه ماست که در تعهد خود به پیشرفت دانش علمی، یافتن راه حل‌های انسانی و اجتماعی برای متوقف کردن جنگ نسل کشی اسراییل بر فلسطین پیش برویم.

سیاست‌ها و رویه‌های همه‌پرسی انجمن مردم شناسی آمریکا به دقت و بدون استثنا دنبال شده است و نتیجه تمام مجوز اعضای انجمن مردم شناسی آمریکا را به همراه دارد. این گروه دانشگاهی قبلاً در سال ۲۰۱۶ به طور محدود علیه چنین قطعنامه‌ای رأی داده بود. سال گذشته، انجمن مطالعات خاورمیانه تحریم آکادمیک اسرائیل را تأیید کرد. همه این خبر را جشن نمی‌گیرند. چند تن از حامیان رژیم صهیونیستی این اقدام را محکوم کرده‌اند و حداقل یک نفر ماه گذشته تهدید کرده بود در صورت تصویب این قطعنامه شکایت خواهد کرد.

بر اساس بیانیه عمومی انجمن مردم شناسی آمریکا، این قطعنامه بر روابط دانشگاه‌های آمریکا با نهادها و دانشگاه‌های اسراییلی تأثیر می‌گذارد که در زمینه علوم فضایی، قضایی، نظامی، هسته‌ای، پزشکی، پایان‌نامه‌های دانشگاهی، تربیت معلم و غیره فعالیت می‌کنند.این قطعنامه در بخشی دیگر از اقدامات تحریمی خود مؤسسات رژیم صهیونیستی را از مواردی همچون فهرست شدن در مطالب منتشر شده در انجمن مردم شناسی، تبلیغات در نشریات و وب سایت‌های آمریکایی، استفاده از امکانات سالن‌های کنفرانس برای مصاحبه‌های شغلی، شرکت در نمایشگاه‌های دانشکده تحصیلات تکمیلی آمریکا، عدم شرکت در برنامه خدمات دهی به دپارتمان‌های علمی اسرائیل، عدم شرکت در کنفرانس‌ها یا رویدادهای مشترک بین اسرائیل و آمریکا و عدم بازنشر و تجدید چاپ مقالات و کتب دانشگاهی دانشمندان و نخبگان علمی رژیم صهیونیستی به شدت و سخت گیرانه منع می‌کند.

همچنین در این راستا، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت که اعضای انجمن مطالعات آمریکا نیز در همه پرسی اینترنتی، با تصمیم تحریم رژیم صهیونیستی از نظر آکادمیک موافقت کردند.

این انجمن آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم تحریم برای اعلام همبستگی با دانشمندان و دانشجویان محروم از آزادی آکادمیک صورت می‌گیرد.این انجمن همچنین اعلام کرد که تصمیم دارد که آزادی بیشتری به همه دانشجویان از جمله دانشجویان فلسطینی بدهد.

بر اساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی و مصوبه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند و سیاست‌های رژیم اشغالگر اسراییل، تأثیر منفی بر دانشجویان و اساتید فلسطینی می‌گذارد و وضعیت به حدی است که مؤسسات آموزش عالی اسراییل، به طرفی در سیاست‌های این رژیم تبدیل شده اند که حقوق بشر را نقض می‌کنند.

به نوشته الوطن، تلاش‌هایی در غرب برای منزوی کردن اسراییل وجود دارد که مورد توجه رژیم اسرائیل قرار گرفته است؛ اما خطر بزرگ‌تری که این رژیم را تهدید می‌کند، درخواست‌هایی است که برای تحریم اقتصادی این رژیم صورت می‌گیرد و از آنجایی که رژیم صهیونیستی روابط تجاری مستحکمی با اروپا دارد، درنتیجه این درخواست‌ها، هفته گذشته، یکی از شرکت‌های هلندی به نام ویتنس، همکاری با شرکت آب در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. تصمیم این انجمن آمریکایی برای تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی در شرایطی اتخاذ شده است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده موضع دولت وی مبتنی بر تحریم شرکت‌های رژیم صهیونیستی و دیگر فعالیت‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغال شده است، اما تحریم فقط در خود «اسراییل» نیست.

علیرغم موضع مخالف «انجمن اساتید دانشگاهی آمریکا» که ۴۸ هزار عضو دارد، با تحریم‌های آکادمیک رژیم صهیونیستی، اما اعمال فشار در زمینه تحریم‌های آکادمیک، حاصل و ثمره طرحی گسترده‌تر ضد اسرائیل است که جنبش موسوم به «بی دی اس» آن را در پیش گرفته و خواهان تحریم رژیم صهیونیستی مشابه با تحریم‌های اعمال شده علیه آفریقای جنوبی در دهه هشتاد قرن گذشته شده است.

از سوی دیگر، تحریم انجمن مردم شناسی آمریکا مانع از شرکت افراد وابسته به مؤسسات دانشگاهی اسراییل در کنفرانس‌های بین‌المللی نیز می‌شود. مقالات منتشر شده دانشمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های اسرائیلی در مجلات انجمن مردم شناسی آمریکا از تجدید چاپ یا بازنشر در مجلاتی که متعلق به مؤسسات اسراییلی نیستند که افراد وابسته به آنها، آن را ویرایش می‌کنند نیز مشمول قانون تحریم این انجمن هستند. نخبگان علمی آمریکا و اسراییل که وابسته به مؤسسات اسراییلی هستند از جمله ویرایشگران، مدیران نشر دانشگاهی، سردبیران نشریات و فصلنامه‌ها، رؤسای کتابخانه‌های دانشگاهی اسراییل در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی و حتی روزنامه‌هایی که به نوعی وابسته به رژیم صهیونیستی نیز هستند در زمره تحریم قرار دارند.

در این بیانیه آمده است که انجمن مردم شناسی آمریکا به تحریم مؤسسات آکادمیک اسرائیل پس از «پایان دادن قابل ملاحظه‌ای به همدستی خود در نقض حقوق فلسطینی‌ها که در قوانین بین‌المللی تصریح شده است» پایان خواهد داد. به این ترتیب، انجمن مردم شناسی آمریکا گفته به طور منظم وضعیت را رصد خواهد کرد.

با این اقدامات، انجمن مردم شناسی آمریکا به افزایش آگاهی انتقادی از پویایی صلح و منع درگیری در منطقه کمک می‌کند، توجه را به رنج نامتناسب مردم فلسطین در نتیجه اشغال و اقداماتی که می‌توان در مورد آن انجام داد، جلب خواهد کرد. در این بیانیه عمومی بر فضای گفتگو در مورد این موضوعات حساس و مهم حقوق بشر و آزادی آکادمیک و گسترش آن به تمام دنیا و مؤسسات علمی و دانشگاهی تاکید می‌کند. اعلامیه این انجمن اندکی پس از آن منتشر شد که گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم به بایکوت اسراییل کردند، پس از آن که سیاست دولت قبلی را که اجازه کمک مالی ایالات متحده به تحقیقات دانشگاهی اسراییل در سرزمین‌های اشغالی را می‌داد، تغییر داد.

در دانشگاه‌های آمریکا معمولاً انتقاد از اسراییل با واکنش‌های تند روبرو می‌شود ولی استادان و دانشجویان این کشور به طور فزاینده‌ای در حال انتقاد از اسرائیل و آپارتاید هستند. این مؤسسه برای درک همه جانبه این موضوع، مراسمی را با حضور چند صد عضو از این مؤسسه در تاریخ ۱۵ فوریه برگزار کرده بود. این تحریم شامل تمام مؤسسات دانشگاهی اسراییل می‌شود. موافقان این تحریم اعلام کردند که هدفشان تحریم اعضای دانشگاهی یا استادان دانشگاه‌های اسراییل نبوده و نیست بلکه خود مؤسسات آموزش عالی است. آنها تاکید کردند: دولت آمریکا حامی شماره یک ارتش رژیم صهیونیستی است و سالانه ۳ میلیارد دلار از جیب مالیات دهندگان این کشور به آنها بذل و بخشش می‌کند.

استیوسالیتا استاد زبان انگلیسی در «ویرجینیا تک» که مادر فلسطینی اش را در قدس در زمان تأسیس رژیم معجول صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ از دست داده است می‌گوید: برای دانشگاه‌های جهان مهم است که در برابر ظلم اسرائیل که بر شرایط آموزشی فلسطینیان اثرات نامطلوبی داشته است موضع بگیرند.

دانشگاه‌ها مأموریت‌های زیادی دارند که همگی آنها به دنبال ایجاد دنیایی بهتر، پویاتر و اخلاقی تر هستند و لازمه رسیدن به این هدف مقدس مقابله با اقدامات رژیم‌هایی همچون اسرائیل است. بیش از ۱۷۰ گروه فلسطینی از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند برای پیوستن به تحریم مؤسسات عالی رژیم صهیونیستی ین طومار را امضا کردند.

نیک ریمر Nick Riemer، مدرس در دانشگاه سیدنی استرالیا نویسنده کتاب «تئوری تحریم و مبارزه برای فلسطین» است که به دلایلی لزوم پیوستن تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به موج تحریم‌های اقتصادی این رژیم پرداخته است. وی که به دلیل تحقیقات علمی و پژوهشی خود در علم زبان شناسی مدرن در بسیاری از کشورها شناخته شده است یادداشت‌های زیادی را هم در اعلام همبستگی خود با ملت فلسطین منتشر کرده است، اگرچه با انتقادهایی از سوی محافظه‌کاران در کشورش همراه بوده است. او از طریق کتاب خود که اخیراً مورد توجه رسانه‌های منطقه قرار گرفته است، تلاش می‌کند دانشگاه را به پویش جنبش تحریم رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۵ فعال است، مشارکت دهد، جنبشی که در اصل با هدف تحریم اقتصادی و خروج سرمایه‌گذاری از رژیم صهیونیستی راه اندازی شده است.

این‌استاد دانشگاه با پرداختن به وضعیت دانشگاه‌های فلسطینی تاکید کرد عدم شناخت کافی از آنها همبستگی دانشگاهی بین‌المللی با فلسطین را ناکام می‌گذارد و در عین حال با ذکر شواهد و اسناد متعدد تاکید کرد، رویکرد خصمانه دانشگاه‌های اسرائیلی در قبال فلسطینیان تحریم دانشگاه‌ها را توجیه می‌کند.

او پیشنهاد می‌کند دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک «اسراییل کوچک» ببینیم، زیرا به اعتقاد وی دانشگاه‌های نئولیبرالی اسراییل با نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی در نقاط ایدئولوژیکی و مادی همگرایی دارند. این مدرس دانشگاه با انتقاد از مواضع دانشگاهیان غربی که ادعا می‌کنند دانشگاه را باید از سیاست دور نگاه داشت، تاکید کرد که فلسطینیان نمی‌توانند موضع حمایتی دانشگاهیان در سراسر جهان را باور کنند تا زمانی که آنها در حرفه خود با اشغالگران صهیونیست همکاری دارند.

ریمر با بیان اینکه دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در توسعه سلاح‌هایی که ارتش این رژیم علیه ملت فلسطین به کار می‌گیرد، شریک هستند، این تحلیل را ارایه می‌دهد که دانشگاه‌های اسراییل با شرکت‌های مشخصی همکاری می‌کنند که همدست با رژیم اشغالگر در ظلم به ملت فلسطین هستند. در واقع تسلیحات تولید شده توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی اسراییل با همکاری دانشگاه‌ها بر روی فلسطینی‌ها آزمایش شده است.

این استاد استرالیایی در کنفرانس‌های خود که ربطی به رژیم صهیونیستی ندارد اعلام نر می‌کند که؛ دانشگاه‌های اسراییل در جایگاه مؤسسات اسراییلی، تا حد زیادی مسؤول خشونت‌های رژیم اسراییل علیه فلسطینی‌ها هستند. دانشگاه‌های اسراییل به شدت درگیر تحقیقات تسلیحاتی هستند، به عنوان مثال برای تقویت زرادخانه ارتش اسراییل، تسلیحات ارتش در دانشگاه‌های اسرائیل توسعه می‌یابد و دانشگاه‌ها نیز در آموزش افسران ارتش اسرائیل مشارکت دارند.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های اسراییل تحصیل می‌کنند می‌توانند از طریق تبلیغات آنلاین در حمایت از اسراییل بورسیه تحصیلی مورد تأیید را دریافت کنند، بنابراین می‌توان گفت که دانشگاه‌های اسراییل موسساتی هستند که مستقیماً مسؤول سرکوب فلسطینیان از طریق همه این روش‌ها هستند.

ریمر در خصوص کتابش «تئوری تحریم و مبارزه برای فلسطین» می‌گوید که این کتاب هم ویژه افرادی است که کنجکاوی آنها را به تلاش برای درک موضوع تحریم سوق می‌دهد و هم افرادی که رژیم صهیونیستی را تحریم کرده‌اند اما می‌خواهند با شواهد و ایده‌هایی از تعهدات خود پشتیبانی کنند. ریمر از آغاز طوفان الاقصی در تظاهرات و سمینارهای بسیاری برای همبستگی با مردم فلسطین و علیه تجاوز اسرائیل حضور یافته است. این استاد دانشگاه‌های استرالیا در تظاهراتی که اخیراً دانشجویان دانشگاه سیدنی برگزار کردند، گفت که مسؤولیت کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌ها صحبت درباره جنایاتی است که اشغالگران مرتکب شده‌اند و باید با ملت مظلوم فلسطین همراه بود.

روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارنوت در چند رو گذشته در این خصوص نوشت که در پی تحریم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی رژیم صهیونیستی از سوی انجمن بزرگ انسانی شناسی آمریکایی، انجمن دانشگاه‌های اسراییل از مؤسسه آمریکایی درخواست کرده از تصمیم خود صرف نظر کرده و از درخواست سازمان‌های فلسطینی برای تحریم دانشگاه‌های اسراییلی حمایت نکند.

این انجمن صهیونیستی با ارسال نامه‌ای مدعی شد که «تصویر تحریف شده‌ای از واقعیت اسراییل به نمایش گذاشته شده است.» و همچنین ادعا کرده است که در دانشگاه‌های اسراییلی هیچ‌گونه تبعیض نژادی وجود ندارد و برابری میان دانشجویان اسرائیلی و فلسطینی رعایت شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در ماه‌های آتی، پیشنهاد تحریم رژیم صهیونیستی در میان ۱۲ هزار عضو این انجمن به رأی گذاشته می‌شود و در صورت تصویب این رأی‌گیری، انجمن انسان‌شناسی آمریکا به بزرگترین سازمانی تبدیل می‌شود که تحریم دانشگاهی اسراییل را پذیرفته است. موضوعی که به شدت مقامات دانشگاهای ریم صهیونیستی را به نگرانی انداخته است و قطعاً در حوزه علمی و آکادمیک به رژیم صهیونیستی ضربه خواهد زد.

انجمن انسان شناسی آمریکا پس از حمله اسرائیل به غزه، به مخالفان جنایات رژیم‌صهیونیستی در سراسر دنیا، پنج اقدام پیشنهاد کرد تا از ادامه جنگ جلوگیری شود:

۱- فشار بر پارلمان‌ها و دولت‌ها برای دادن فراخوان تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و بحث در مورد وتوی ایالات متحده و درخواست آتش‌بس، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و حمایت سازمان ملل از فلسطینیان در غزه. تحقیق در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از سوی اسراییل و تحریم نظامی این رژیم.

۲- به بسیج اقدامات با صدای بلند، خلاقانه و مسالمت‌آمیز با بخشی از جامعه مدنی ادامه دهید. مطمئن شوید پیام شما استراتژیک و سازگار با مسائل اخلاقی است.

۳- از نویسندگان، هنرمندان، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی تأثیرگذار بخواهید به فراخوان همبستگی با مردم فلسطین بپیوندند.

۴- بسیج کمپین‌های فشار (از جمله تحریم یا عدم سرمایه‌گذاری) علیه شرکت‌ها و بانک‌های رژیم صهیونیستی و شرکت‌های بین‌المللی که در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و جنایات علیه بشریت نقش دارند.

۵- جامعه، اتحادیه کارگری، انجمن، کلیسا، شبکه اجتماعی، اتحادیه دانشجویی، شورای شهر، مرکز فرهنگی یا سایر سازمان‌های خود را بسیج کنید تا به روابط با رژیم صهیونیستی آپارتاید و شرکت‌ها / موسساتی که شریک سیستم ظلم و ستم آن، هستند-همان‌طور که علیه آپارتاید آفریقای جنوبی انجام شد- پایان دهند.

همچنین پیرو مشارکت و همبستگی به انجمن انسان شناسی آمریکا در تحریم دانشگاه‌های ریم صهیونیستی، فراگیرترین نهاد صنفی اساتید و مربیان مراکز آموزش عالی در انگلیس از اعضای خود خواست به تحریم بین المللی دانشگاه‌های رژیم اسراییل بپیوندند.

اتحادیه استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انگلیس که ۱۲۰ هزار عضو دارد، در قطعنامه‌ای که به نشست افتتاحیه کنگره سالانه آن در «بورنموث» در جنوب انگلیس ارائه شد، این درخواست را مطرح کرده است.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفت، همچنین تاکید شده اعضای اتحادیه برای از سرگیری کمک‌های جامعه جهانی به دولت خودگردان فلسطین و آزاد شدن عوائد مالی این دولت که توسط رژیم صهیونیستی توقیف شده، تلاش کنند.

در متن پیش‌نویس قطعنامه که توسط دانشگاه‌های شرق لندن و شهر برایتون تنظیم شده، آمده است: ۴۰ سال اشغال‌گری اسرائیل تار و پود جامعه فلسطین را از هم پاشیده و اشغال‌گری به شکل احداث شهرک‌های غیرقانونی، مجازات جمعی و محدودیت در رفت و آمد جریان دارد.

تنظیم کنندگان این قطعنامه همچنین با ابراز تأسف از اینکه حقوق آموزشی مردم فلسطین از آنان سلب شده، اقدامات رژیم اسرائیل نظیر حملات نظامی، بستن راه‌ها، احداث پست‌های بازرسی، مقررات محدودیت رفت و آمد، تیراندازی و دستگیری دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و استادان دانشگاه را علت وضعیت پیش آمده اعلام کردند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا