فرهنگ

راهی برای نجات از آتش جهنم/ گناهانی که فقط در عرفه بخشیده می‌شوند


یک کارشناس مذهبی درباره عظمت روز عرفه گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند و در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفه بخشیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس عرفه، روز عبادت و بندگی و خلوت با محبوب است. روزی که رحمت خدا نزدیک تر از روزهای دیگر حس می‌شود. میعادگاه عاشق و معشوق است که در این خلوت، هیچ نامحرمی راه ندارد. روزی است که خداوند در مقابل فرشتگان به بنده خود مباهات می‌کند.

حجت‌الاسلام مسعود عبداللهی کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس درباره این روز عزیز گفت: عرفه زیباترین جلوه بندگی خدا است که دارای آموزه‌ها و پیام‌های بسیاری است. وجود مقدس امام حسین علیه‌السلام تمام آنها را در ضمن دعایی عروج دهنده و بینش آفرین و کمال بخش، بیان فرموده است.

وی ادامه داد: روزی که درخواست کننده از غیر او، سزاوار سرزنش است. همانطور که امام سجاد علیه‌السلام زمانی که صدای اظهار نیاز فقیری را شنید به او فرمود: وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا درخواست می‌کنى، درحالی‌که در این روز برای بچه‌هایی که در شکم مادران هستند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود. از عظمت این روز همین بس که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند.

معنای عرفه

این کارشناس مذهبی درباره معنی عرفه گفت: این کلمه از ریشه «عَرَفَ» گرفته شده و چنان که در کتاب «مفردات راغب» آمده این ریشه بیانگر شناخت اشیاء همراه با تفکّر و تدبّر در آثار آن است. عرفه، نام روز نهم ماه ذیحجه است که در این روز حاجیان باید از ظهر تا مغرب در منطقه عرفات حضور داشته باشند.

عرفات

وی با بیان اینکه کلمه «عرفات» در اصطلاح نام سرزمین مقدّسى در فاصله حدود 21 کیلومترى شهر مکّه است، گفت: حاجیان از ظهر روز عرفه تا غروب آفتاب، در این سرزمین وقوف مى‌‏کنند و به دعا و نیایش مى‌‏پردازند. در باره اینکه چرا نام این منطقه را عرفات خوانده‏‌اند، نظریات مختلفی ارائه شده است. اول اینکه آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و فرود آمدن بر زمین، در این سرزمین به یکدیگر رسیدند. از این رو آن جا را عرفات نامیده‌‏اند.

عبداللهی ادامه داد: از آن جهت که حاجیان در این سرزمین با یکدیگر آشنا مى‌‏شوند، این روز را روز «عرفه» و این سرزمین را «عرفات» نام نهاده‌‏اند. از طرفی چون جبرئیل مناسک حج را به حضرت ابراهیم خلیل آموخت و وى را نسبت به عرفه آگاه ساخت، آن گاه به او گفت: آیا شناختی؟ حضرت ابراهیم پاسخ داد: آرى، از این رو آن جا را عرفات نامیده‌‏اند.

عظمت عرفات/ آزادی از آتش جهنم

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در عظمت عرفات و وقوف در آن روایات بسیاری وارد شده است، گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این راستا روایاتی دارند و می‌فرمایند: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند و در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفات بخشیده نمی‌شود.

مباهات خدا به بندگان

وی ادامه داد: پیامبر رحمت (ص) در جایی دیگر هم درباره عرفه فرمودند: هنگامی که مردم در عرفات وقوف می‌کنند و حاجت‌های خود را با گریه و زاری درخواست می‌کنند، خداوند نزد فرشتگان به این مردم افتخار می‌کند و به فرشتگان خطاب می‌کند: آیا نمی‌بینید که بندگان من از راه‌های دور و غبارآلود به‌سوی من آمده‌اند و مالشان را در راه من خرج کرده‌اند و بدن‌ها را خسته کرده‌اند؟ به عزت و جلالم سوگند! گناه‌کارانشان را به نیکوکارانشان می‌بخشم و آنها را از گناه پاک می‌کنم، مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند.

پاک شدن از گناهان

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان حدیثی دیگر از پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: آنگاه که در عرفات وقوف کنى، چنان‌چه گناهانت به تعداد شن‌های شنزار یا ستارگان آسمان یا قطره‌های باران باشد، خداوند آنها را خواهد بخشید.

بزرگ‌ترین گناه در عرفات

وی ادامه داد: همچنین از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سوال کردند که چه کسی از اهل عرفات، گناهش از همه بزرگ‌تر است؟ حضرت فرمود: کسی که عرفات را درک کرده باشد و گمان کند خداوند او را نیامرزیده است.

اعمال روز عرفه

وی با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام برای چنین شب و روز با عظمتی، اعمالی را بیان فرموده‌اند، گفت: انجام این اعمال انسان را به خدا نزدیک‌تر کرده و باعث رسیدن انسان به کمال می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود، زیارت امام حسین علیه السلام، روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود، دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه خوانده شود و اعمال دیگری که در کتب ادعیه موجود است و می توان به آن‌ها مراجعه کرد.

وی در پایان گفت: عرفه زیباترین جلوه بندگی خدا است که دارای آموزه‌ها و پیام‌های بسیاری است. وجود مقدس امام حسین علیه‌السلام تمام آنها را در ضمن دعایی عروج دهنده و بینش آفرین و کمال بخش روح، بیان فرموده است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا